Gå til innhold

SILVA solcellepanel gir ikke nok strøm i full sol til å lade en mobil?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har et par SILVA "SOLAR II" solcellepaneler med 12Volt uttak. Jeg har plugget i en 2 x 5v 2,1Ampere sigarettladeplugg i et av solcellepanelene som jeg driver og tester. Det er full "påskesol" i fjellet her og midt på dagen. Solcellepanelet henger i vinduet med sugekopper på. Har koblet mobiltelefonen min til laderen, en samsung galaxy S5. Men har et problem. Hvert halvminutt kommer den lyden som bruker å komme når man akkurat har plugget i lading på mobilen, og skjermen lyser opp i noen sekunder og så går den i dvale igjen. Er det ikke nok strøm fra solcellepanelet selv på en dag som denne, eller??

 

Når jeg skriver dette så har jeg ladet i ti minutter og den har visst blitt ladet EN prosent... Men fortsetter å "blippe" selv om den er tilkoblet hele tiden.

 

Er det noen som vet om noen måte å måle hvor mange ampere/milliampere panelet gir? Jeg har et nytt multimeter liggende men har glemt hvordan jeg skal bruke det.

 

 

REDIGERT: Nå gikk mobilen ned en prosent igjen så da er jeg tilbake der jeg startet, så jeg koblet inn en mobil som er ca. halvt oppladet og som ikke står på, skal sjekke om en times tid hvordan det står til med ladingen på den.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok for lite panel. Panelet yter bare ca. 4W og siden du bruker en (litt stor) omformer for å få spenningen ned til 5V så har du sikkert under 2W ut på USB-porten. Det gir deg en ladestrøm på rundt 400mA. Tipset blir å slå av mobiltelefonen når du lader, da går all strøm med til lading og ikke noe til å drifte mobilen. Du vil trenge ca 10 timer max lading, så regn med rundt 3 dager siden solen ikke yter maks hele tiden. Det vil også lønne seg å vaske både solcellepanelet og vindusruten. Helst droppe vindusruten og heller lade i direkte sollys.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er nok for lite panel. Panelet yter bare ca. 4W og siden du bruker en (litt stor) omformer for å få spenningen ned til 5V så har du sikkert under 2W ut på USB-porten. Det gir deg en ladestrøm på rundt 400mA. Tipset blir å slå av mobiltelefonen når du lader, da går all strøm med til lading og ikke noe til å drifte mobilen. Du vil trenge ca 10 timer max lading, så regn med rundt 3 dager siden solen ikke yter maks hele tiden. Det vil også lønne seg å vaske både solcellepanelet og vindusruten. Helst droppe vindusruten og heller lade i direkte sollys.

takker :) skal se om jeg finner igjen en 1x 5Volt 1Ampere ladeplugg, jeg har en liggende et sted. kanskje det også vil hjelpe?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Solcellepanelet henger i vinduet med sugekopper på. Har koblet mobiltelefonen min til laderen, en samsung galaxy S5. Men har et problem.

Glass som ikke er lagd spesifikt for å brukes med PV celler kan stjele veldig mye av den tilgjengelige energien (opp til ca 40%) Prøv å plassere cellene ute neste gang.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...