Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi 2 eksamen, vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, hvordan husker dere alt dere svarte på avkrysninger? :o Tror jeg har et par småfeil der, men oppgave 2 og del 2 gikk greit. Fikk ~64% Ag (men kommenterte ar jeg tenkte det var litt mye, men antar at det ikke har noe å si dersom det er riktig), og litt over 100g på metylesteren.

 

Hvor utslagsgivende tror dere et par feil på del 1 (avkrysning) kan være?

Lenke til kommentar

På balanseringen fikk jeg:

14MnO4-+14H++3C3H8O33CO2+14MnO2+19H2O

 

Masseprosent: 65%

 

Metylester: 105g

 

Forholdet 2,2/1 er forholdet mellom base og syre, oppgaven var forholdet mellom syre og base, det vil si 0.42 eller no

Skal forøvrig selvfølgelig være en pil mellom glyserolet og karbondioksidet

Lenke til kommentar

Oi, hvordan husker dere alt dere svarte på avkrysninger? :o Tror jeg har et par småfeil der, men oppgave 2 og del 2 gikk greit. Fikk ~64% Ag (men kommenterte ar jeg tenkte det var litt mye, men antar at det ikke har noe å si dersom det er riktig), og litt over 100g på metylesteren.

 

Hvor utslagsgivende tror dere et par feil på del 1 (avkrysning) kan være?

Et par vil jeg tro har tilnærmet ingenting å si

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Synes den egentlig var ganske grei, tror jeg har bommet på et par av flervalgsoppgavene, men det har da ikke stort å si på totalen! Hva fikk dere i masseprosent på titreringa på del 2?

AACAABCCACBCDCDCCBDB

jeg har: AACDABCCACBBDCDCDCAB

På massetitreringa fikk jeg 65%

Tror jeg fikk 64% sikkert bare avrunding :) men husker noen hva de fikk på forholdet mellom sur og basisk komponent i coca cola og hvor mange gram metylester dere fikk av 100 g stearinsyre?
Troor jeg fikk 0,42 : 1 på forholdet haha, hørtes ikke helt riktig ut men skjønner ikke hva annet det kan bli. 105g metylester om jeg husker riktig
Fikk 2.2:1 tror jeg, fikk også 105 g

 

tror jeg hadde 2,4 i forholdet mellom base og syrekomponentene, siden pka var 2,12 og PH= 2,5. Skulle det være en annen pka?

Endret av kjemiiii
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Synes den egentlig var ganske grei, tror jeg har bommet på et par av flervalgsoppgavene, men det har da ikke stort å si på totalen! Hva fikk dere i masseprosent på titreringa på del 2?

AACAABCCACBCDCDCCBDB

jeg har: AACDABCCACBBDCDCDCAB

På massetitreringa fikk jeg 65%

Tror jeg fikk 64% sikkert bare avrunding :) men husker noen hva de fikk på forholdet mellom sur og basisk komponent i coca cola og hvor mange gram metylester dere fikk av 100 g stearinsyre?
Troor jeg fikk 0,42 : 1 på forholdet haha, hørtes ikke helt riktig ut men skjønner ikke hva annet det kan bli. 105g metylester om jeg husker riktig
Fikk 2.2:1 tror jeg, fikk også 105 g

 

tror jeg hadde 2,4 i forholdet mellom base og syrekomponentene, siden pka var 2,12 og PH= 2,5

 

Endret av kjemiiii
Lenke til kommentar

På balanseringen fikk jeg:

14MnO4-+14H++3C3H8O33CO2+14MnO2+19H2O

 

Masseprosent: 65%

 

Metylester: 105g

 

Forholdet 2,2/1 er forholdet mellom base og syre, oppgaven var forholdet mellom syre og base, det vil si 0.42 eller no

Blir ikke det feil med hensyn på karbonatomene?

Lenke til kommentar

 

På balanseringen fikk jeg:

14MnO4-+14H++3C3H8O33CO2+14MnO2+19H2O

 

Masseprosent: 65%

 

Metylester: 105g

 

Forholdet 2,2/1 er forholdet mellom base og syre, oppgaven var forholdet mellom syre og base, det vil si 0.42 eller no

Blir ikke det feil med hensyn på karbonatomene?

 

Mangler 9CO2 

Endret av ukjentfenomen
Lenke til kommentar

 

På balanseringen fikk jeg:

14MnO4-+14H++3C3H8O33CO2+14MnO2+19H2O

 

Masseprosent: 65%

 

Metylester: 105g

 

Forholdet 2,2/1 er forholdet mellom base og syre, oppgaven var forholdet mellom syre og base, det vil si 0.42 eller no

Blir ikke det feil med hensyn på karbonatomene?

Det blir det, mente selvfølgelig 9CO2

Lenke til kommentar

På avkrysningsoppgave g) der man skulle regne ut utbytteprosenten når du har 32g metanol og 15 g metanal. Hvorfor har alle fått 50% der? Gjør jeg feil når jeg tar 15/32? 

 

Molar massen til metanol er 32g/mol, altså reagerte 1 mol metanol. 1 mol metanol kan danne 1 mol metanal i teorien. Molarmassen til metanaol er 30g/mol, det dannes 15gram, altså 0,5 mol metanal. Altså i virkeligheten dannes det 0,5 mol, mens i teorien kan det dannes 1,0 mol. 0,5/1,0 x 100% = 50%

Lenke til kommentar

Må si prøven var veldig ensformig på del 2... Ikke noe elektrokjemi :( Var jo bare hydrolyser og shitt. Jeg skjønner personlig enda hvorfor man skal ha sølv og gull rundt en tablett........

Enig! Men det var MYE elektrokjemi og buffere (og svært lite organisk) på heldagsprøven, så kan ha noe med det å gjøre? Heldagsprøven var også sentralt gitt.

Lenke til kommentar

 

Må si prøven var veldig ensformig på del 2... Ikke noe elektrokjemi :( Var jo bare hydrolyser og shitt. Jeg skjønner personlig enda hvorfor man skal ha sølv og gull rundt en tablett........

Enig! Men det var MYE elektrokjemi og buffere (og svært lite organisk) på heldagsprøven, så kan ha noe med det å gjøre? Heldagsprøven var også sentralt gitt.

 

Heldagsen var mye regning og buffere. Ja tenker at kanskje de ville ta igjen litt av det organiske denne gangen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...