Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

biologi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Læreren min er helt overbevist om at det kommer noe om CRISPR metoden på del 2 i morgen, så kan være en ide å samle litt stoff om emnet:)

Dette tviler jeg på. Det står ingenting om CRISPR i pensum, og derved kan ikke sensorene forvente at vi skal kunne noe om dette. Men, bioteknologien er i stadig framdrift, så skal aldri si aldri.

 

 

Nei, tror ikke det kommer noe spesifikt om hvordan man anvender metoden o.l., men kanskje et vedlegg og at vi utifra det skal argumentere om det er etisk forsvarlig. Uansett er dette bare synsing, og som du sier blir vi jo ikke spurt om noe som ikke er direkte knyttet til pensum :)

 

Lykke til dere også!! Skal jammen bli godt å være ferdig. 

Lenke til kommentar

 

 

Læreren min er helt overbevist om at det kommer noe om CRISPR metoden på del 2 i morgen, så kan være en ide å samle litt stoff om emnet:)

Dette tviler jeg på. Det står ingenting om CRISPR i pensum, og derved kan ikke sensorene forvente at vi skal kunne noe om dette. Men, bioteknologien er i stadig framdrift, så skal aldri si aldri.

 

 

Nei, tror ikke det kommer noe spesifikt om hvordan man anvender metoden o.l., men kanskje et vedlegg og at vi utifra det skal argumentere om det er etisk forsvarlig. Uansett er dette bare synsing, og som du sier blir vi jo ikke spurt om noe som ikke er direkte knyttet til pensum :)

 

Lykke til dere også!! Skal jammen bli godt å være ferdig. 

 

Ja, alt er mulig!

Gleder meg virkelig til å legge fra meg biologi boka for godt!

Lenke til kommentar

Gikk helt greit, blir nok 5 (hvis jeg er heldig, men hadde vel egentlig ikke særlig større forhåpninger).. synes del 1 var vanskeligere enn tidligere, men var heller ikke særlig forberedt på klining/nitrogenets kretsløp, tror dog jeg fikk ned noe matnyttig. Mer spent på flervalgsoppgavene. Noen som vil legge ut hva de svarte på de?

 

Hva gjorde dere på 3c1? Lagde stolpediagram, vurderte graf; men grafisk fremstilling kan vel være så mangt?

Lenke til kommentar

Jeg synes det gikk overraskende bra; synes del 1 var relativt grei, sleit litt med nitrogenkretsløpet, men det var vel det eneste på oppgave 1. Flervalg hadde noen vriene oppgaver, men gikk greit her.

Del 2 synes jeg faktisk enklere enn de tidligere eksamenene, med unntak av oppgave 3. Husker ikke helt hva jeg svarte på flervalgsoppgavene.

Jeg valgte å lage en graf på oppgave 3c1.

Endret av Erik1221
Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig at når produksjonen av O2 er stabil selvom man øker lys intensiteten vil vil nå et slikt punkt. Tror jeg gjorde det VELDIG feil. Hvordan gjorde du 3c1? Jeg brukte selv gjennomsnittsverdier! Det sto ikke om man skulle bruke dem, men skrev i besvarelsen at jeg tolket det slikt.

 

Svar til eal911 :)

Endret av lysbringer
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det gikk overraskende bra; synes del 1 var relativt grei, sleit litt med nitrogenkretsløpet, men det var vel det eneste på oppgave 1. Flervalg hadde noen vriene oppgaver, men gikk greit her.

Del 2 synes jeg faktisk enklere enn de tidligere eksamenene, med unntak av oppgave 3. Husker ikke helt hva jeg svarte på flervalgsoppgavene.

Jeg valgte å lage en graf på oppgave 3c1.

 

Hvilke verdier regnet du ut gjennomsnittsverdier for?

Skrev selv: "Her har jeg tolket oppgaven som at hensikten var å regne ut gjennomsnittseffekten (W) til sammen for alle seriene, altså wattverdi for serie1+serie2+serie3."

 

Jeg brukte gjennomsnittsverdier for seriene for å lage grafen min.

Lenke til kommentar

Tok utgangspunkt i reaksjonsligningene for celleåndingen og fotosyntesen (ser nå at jeg klarte å utelate "+6CO2" på celleåndingen, så hele besvarelsen ser passe idiotisk ut nå), så lyskompensasjonspunktet er når lysintensiteten er på litt over 15W, gitt at en oksygenboble tilsvarer ca. 1 O2. Men vet ikke helt. 

Nei, det er når det inkorporeres like mye karbondioksid som når det gis ut. Altså når nettoutbyttet er 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...