Gå til innhold

Sykemelding og oppsigelse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber i dag som butikkmedarbeider i 100% i følge kontrakten, men har gått ned til 80% i en muntlig avtale. 

Jeg har leddgikt, så har i det siste fått store smerter grunnet arbeidsoppgavene.

 

Sykemeldte meg en uke for 5 uker siden, og jeg har enda ikke fått pengene. Hva skal jeg gjøre med det?

Har nettopp vært hos legen å fått en ny sykemelding i en måned fremover.

jeg har akkurat startet fulltidsutdanning hos Sonans, har også søkt om studielån fra Lånekassen. 

Håper jeg får det neste måned, men kan gå enda en måned til. Det kommer an på behandlingstiden.

 

Hva burde jeg gjøre nå da med pengene som ikke er kommen inn, regner med det blir nye problemer med den nye sykemeldingen min. Da jeg har en dårlig sjef som ikke følger arbeidsmiljøloven på svært mange punkter.

Skal jeg si opp samtidig som jeg leverer sykemeldingen?

 

Jeg hadde feber og forkjølelse i går, å da ringte jeg ass. Butikksjef fordi sjefen ikke svarte, 25 minutt før jeg skulle starte vakta mi og meldte meg syk

Fikk meldingen av sjefen noen timer etterpå der han sier at jeg er totalt uansvarlig som melder i fra for sent grunnet at han sliter jævlig med å få en erstatter og at jeg da bare skal glemme å levere egenmelding for denne dagen. For denne ble blankt avvist sa sjefen i en melding.

Hva skal jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Spør sjefen hvorfor du ikke har fått utbetalt sykepenger. Gir han et utilstrekkelig svar så lever en §8-22 søknad til nav https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-22-trygdens-ansvar-n%C3%A5r-arbeidsgiveren-ikke-betaler

2. Dokumenter at du har levert egenmelding. Ring og ta opp samtalen, send den på epost osv. Hvis arbeidsgiver hevder at du ikke har levert egenmelding kan de nekte å betale sykepenger til deg og derfor må du kunne sannsynliggjøre at du har gjort det. Det trenger du når saken kommer opp i ankenemnda for sykepenger (ikke det samme som nav ka) https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt+oss/Kontorer/nav-ankenemnda-for-sykepenger

 

3. Egenmelding skal gis snarest mulig jamfør §8-23. Så du må oppgi en plausibel grunn til hvorfor du gav beskjed 25 minutter før jobben startet og ikke før. En grunn kan være at du var så syk at du ikke våknet av alarmklokken (fordi du hadde smerter hele natten og fikk sove bare noen timer før alarmklokken ringte). 
 

4. Du kan ikke starte på en utdanning når du får sykepenger uten en særskilt vurdering og godkjennelse fra den som utbetaler sykepengene. Det er en høy risiko for at sykepengene du får utbetalt vil bli tilbakekrevd. 

 

5. Sier du opp jobben din er det risiko for at du vil få vedtak om forlenget ventetid skulle du søke om dagpenger etter utløpet av sykepengeperioden. Et aktuelt unntak fra forlenget ventetid er i rundskrivet til §4-10 hvor legen kan si til nav at du sa opp jobben fordi du er for syk til å fungere i den, men at du ellers er arbeidsfør til andre yrker. En enda bedre ordning som innebærer 12 ekstra uker med sykepenger (som normalt har høyere sats enn dagpenger) er friskmelding til arbeidsformidling som du kan lese om her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/friskmelding-til-arbeidsformidling

Er dette interessant så snakk med lege og nav. 

 

Bare husk at det er ikke sjefen og jobben du skal ha i bakhodet i denne saken. Det er nav og hva du klarer å dokumentere overfor dem som er viktigst. Og som du sikkert har skjønt nå så kreves det energi og kunnskap å for å hevde rettighetene dine som sykmeldt i dagens Norge. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...