Gå til innhold

Let's Make Apple Great Again!


Anbefalte innlegg

Yegn5Jh.png?1

hmQDdv0.png

 

 

Der alt Apple tar i blir til gull, har Apple Watch så langt vært et aldri så lite unntak. Javisst har de dominert markedet innen smartklokker, men det er likevel få kjøpere i forhold til iPhone og Mac. Noe av grunnen til dette er at Apple Watch faller mellom to stoler. Den er for stor og klumpete til at motebevisste går med den, mens skjermen ikke er stor nok til å gi et teknologisk bra OS. 

 

 

Oppsummering:

  • #1 Bruke avrundet OLED-skjerm for å utvide skjermen vertikalt, med kant-til-kant skjerm.
  • #2 Ikke forsøke å ha appell til de som elsker klassisk klokkedesign, men skape egen motekategori.
  • #3 Omformatere menysystemet slik at mer innhold kan vises, og mer kan bli gjort, uten å gå gjennom flere nivåer i menyene.
  • #4 Bruke e-SIM. Koble på klokken til mobilnettet og gjøre det mulig å ringe og motta anrop uten iPhone.
  • #5 Helseklokke. Tilby blant annet pulsbelte for nøyaktig pulsmåling.
  • #6 Synkronisering med øreplugger og bluetooth-enheter uten telefon.
  • #7 Apple Pay. Bruke klokken til å verifisere betalinger i butikk, buss osv.
  • #8 Friend notifier. Kunne vibrere når andre bekjente er i nærheten.
  • #9 Retro-spill av typen Flappy Bird og annet som kun trenger klikk som kontroller.
  • #10 Kunne hente ut lydspor (slik som Shazam), og synkronisere lydspor med lys-effekter.
  • #11 Trådløs lading av høy-kapasitet bøyelig lithium-ion batteri.

Formatet

Noen ganger blir vi tapt i gamle vaner. Analoge klokker, slik vi kjenner dem, ble designet runde ettersom de brukte runde tannhjul som mekaniske deler. Apple has løsrevet seg bare delvis fra dette designet, ved at de har laget en kvadratisk skjerm. Fra et informasjons-perspektiv gir det mening med en firkantet skjerm, og matcher det meste av skjermer vi har ellers. Imidlertid, mens mobilskjermer er avlange, er TV-skjermer brede. Vi kan konkludere med at funksjonen dikterer form hos disse enhetene. 

 

Oppgaven å finne den mest funksjonelle formen til en smartklokke, begynner ved å se på menneskets kropp. Nesten uavhengig av hva vi gjør; sitter, ligger eller går, er baksiden av forarmen blottlagt. Dette er det visuelle området som vi kan utnytte, når vi tenker på å plassere en skjerm på armen. Vi klarer også å se det avrundede partiet rundt håndleddet, og det er derfor naturlig at en skjerm kan følge kurvaturen uten at vi mister den av syne.

 

Zz01Qcc.jpg

5. generasjon iPod Nano hadde en lett buet, og avlang skjerm.

 

Menysystem

Det er faktisk lett å plassere menyer og ikoner i bredden til dagens Apple Watch, men det er vanskelig å gi plass til touch-vennlig innhold når samme begrensninger også gjelder vertikalt.

 

Bare tenk deg at du skulle skåret ut en liten firkant i telefonen din, og vist all informasjon der. Det hadde blitt en særdeles vrien oppgave, og er slik tilfellet er i dag med Apple Watch. Det betyr at Apple Watch er nødt til å omformatere innholdet, slik at du klikker deg igjennom flere lag, for å komme til dypere funksjoner og innhold.

 

Dersom en derimot har en avlang skjerm, kan en både få opp hele applikasjoner med alt innhold og informasjon direkte på skjermen, eller en kan lage små slides slik som i det øverste artikkelbildet.

 

xx3ULRv.png

Masse plass til både innhold og interaktive menyer.

 

Et slikt design på klokken er fullt mulig med dagens OLED-teknologi. :) Dette sparer også batteri, og siden selve reimen er jevn tykkelse rundt hele armen, er det også plass til et langt større fleksibelt batteri

 

Funksjonalitet

En av de største ulempene med Apple Watch i dag, er at den mest kan brukes til å avlese informasjon. Du kan for eksempel ikke ringe med den, og å sende meldinger er relativt knotete. I nye Apple Watch bør det være e-SIM. Dette gir støtte for telefon og 4G-dekning fra hvilken som helst operatør, uten at du trenger noe fysisk sim-kort. Slik vil du også kunne sende og motta anrop med smartklokken.

 

Slik som i dag, må den også være konkurransedyktig med pulsklokker, og tilby et belte som tilbehør for maksimal nøyaktighet. Vil også med eSIM kunne koble til Spotify etc., og dermed kunne spille av spillelister direkte til trådløse øreplugger.

 

Med avlang skjerm, vil også GPS-funksjonaliteten bli langt bedre, der du kan plotte inn en adresse, og så få en fullstendig turn-by-turn fremvisning.

 

Apple Pay, bruke enheten til å betale med. 

 

Og tilslutt kan den fungere som en mini-håndholdt spillkonsoll for grafisk simple iOS-spill.

 

Friend notifier - kunne vibrere når andre bekjente er i nærheten.

 

Flappy_Bird.jpg

Hva med litt Flappy Bird på håndleddet mens du venter på bussen?

 

Resten er egentlig å bygge videre på eksisterende funksjonalitet, men altså gi grensesnittet en overhaling basert på den nye formen til klokken, som gjør den langt mer likeverdig med telefonen - og et knepp mer tilgjengelig. 

 

Og siden den alltid er på armen, er det ikke noe i veien med å gi den mulighet til å fungere som et selvstendig lys-show på nattklubben og trance-festivaler, med automatisk innhenting av lydspor og rytme-synkronisering.  ;)

 

Trådløs lading er en selvfølge!

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i tvil jeg også, men samtidig har de et problem når systemene deres ikke bruker samme porter. Jeg tror at Apple blir tvunget for omdømmets skyld, å bytte til USB-C nå som MacBooks kun har USB-C. Apple har alltid hatt synergi som en av deres kjerneverdier. Det som videre forsterker grunnlaget for et bytte, er at de snart uansett må bytte standard for å konkurrere med teknologier som Fast Charging of 10GBit/s overføring. Hvis de først skal bytte, kan de like gjerne bytte til USB-C. ^^

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Noe av grunnen til dette er at Apple Watch faller mellom to stoler. Den er for stor og klumpete til at motebevisste går med den, mens skjermen ikke er stor nok til å gi et teknologisk bra OS.

 

Du har nok rett i at det er noe av grunnen.

Men jeg tror en viktigere årsak er at de færreste vil ha noe fast på håndleddet hvis de kan unngå det.

Det slipper man idag med mobiltelefonen.

 

Salgsargumentet om at man kan få varsler på håndleddet og dermed "slippe å ta opp telefonen", blir for tynt for de fleste.

Alle har en mobiltelefon idag, og de fleste har den trykt opp i trynet 24/7. (og har de ikke det, så har de fleste ingen problemer med å titte på den når man må.

 

I mine øyne blir en "smart" klokke noe for de spesielt interesserte, ikke for massene.

Det blir litt for mye smør på flesk, og den knøttlille skjermen (som aldri kan bli særlig større) hjelper iallefall ikke.

Hadde vi ikke hatt smarttelefonene så hadde kanskje saken stilt seg annerledes, men i dagens situasjon tviler jeg på at klokkene får tilsvarende utbredelse som telefonene.

 

Det blir litt som med Pad'ene, kult og nytt til å begynne med, men nå innser de fleste at den er vond å holde lenge, vanskelig å skrive på, og at en laptop egentlig er bedre til alt en pad kan. Derfor faller pad-salget.

Apple Watch var ny og kul til å begynne med, men etterhvert oppdager folk at den store skjermen til telefonen er bedre å se på og skrive på, og den sitter ikke fast på håndleddet så man kan ta bilder i alle retninger uten å måtte åpne en rem først.

Dette er nok noen av grunnene til at klokkesalget ikke har "tatt av" slik alle trodde det skulle gjøre.

 

Men, men, Apple skal ha kudos for å prøve ut nye ting i flere retninger! Den "riktige" veien utviklingen skal gå er det jo ikke noen fasit på! Mange blindspor har det vært, og flere kommer det til å bli.

Kanskje gjør de ting med klokken slik at den funker bedre, eller så går den i graven og noe helt nytt kommer, uansett spennende!

Lenke til kommentar

 

Noe av grunnen til dette er at Apple Watch faller mellom to stoler. Den er for stor og klumpete til at motebevisste går med den, mens skjermen ikke er stor nok til å gi et teknologisk bra OS.

 

Du har nok rett i at det er noe av grunnen.

Men jeg tror en viktigere årsak er at de færreste vil ha noe fast på håndleddet hvis de kan unngå det.

Det slipper man idag med mobiltelefonen.

 

Salgsargumentet om at man kan få varsler på håndleddet og dermed "slippe å ta opp telefonen", blir for tynt for de fleste.

Alle har en mobiltelefon idag, og de fleste har den trykt opp i trynet 24/7. (og har de ikke det, så har de fleste ingen problemer med å titte på den når man må.

 

I mine øyne blir en "smart" klokke noe for de spesielt interesserte, ikke for massene.

Det blir litt for mye smør på flesk, og den knøttlille skjermen (som aldri kan bli særlig større) hjelper iallefall ikke.

Hadde vi ikke hatt smarttelefonene så hadde kanskje saken stilt seg annerledes, men i dagens situasjon tviler jeg på at klokkene får tilsvarende utbredelse som telefonene.

 

Det blir litt som med Pad'ene, kult og nytt til å begynne med, men nå innser de fleste at den er vond å holde lenge, vanskelig å skrive på, og at en laptop egentlig er bedre til alt en pad kan. Derfor faller pad-salget.

Apple Watch var ny og kul til å begynne med, men etterhvert oppdager folk at den store skjermen til telefonen er bedre å se på og skrive på, og den sitter ikke fast på håndleddet så man kan ta bilder i alle retninger uten å måtte åpne en rem først.

Dette er nok noen av grunnene til at klokkesalget ikke har "tatt av" slik alle trodde det skulle gjøre.

 

Men, men, Apple skal ha kudos for å prøve ut nye ting i flere retninger! Den "riktige" veien utviklingen skal gå er det jo ikke noen fasit på! Mange blindspor har det vært, og flere kommer det til å bli.

Kanskje gjør de ting med klokken slik at den funker bedre, eller så går den i graven og noe helt nytt kommer, uansett spennende!

 

Men du må samtidig huske på at en slik klokke har flere unike funksjoner. Aktivitetsmåler og pulsmåler, for å nevne noen. For musikk på gymmen, vil det være mer gunstig å la mobilen være hjemme og heller ha på en klokke. Når en ligger eller sitter, har en ofte mobilen et annet sted enn i lomma. En slik klokke kan derfor gi enklere tilgjengelighet. Det er kjekt å ha et alternativ, hvis mobilen går tom for strøm også. Men det spiller kun en rolle, dersom funksjonsnivået er noenlunde på høyde med mobilen. Det er det jeg prøver å komme til gangs med i konsept-innlegget mitt. :)

Lenke til kommentar

Joda, helt enig! Men dette gjelder jo bare når man er lettkledd og trener og hører musikk eller måler pulsen.

Selv om mange vil gi inntrykk av at de "følger med i tiden", er det ikke så veldig mange som trener på fast basis egentlig...

Ikke nok til at de trenger en smartklokke på armen de 20 minuttene i uken man faktisk "trener" iallefall.

 

Men kjenner jeg Apple rett, så dukker det opp en killer-funksjon på den klokka snart, som alle vi "vanlige" folk bare ha...

Da er vi solgt  :)  Men som du sier, så er ikke klokken der enda.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Tek.no skrev nylig en artikkel om iPhone 11. Altså den som kommer i 2019. Flere YouTube-personligheter har poengtert at designet er tilnærmet en kopi av fjoråret, og kalt designet uinspirert. 
 


 

Imens andre aktører som Samsung og Huawei gjør store endringer på sine flaggskip, henger Apple igjen på design og funksjon. Dette er etter min mening takket være en feilslått strategi fra iPhone X og utover.
 


2020

LMyVkRB.png

 

1. Skjermleppe og FaceID
 
Fra iPhone X, fjernet Apple hjemknappen med TouchID til fordel for ansiktsgjenkjenning i form av FaceID. Med på lasset kom en stor skjermleppe, fylt av ørten sensorer. Tim Cook (CEO) mente at teknologien ga et løft til sikkerheten ved innlogging, ved at sensorene ikke ville bli lurt av f. eks. bilder eller en maske av eieren. Det fulgte også litt funksjonalitet med, som scenebelysning og Animojis.
 
Ulempen kom i form av utforming. Leppen tvinger skjermen til å deles inn i en venstre og høyre halvdel. I mange applikasjoner, som bilder og video, blir deler av innholdet skjært bort og erstattet av den geometriske fasongen til skjermleppen i stedet.
 
To år senere har teknologien kommet videre. Samsung introduserte først skjermer med punch hole, som er en liten utskjæring for frontkameraet. Selskapet Oppo tok det hele enda et steg videre, når de viste teknologi der kameraet faktisk var skjult bak glasset. Vivo løste også enda et problem, ved at de klarte å legge en fingertrykkavleser under selve panelet. Det har resultert i telefoner som Galaxy S10, som har begge deler. 
 
Hva så med sikkerheten og ekstra funksjonaliteten til FaceID? Vipps for eksempel, som har over 3 millioner norske brukere, godkjenner bruk av iris scanneren i Galaxy S10. Den er dermed regnet som trygg nok. Android Pay vil gjøre det samme. Apples egen iPhone XR, med færre sensorer enn XS, klarer fortsatt å emulere Animojis og scenebelysning i selfier på en god måte. Av den grunn kan en hevde at FaceID med skjermleppen har blitt overflødig med dagens fremskritt i teknologi. Og selv om brukere av telefonen gjerne har blitt vant til designet og ikke plages mye med det, finnes det gode argumenter for å kvitte seg med den helt.

  •  
  • Full utnyttelse av bredden på skjermen til menyer, media og applikasjoner.
  • Større screen-to-body ratio
  • Mulighet for å bruke skjermen som del av en VR-brille (slik som Gear VR)

Oppsummert: Apple burde kvitte seg med FaceID og skjermleppen, til fordel for edge-to-edge skjerm med punch hole kamera eller kamera under glasset, og fingertrykkavleser under panelet.
 
2. Oppgradering av skjerm

 

p3XolPf.jpg

Det er ingen hemmelighet at Samsung er ledende produsent av OLED-paneler til smarttelefoner. Det er derfor heller ingen stor overraskelse at toppmodellen Galaxy S10 har markedets beste skjerm. Samsung har gjort noe lurt, ved at de har innsett at mye av informasjon vist på en smarttelefon, er gitt i høyden. For eksempel når en scroller ned en nettside, en diskusjonstråd på et forum, strømmen i Facebook eller Instagram osv. Samtidig er det et problem at stadig større skjermer, gjør det vanskeligere å ha et godt grep om telefonen. iPhone XS Max for eksempel, har mange scenarioer der det er umulig å bruke telefonen uten å bruke begge hender. Derfor har Samsung gjort skjermen bittelitt smalere, og bruker skjermforholdet 19:9 i stedet for mer vanlige 16:9. Det gjør at de får plass til en 6,1 tommer skjerm, uten at telefonen føles klumpete og uhåndterlig med énhåndsbruk.
 
Det har også hjulpet at de bruker 2,5D glass, som bøyer av langs kantene. Håndflaten vår når vi griper rundt noe, er konkav, og en får derfor ekstra god finger-rekkevidde når glasset er bøyd på denne måten. Selv om Galaxy S10 og iPhone XS har samme fysisk målt bredde, føles Galaxy S10 av den grunn mye bedre ut i hånden. Alternativet er å beholde en helt flat skjermoverflate, men da må skjermstørrelsen tilsvarende litt ned i størrelse. Mange vil heller foretrekke dette, siden buede skjermer gir merkelige refleksjoner, forvrenging av bildet langs kantene, og ofte også en grad av fargeblanding. 
 
Jeg tror for egen del at Apple er tjent med å beholde et flatt panel, og heller redusere bredden på telefonen ørlite. Rett og slett for å ha kontinuitet i design mellom iPhone og iPad. Det er ærlig talt få mennesker som legger veldig stor merke til om en telefon har 5,8 eller 6,1 tommer skjerm. Derimot er det mange som legger sterkt merke til om en telefon føles komfortabel i hånden, og ikke fyller ut hele lomma. Det var derfor iPhone SE har vært så populær selv i dagens marked med store telefoner. Det som i den sammenheng kan være en god tanke, er at Apple lanserer modeller tilpasset ulike menneskegrupper og preferanser. For eksempel at de lanserte iPhone Mini med 5" skjerm for barn og kvinner med små hender, iPhone med 5,8" skjerm for menn og kvinner med gjennomsnittlig håndstørrelse, og iPhone Plus med 6,5" skjerm for de som vil bruke begge hender.  :) 
 
Et annet relevant tema er oppløsning og oppdateringsfrekvens på panelet. Galaxy S10 har tatt et pragmatisk valg med tanke på oppløsning. Den har 1440 piksler i bredden, slik at den støtter 1440p fremvisning på YouTube etc. Samtidig er pikseltettheten (PPi) gjerne opp mot 500, som er godkjent med tanke på å bruke telefonen til VR. Der Samsung har et forbedringspotensiale, er adaptiv oppløsning. Det er nemlig mulig å skru ned oppløsningen på panelet for å spare strøm. For noe annet enn VR, med svært forstørrede piksler, er det lite til ingen synlig forskjell på 1440p og 1080p. Galaxy S10 har imidlertid ikke muligheten for å justere oppløsning automatisk etter innhold. Dette er noe jeg føler Apple burde kapitalisere på. Tilby minst 1440p oppløsning på skjermen, men la det være en innstilling der oppløsningen kan justeres helt ned til 720p i scenarioer der dette ikke vil gi større utslag, annet enn å forbedre batteritid. 
 
Et mer merkbart resultat skjer når en øker frekvensen fra standard 60 Hz, til noe høyere. OnePlus 7 Pro har 90 hz skjerm, og teknologikjendis Marques Brownlee (MKBHD), bruker denne telefonen fast nå fordi han føler at skjermen er såpass overlegen. Apple har i sin egen portefølje med iPad Pro, gjort det enda bedre, med hele 120 hz skjerm. Dette er noe som definitivt burde kopieres over til iPhone også. 
 
Oppsummert: Apple burde endre skjermforholdet i sine telefoner til 19:9, for å gjøre dem smalere og bedre i hånden. Videre burde det komme tre modeller, med henholdsvis 5", 5,8" og 6,5" størrelse på panel. Oppløsningen burde bli økt til minst 1440p, og kunne tilby adaptiv oppløsning som skifter etter bruksmønster fra 720p til 1440p. De burde også få 90 eller 120Hz oppdateringsfrekvens. 
 
3. Fullføre overgangen til USB-C 
 

hTmvkEV.jpg

hTmvkEV.jpg
Nå i dag har nesten alle av Apple sine nyoppdaterte enheter gått over til USB-C. MacBook, MacBook Pro, iPad Pro. Det er på høy tide at også iPhone gjør dette. Rett og slett fordi det gir langt bedre kompatibilitet med andre enheter, slik som GoPro, eksterne SSDer, hodetelefoner, skjermer osv. En får også bedre hurtiglading med denne standarden, og kan bruke kabler på tvers av alle Apple-enhetene sine. Her er Apple fryktelig på etterskudd, og dette burde ha blitt gjort allerede i går. 
 

4. Apple VR

 

xkNBk2p.jpg
Dette er en mulighet, jeg er veldig overrasket over at Apple ikke har benyttet seg av enda. Greit nok at de er største aktør som fokuserer voldsomt på AR, men etter min mening kan disse to teknologiene fint fungere ved siden av hverandre. Apple burde som Samsung, ha en egen VR-brille, der en kan bruke telefonen som display. Med høyere PPI, og ved å forkaste skjermleppen til FaceID (se punkt 1), vil dette være veldig gjennomførbart. 
 
5. Desktop Mode

Screen_Shot_2018_09_12_at_2.36.27_PM.153

Dette er blitt forsøkt før, uten at det har blitt en stor hit. Eksempelvis Samsung DeX. For meg virker det som et klassisk spesialområde for Apple. Ta et konsept som har veldig stort potensiale og finnes fra før, perfeksjoner det, og revolusjoner markedet. Med Desktop Mode, mener jeg "power"-utgave av integrerte apper i iOS, som aktiveres i det du kobler telefonen til en skjerm, tastatur og mus. Da vil du få en hybrid av iOS og MacOS foran deg. Du vil ha tilgang til Dock, vinduer, Finder, Spotlight, Exposé og andre klassiske funksjoner fra MacOS, som er designet for bruk på et skrivebord. Det du ikke vil ha tilgang til, er selvfølgelig fullverdig MacOS programvare. Hybriden sørger likevel for at du får nesten det.

 

Forestill deg for eksempel at du kobler opp iPhone til en hvilken som helst skjerm med USB-C, og åpner Word på iPhone. Den kobler automatisk til tastaturet og musen via Bluetooth, og går over i Desktop Mode av programmet. Her vil du ha helt andre forutsetninger for å jobbe effektivt, enn på telefonen. Det gjelder også videoredigering, spilling og mye annet. Dette samtidig som at telefonen din lades via skjermen. Genialt. Til forskjell fra Samsung, skal en ikke måtte trenge en egen ekstern enhet for å kjøre Desktop Mode. Alt skal være prosessert gjennom selve telefonen, og dermed gjort mye enklere, og uten ekstrakostnader. 

 

I fremtiden er det snakk om at det kanskje kommer ARM-baserte chipper også i MacBook, altså med støtte for MacOS. Det ble allerede pratet om i forrige generasjons A12-chip, at den egentlig var kraftig nok til å kjøre MacOS operativsystemet selvstendig. Dette bør være Apple sitt langtidsmål, at de på sett og vis skal kunne erstatte stasjonære enheter, med mobilen. Det har lenge vært diskutert hva som vil overta for PCen. Jeg tror grunnet formfaktor og krav til kraftig maskinvare, at det meste etter hvert vil bli skybasert, og at de lokale maskinene erstattes med at tilgang til nett er nok. Men for de som vil ha en lokal, offline maskin, så tror jeg svaret ligger i mobiltelefoner. Det vil ikke nødvendigvis erstatte en bærbar PC, ettersom den har en formfaktor som er suveren å ha med seg på buss / tog / ferje / fly for å gjøre produktivt arbeid. Jeg tror imidlertid at den fort kan erstatte eller fungere som et alternativ til rimelige stasjonære PCer på de fleste arbeidsplasser, som i dag ofte er trege og et irritasjonsmoment for de ansatte. Dersom en i stedet kunne hatt PC-skjermer, mus og tastatur, og så latt de ansatte koble til jobbtelefonen sin og bruke Desktop Mode, ville dette vært en god del bedre. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

XtgUd0U.jpgvpLJ8ja.png

I fjor gjorde Apple det helt store da de hørte på forbrukerne, og fikset de største manglene ved sitt flaggskip. Resultatet ble MacBook Pro 16. Blant forandringene var et nytt og forbedret Magic Keyboard, større batteri, mer effektiv kjøling, i tillegg til kraftigere høyttalere og mikrofoner.

Nå håper vi at Apple i neste runde er klar til å strø litt magi også over lillebroren, i form av en MacBook Pro 14. Denne tråden er en konsept-tråd. Det vil si at den tar for seg hva Apple er i stand til å gjøre, slik teknologibildet er i 2020. Les videre for hva som kan være fremtiden innenfor bærbare.

 

69eee5b5c59867eccc3c8772c70f2e90.png

  • 14,5-tommer
  • 32,40 cm (B) x 22,30 cm (D) x 1,49 cm (H)

Selv om Apple gjorde rammene til MacBook Pro 16 smalere enn før, økte likevel både størrelse og vekt i forhold til 15-tommeren. Dette for å få på plass kraftigere kjøling og større batteri, samt det større 16-tommer panelet. Ytelse ble prioritert framfor bærbarhet.

MacBook Pro 14 retter seg mot motsatt målgruppe. Her er ikke toppen av ytelse like viktig, men en stiller likevel høye krav til både skjerm og opplevd hurtighet. Vi vet at Apple tidligere har vært ganske ukonvensjonelle med størrelser på enhetene sine. De har f. eks. iPad Pro i 12.9 tommer, og standardutgaven på 10,2. Det er derfor ingen automatikk i at en MacBook Pro 14 må være nøyaktig 14 tommer. Faktisk vil jeg påstå at de treffer bedre dersom de øker skjermstørrelsen litt, til rundt 14,5 tommer. Da får en god romslig skjermflate, samtidig som den skiller seg betydelig fra MacBook Air, og større MacBook Pro 16. 

Dimensjonene:

9qgUc8o.png

For de som har pugget dimensjoner på tidligere enheter, vil en se at at bredden og dybden har økt litt fra forrige 13-tommer modell, men ikke mye. Tykkelsen er den samme. Årsaken til at Apple økte tykkelsen på MacBook Pro 16, var som nevnt for å få plass til ekstra kjøling og batterikapasitet til de kraftige komponentene. Her vil en i stedet prioritere bærbarhet, og beholde den like slank. 

 

d65c6ed3484eda5083f1201af2390bb7.png

  • 2784 x 1740, 220 PPI
  • Dynamisk frekvens (1 Hz <--> 120 Hz)
  • HDR

Skjermen fortsetter å ha 16:10 forhold, som gir flere piksler i høyden enn hva som er standarden. Dette gir en markant bedre opplevelse når en skal flytte ned langs nettsider eller skrive dokumenter. Det er derimot til ulempe når en skal se film, da en får sorte striper over og under videoen. Med MacBook Pro 16 økte Apple oppløsningen noe, tilsvarende 220 PPI. Det gir mening at den nye modellen derfor også får det samme.

Blant nyvinningene er teknologier lånt fra andre produkter i porteføljen til Apple. Først ut er Apple Watch Series 5, som introduserte dynamisk oppdateringsfrekvens på skjermen. Andre produsenter kaller det Variable Refresh Rate (VRR). Kort forklart betyr det at skjermen kan øke eller redusere antallet bildet i sekundet som vises, avhengig av innhold. Apple Watch bruker det til å redusere frekvensen til bare 1 bilde i sekundet når den skal vise tiden, og kun trenger å oppdatere sekundviseren med dette intervallet. Fordelen med denne teknologien, er at det sparer utrolige mengder batteri hvis implementert på en god måte.

Nettopp det er viktig for å få på plass neste teknologi: 120 Hz-panel. Dette fungerer allerede i iPad Pro, og har gjort det en stund. Med denne teknologien opplever en mye bedre flyt, for eksempel når en blar og navigerer i menyer. Dette vil på MacBook Pro gi silkemyk bevegelse både på skrivebordet, og til mer krevende oppgaver, som i spill og high frame-rate video (HFR). Ulempen er at dette bruker store mengder strøm, og batteritiden nærmest halveres hvis brukt kontinuerlig.

For at ikke batteritiden skal lide stygt, er det derfor viktig å kombinere de to teknologiene. Dersom innholdet tilsier det, kan oppdateringsfrekvensen skrus kraftig ned (<1Hz), og ved innhold som krever flyt og smidighet, automatisk justeres opp igjen til 120 Hz. Dette vil kunne reguleres også i batteriprofiler, slik at en selv kan velge mellom høy skjerm- eller batteriytelse.  

DkTyaRs.jpg

120 Hz gir en helt nydelig opplevelse på skrivebordet, i spill og utallige andre applikasjoner. 

Et annet felt der bærbare PCer i dag ligger unødig langt bak, er muligheten til å vise HDR. HDR står for High Dynamic Range, og tillater skjermen å vise langt flere farger og nyanser mellom sort og hvitt. Apple sin proff-skjerm, Pro Display XDR, innehar denne funksjonen. For å få fullt utbytte av teknologien, trenger en mye lysstyrke. MacBook Pro klarer cirka 500 nits, som er nok til å dra god nytte av HDR for å vise frem bedre farger og kontrast. 

DarwMGD.jpg

HDR, her med Dolby Vision, kan gi store forbedringer i fargenyanser og kontrast. 

Deler av grunnen til at dette ikke har kommet på plass i tidligere utgaver, har vært manglende støtte i maskinvaren. Det skal vi imidlertid se i neste avsnitt, at endrer seg fullstendig med Intel sin 10. generasjon prosessorer, Ice lake. 

 

2ad48beb15ca6c35b6892effbdfb785b.png

 

  • Intel 10. Generasjon Ice Lake-prosessor
  • LP-DDR4 RAM 
  • WiFi 6
  • 70Whr batteri
  • 1080p FaceTime-kamera med FaceID

Intel 10. Generasjon Ice Lake-prosessor

Da MacBook Pro 16 kom ut, hadde dessverre ikke 10. generasjon prosessorene til Intel blitt lansert enda. Modellen mistet derfor muligheten til å implementere en god del teknologi som fra nå blir en del av fremtiden. Ice Lake, som generasjonen heter, er spennende fordi den tilfører svært mye nytt utenom kun forbedringen i ytelse og effektivitet. Jeg skal nå fortelle litt om disse, samt hvilke av Intels modeller som passer best til MacBook Pro 14.

Det første området der det er større forskjell enn vanlig, er i grafikkytelse. Intel har stått nesten på stedet hvil når det kommer til integrert grafikk de siste 10 årene. Med Ice Lake, introduseres grafikkløsningen Iris Plus, som endrer alt. I benchmarks for spill er resultatene enorme. Nærmest dobling i ytelse. Det eliminerer for mange behovet for en dedikert grafikkbrikke, og da kan en spare både mye utgifter og strømforbruk.

Iris Plus tilfører også støtte for både HDR og 120 Hz oppdateringsfrekvens, uten å trenge hjelp fra dedikert grafikk. Ganske rått.

LP-DDR4 RAM

Støtte for ny type RAM kommer også gjennom Ice Lake-generasjonen. Imens MacBook Pro 16 med forrige generasjon prosessor og brikkesett måtte ta til takke med vanlig DDR4, kan nye MacBook Pro 14 i stedet velge den strømbesparende varianten LP-DDR4. LP står bokstavlig talt for Low Power. Det refererer til at brikkene trenger kun 1,1V spenning som standard, mot 1,5V som er standard for DDR4. Ikke nok med det, men hastigheten økes også betydelig. Der MacBook Pro 16 brukte minnebrikker klokket til 2677MHz, kan LP-DDR4 kjøres helt opp til 3733 MHz. Altså nesten en 30% økning i klokkehastighet, og 30% reduksjon i strømforbruk. 

WiFi 6

En tredje ting som kommer med Ice Lake, er integrert støtte for nyeste trådløse standard. Den het før 802.11ax, før den ble gitt nytt enklere navn i form av WiFi 6. Det er arvtakeren for 802.11ac (WiFi 5), som blant annet MacBook Pro 16 bruker. Det betyr teoretisk større hastighet på det trådløse nettet, bedre rekkevidde, og mindre strømforbruk. Sistnevnte er en gjenganger med den nye generasjonen, og til sammen utgjør besparelsene mye for batteritiden. 

Intel Core i5 1030G7, i5 1035G7 og i7 1068G7

Er det én ting Intel ikke har gjort med den nye generasjonen sin, er det å gjøre modellnavnene enklere. Likevel, kort oppsummert er det tre modeller som peker seg ut som mest aktuelle til MacBook Pro 14. De har litt forskjellige egenskaper, som forklares under.

Intel Core i5 1030G7: Dette er den svakeste, men også mest strømgjerrige prosessoren til Intel. Den har en basefrekvens på 0,8GHz, men kan klokkes opp helt til 3,5 GHz på enkelt kjerne ved behov. Prosessoren har en TDP (maks forbruk) på 9 watt. 

Intel Core i5 1035G7: Denne prosessoren er noe kraftigere, og har også en noe høyere TDP på 15W. Basefrekvensen er på 1,2 GHz, og den kan klokke opp til 3,7 GHz på enkelt kjerne.

Intel Core i7 1068G7: For den som har sterkt behov for mest mulig ytelse, har siste prosessoren en basefrekvens på 2,3 GHz, og kan nå helt opp til 4,1 GHz på enkelt kjerne. TDP er også høyere, 28W totalt. 

Samtlige prosessorer er quad core (4 kjerner), og har identisk grafikkløsning ombord i form av Iris Plus. Prisen stiger basert på ytelse, og de er rangert fra billigst til dyrest.

2j4IXDP.jpg

Økt batteritid

Ettersom at MacBook Pro 16 ble gjort litt tjukkere, fikk de også plass til et større batteri, samtidig som de benyttet den ekstra plassen til kraftigere høyttalere, og økt diameter på viftebladene for bedre kjøling. MacBook Pro 14 vil ikke ha på langt nær samme energikrav som storebror, ettersom den bruker en 4-kjerners prosessor i stedet for 6-kjerners, og ikke har dedikert grafikkbrikke. Dette i tillegg til at Ice Lake er en mer effektiv arkitektur, som støtter betydelig mer effektive standarder slik som LP-DDR4 minne og WiFi 6.

Da blir det ikke samme behov for å gjøre maskinen tykkere. Forrige modell hadde 59 WHr kapasitet. Økningen til 70 WHr vil utelukkende skje grunnet økning i størrelse fra 13 til 14,5 tommer, samt årlig utvikling i batteritetthet.  Målet er også at en kan videreutvikle høyttalerne og mikrofonene, samt øke diameter på viftebladene noe, slik en har gjort i MacBook Pro 16. Dette vil garantere at maskinen holder seg kjølig, og at ytelsen er på sitt beste. Med kjølig maskin, får en som regel også noe bedre batteriytelse.

Et forsiktig estimat med alle forbedringene i effektivitet og større batteri, ville gitt omtrent 14 timer batteritid. Det gjør at en ikke vil trenge strømtilkobling selv på noen av verdens lengste flystrekninger.

nTPjG3h.png

Illustrasjonsbilde fra MacBook Pro 16. Dobbel subwoofer på sidene, doble vifter, flere batterimoduler. 

FaceTime-kamera med FaceID

Grunnen til at Apple har tviholdt ved 720p oppløsning i over et tiår, er uviss. Det er på høy tid å få inn både bedre optikk, flere sensorer og 1080p oppløsning slik som det er på de fleste webkameraene i dag. Støtte for FaceID vil gi ny funksjonalitet til enheten, slik som enkel og sikker innlogging gjennom ansiktsgjenkjenning, samt filtre ala Snapchat og animoji. 

grZsI3D.png

1080p oppløsning er en svært etterlengtet oppgradering til det innebygde webkameraet. 

 

ab9c6b0db4ca5021b2d0eb04e0647f5f.png

Apple har fra tidligere hatt to utgaver av MacBook Pro 13. En med Touch Bar og 4 USB-C innganger, og en uten Touch Bar og 2 USB-C innganger. Sistnevnte har vært et rimeligere alternativ, og aktuelt for de som ikke ser den store nytten i å benytte Touch Bar. Dette er etter min mening en løsning som er verdt å bevare minst en generasjon til.

Hva gjelder standardkonfigurasjoner har det alltid vært slik at butikkene får noen forhåndslagde konfigurasjoner, mens en kan konfigurere hver del individuelt inne på hjemmesiden til Apple. Minstespesifikasjonene burde da være som følger:

- 256GB SSD

- 8GB RAM

- Intel Core i5 1030G7

Regn med en økning på minimum 2000 kr ved dobling av en av disse spesifikasjonene, eller ved oppgradering av prosessor til neste trinn. Det er såklart en stiv pris å betale, men slik har det alltid vært for Apple-produkter, og noe mange gledelig betaler. 

 

6XQJhEW.png

For konfigurasjoner ut i butikk, har jeg skissert følgende:

MacBook Pro 14 (uten Touch Bar, 2 USB-C porter)

- Intel Core i5 1030G7 (9W) @  3,5GHz, 8GB RAM, 256GB SSD (16 999 kr)

- Intel Core i5 1035G7 (15W) @ 3,7GHz, 16GB RAM, 512GB SSD (19 999 kr)

-  Intel Core i7 1068G7 (28W) @ 4,1 GHz, 16GB RAM, 512GB SSD (22 999 kr)

MacBook Pro 14 (med Touch Bar, 4 USB-C porter)

- Intel Core i5 1030G7 (9W) @  3,5GHz, 8GB RAM, 256GB SSD (18 999 kr)

- Intel Core i5 1035G7 (15W) @ 3,7GHz, 16GB RAM, 512GB SSD (21 999 kr)

- Intel Core i7 1068G7 (28W) @ 4,1GHz, 16GB RAM, 512GB SSD (24 999 kr)

 

De økte prisene sammenlignet med nåværende modeller, kan fullt ut forsvares utifra at MacBook Pro 14 vil ha en del teknologier som MacBook Pro 16 ikke har. MacBook Air med 256GB SSD ligger til 14 499 kr per dags dato for referanse. :)

 

cd463909c78d4c886034b216cca019d5.png

Nye MacBook Pro bør skille seg tydelig fra både 16-tommeren og MacBook Air. 14,5" skjerm er derfor ideelt. Magic Keyboard, kraftigere høyttalere og mikrofoner, oppgradert kjøling, samt større batteri er alle hentet fra storebror. I tillegg får modellen Intel 10. generasjon prosessorer, 120 Hz skjerm med dynamisk oppdateringsfrekvens, WiFi 6, LP-DDR4 minne og 1080p FaceTime-kamera med FaceID. Lagringskapasiteten blir doblet fra 128GB til 256GB på rimeligste utgave, mens 8GB RAM forblir minstevalg. En kan velge utgaver med 16GB RAM og 512GB SSD for et par tusenlapper ekstra. Utgaver vil finnes både med og uten Touch Bar, slik som i dag. 

 

FXaVXUk.jpg

Kommentarer og innspill hjertelig velkommen!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...