Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Må si prøven var veldig ensformig på del 2... Ikke noe elektrokjemi :( Var jo bare hydrolyser og shitt. Jeg skjønner personlig enda hvorfor man skal ha sølv og gull rundt en tablett........

Enig! Men det var MYE elektrokjemi og buffere (og svært lite organisk) på heldagsprøven, så kan ha noe med det å gjøre? Heldagsprøven var også sentralt gitt.

 

Sentralt gitt heldagsprøve? Nå ble jeg nysgjerrig. Jeg vet om Osloprøvene i matematikk og engelsk, men ikke at det finnes noe for kjemi.

Lenke til kommentar

 

c) C - er vel feil svar?

du skrev at du svarte det, men jeg svarte i hvert fall det. Hvorfor galt? Tenkte det var riktig siden HSO4- har 1,99 som pKa

 

 

Ja, jeg skrev det. Men i etterkant tenker jeg at det ikke stemmer. Siden hydrogensulfat har en relativ stor protolysegrad (høy ka) i forhold til andre og kan således betegnes som en middels sterk syre. En bufferløsning består av en svak syre og dens korresponderende base eller motsatt..

Lenke til kommentar

 

 

c) C - er vel feil svar?

du skrev at du svarte det, men jeg svarte i hvert fall det. Hvorfor galt? Tenkte det var riktig siden HSO4- har 1,99 som pKa

Ja, jeg skrev det. Men i etterkant tenker jeg at det ikke stemmer. Siden hydrogensulfat har en relativ stor protolysegrad (høy ka) i forhold til andre og kan således betegnes som en middels sterk syre. En bufferløsning består av en svak syre og dens korresponderende base eller motsatt..

Ahh sånn sett ja. Om ikke hydrogensulfat ble ansett som en svak syre tror jeg neppe den hadde stått ført under "syrekonstanter for svake syrer ved 25°C" :/

Lenke til kommentar

 

 

c) C - er vel feil svar?

du skrev at du svarte det, men jeg svarte i hvert fall det. Hvorfor galt? Tenkte det var riktig siden HSO4- har 1,99 som pKa

 

 

Ja, jeg skrev det. Men i etterkant tenker jeg at det ikke stemmer. Siden hydrogensulfat har en relativ stor protolysegrad (høy ka) i forhold til andre og kan således betegnes som en middels sterk syre. En bufferløsning består av en svak syre og dens korresponderende base eller motsatt..

 

 

Hydrogensulfat er fortsatt en svak syre, i grunn er alle disse syrene like "svake", da de har ganske lik pKa (unntak er eddiksyre som er mye svakere, og også helt feil pKa for buffer på 2,0).

 

Jeg ville svart C, ettersom den har pKa = 2,0 og da bufrer like godt både mot syre og base når pH = 2,0 (gitt som i oppgaven at konsentrasjonene er like).

Lenke til kommentar

 

 

 

c) C - er vel feil svar?

du skrev at du svarte det, men jeg svarte i hvert fall det. Hvorfor galt? Tenkte det var riktig siden HSO4- har 1,99 som pKa

 

 

Ja, jeg skrev det. Men i etterkant tenker jeg at det ikke stemmer. Siden hydrogensulfat har en relativ stor protolysegrad (høy ka) i forhold til andre og kan således betegnes som en middels sterk syre. En bufferløsning består av en svak syre og dens korresponderende base eller motsatt..

 

 

Hydrogensulfat er fortsatt en svak syre, i grunn er alle disse syrene like "svake", da de har ganske lik pKa (unntak er eddiksyre som er mye svakere, og også helt feil pKa for buffer på 2,0).

 

Jeg ville svart C, ettersom den har pKa = 2,0 og da bufrer like godt både mot syre og base når pH = 2,0 (gitt som i oppgaven at konsentrasjonene er like).

 

 

 

Ja, er veldig sikker på at C er riktig, pKa verdien som er oppgitt i tabellen gjelder jo så klart for HSO4- når det er den sure komponenten! 

Lenke til kommentar

 

 

På oppgave D på flervalgsoppgavene svarte jeg D: at man ikke kunne avgjøre hvilke metaller som var i mynten, dette var fordi det ikke sto i teksten hvor mange metaller mynten skulle bestå av for alt vi vet kan det være andre metaller som gjemmer seg i og med at det var en parallellanalyse test, men blir dette helt feil? vet at alt tydet på kobber så jeg vurderte også å svare A men gikk for D. Noen andre som også tenker det kan være D?

 

Jeg svarte også D. Vi kunne med sikkerhet si at det var kobber i mynten, men med så få tester kunne vi ikke fastslå at det kun var kobber.

Hvorfor ikke? Ingen andre gir blåfarge med NH3, og det stod ikke at det ble dannet noe annet enn blåfarge når ammoniakk tilsattes?
Men selv om den ble blå med NH3 så kan det fortsatt være flere metaller, kobber med NH3 kan jo bli vist mens andre ligger gjemt, altså vises ikke fordi blå fargen er så sterk?
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan sensor retter? Er feil svar 0 poeng eller gir de poeng for delvis riktig utregning/ slurvefeil som gjør at endelig svar blir feil? :((

Vet at følgefeil ikke trekkes mer enn en gang, men de må ta hensyn til for eksempel om du har fått en lettere utregning enn hva du ville fått om du hadde gjort hele riktig. Men riktig utregning teller mer enn riktig svar i hvert fall :)

Lenke til kommentar

 

 

Må si prøven var veldig ensformig på del 2... Ikke noe elektrokjemi :( Var jo bare hydrolyser og shitt. Jeg skjønner personlig enda hvorfor man skal ha sølv og gull rundt en tablett........

Enig! Men det var MYE elektrokjemi og buffere (og svært lite organisk) på heldagsprøven, så kan ha noe med det å gjøre? Heldagsprøven var også sentralt gitt.

 

Sentralt gitt heldagsprøve? Nå ble jeg nysgjerrig. Jeg vet om Osloprøvene i matematikk og engelsk, men ikke at det finnes noe for kjemi.

 

Jepp. Antar hensikten er den samme som ved eksamen; altså at standpunkt skal bli så rettferdig som mulig, uavhengig av hvilken skole du går på. Er usikker på om de har det hvert år, eller om det kun er noen år. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Må si prøven var veldig ensformig på del 2... Ikke noe elektrokjemi :( Var jo bare hydrolyser og shitt. Jeg skjønner personlig enda hvorfor man skal ha sølv og gull rundt en tablett........

Enig! Men det var MYE elektrokjemi og buffere (og svært lite organisk) på heldagsprøven, så kan ha noe med det å gjøre? Heldagsprøven var også sentralt gitt.

 

Sentralt gitt heldagsprøve? Nå ble jeg nysgjerrig. Jeg vet om Osloprøvene i matematikk og engelsk, men ikke at det finnes noe for kjemi.

 

Jepp. Antar hensikten er den samme som ved eksamen; altså at standpunkt skal bli så rettferdig som mulig, uavhengig av hvilken skole du går på. Er usikker på om de har det hvert år, eller om det kun er noen år. 

 

 

Hvilket fylke går du på skole i? Er det i Oslo? Det er som du sier, for å sammenlikne vurderingspraksis mellom skolene, men det er ressurs- og tidkrevende, derfor jeg er overrasket over at de har utvidet det til flere fag. Det viser seg at de fleste i matematikk retter ganske likt, forresten. I engelsk tror jeg det er mer sprik, men det er det også mellom sensorene på eksamen.

 

Uansett: Jeg tviler på at Udir har tatt hensyn til sentralt gitt heldagsprøver, da de i så fall er gitt fylkesvis, og ikke nasjonalt, som eksamen.

Endret av Radulf
Lenke til kommentar

 

 

c) C - er vel feil svar?

du skrev at du svarte det, men jeg svarte i hvert fall det. Hvorfor galt? Tenkte det var riktig siden HSO4- har 1,99 som pKa

 

 

Ja, jeg skrev det. Men i etterkant tenker jeg at det ikke stemmer. Siden hydrogensulfat har en relativ stor protolysegrad (høy ka) i forhold til andre og kan således betegnes som en middels sterk syre. En bufferløsning består av en svak syre og dens korresponderende base eller motsatt..

 

 

men HSO4^-/SO4^2- kan virke som buffer-system, hvis [HSO4^-] er ca like [sO4^2-]

Lenke til kommentar

A

A

C

A

A

B

C

C

A

C

B

C

D

C

D

C

A - her vet jeg at svaret er D jeg trodde søren at man hadde mol elektroner og skulle finne mol Zn^2+

B

C - her tror jeg svaret er D

B

 

Hva tenker dere "nøtten" var på eksamen - den oppgaven som flest bommet på?

På oppgave l (den med jodtitreringa), må jo svaret være B. Jeg ser du har svart C. Så lenge vi har askorbinsyre i prøveløsninga, så vil jod (I2) reagere med askorbinsyre og reduseres til I-. Når vi har nådd endepunktet, vil ikke jod ha noe å reagere med, så det vil danne et blått kompleks med stivelse. Derfor går løsninga fra fargeløs til mørk blå

Lenke til kommentar

Noen som har hatt muntlig eksamen i kjemi 2 og som kan fortelle meg hvordan det foregår? Har jeg fortstått det riktig?: 

 

1: Forbredelsestid på 30/45 min der jeg får vite temaet/kompetansemålene jeg skal gå gjennom og forsøk som jeg skal forbrede meg på. 

 

2: Møte sensor, snakke om temaet jeg fikk og kanskje løse noen oppgaver for dem.

 

3: Gjøre/forklare et forsøk

 

4: Sensorspørsmål

 

Er dette riktig?

 

Noen tips? Skal man snakke om ting og tang, eller blir det mye regneoppgaver for sensorene? 

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Har hatt muntlig eksamen i kjemi 1, regner med formen er den samme for kjemi 2.

 

Du møter opp og trekker et emne, så sitter du i 45 minutter på et rom og får lage en "presentasjon". Du får ha boken her, så du kan slå opp. Her forventes det en viss struktur. Med andre ord så ble jeg anbefalt å lage en stikkordsliste over det jeg skulle snakke om. Jeg hadde organisk kjemi på denne delen, så gikk igjennom alle de forskjellige gruppene og egenskapene (kjemi 1 pensum).

 

Videre får du et forsøk som enten er knyttet til del 1 eller del 2 av eksamenen. Dette kan være hva som helst egentlig og det forventes at du greier å gjennomføre det korrekt. Videre skal du forklare hva som skjer. For eksempel skal du kunne si noe om permanganattitrering, for eksempel at den er selvindikerende, hvorfor du heller permanganat igjennom byretten før du starter osv. 

 

På den siste delen så er det en samtale rundt et annet tema som du egentlig har trekt når du trekker del en. Her forventes ikke struktur, men at du kan greie ut om emnet og det du blir spurt om. Dette må du bare ta på sparket.

 

Fikk forøvrig ikke noe regneoppgaver, men man må kunne sette opp for eksempel bufferlikningen og si noe om hvordan du bruker den når "det og det" skjer. Ellers anbefaler jeg å kunne en del faguttrykk. I tillegg anbefaler jeg å prøve å komme inn på andre deler av pensum på den spontane samtalen da du får visst bredde. Men om sensor spør om den opprinnelige oppgaven, så hold deg til det. 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...