Gå til innhold

Skal lage mobil-lader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å lagen en lader er ikke bare bare for en lader leverer ikke en konstant strøm eller spening.

den begyner med en høgere spenning en bateriet er fra starten også går den gradvis nedover til den speningen det er på batteriet.

 

en lader slutter også og levere støm når batteriet er fullt. hvist ikke vil batteriet overopphetes.

 

ifølge elektronikk læreren min.

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne klare deg med bare motstander... Det greieste for deg er nok å bruke en bil-lader som utgangspunkt.

 

Hvis du absolutt skal lage den selv vil jeg anbefale deg å kjøpe og lese en god bok om analog elektronikk først...

 

Quote:


On 2001-10-22 18:14, scar skrev:

en lader slutter også og levere støm når batteriet er fullt. hvist ikke vil batteriet overopphetes.


ifølge elektronikk læreren min.


 

At en lader av den typen som følger med nyere telefoner består stort sett bare av en trafo og en likeretter. Det er ikke engang en skikkelig spenningsregulator i dem.

 

Stort sett all regulering skjer i selve telefonen. Ellers er det bare dyrere batteriladere som har automatisk ladestrømregulering, selv om funksjonen i og for seg ikke er så vanskelig.

_________________

mail.gifFikk du noe i dag?

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-10-22 18:26 ]

Lenke til kommentar

nå synes jeg dere ærlig talt ikke er særlig hjelpsomme, no offense. Dere har anbefalt meg å ta en titt på USB-ladere som så vidt jeg skjønner bare tar 3,3VDC fra USB'n og schmookker det inn i mobilen, noe som ikke høres så veldig ut som en trickle-lader, spør du meg. Så vidt jeg vet stenger Noika Mobiliaer av for ladestrømmen selv når batteriet er fullt.

 

Jeg kan heller ikke helt skjønne hva det er for noe annet enn motstander jeg trenger, som en eller annen påpekte. Kan jeg ikke heller bare få svar på spørsmålet mitt angående om jeg regner ut R riktig, og eventuelt hva annet jeg trenger, istedet for å bli avvist som en ikke-viter?

 

åsning>

 

[ Denne Melding var redigert av: RolloThomasi på 2001-10-22 18:32 ]

Lenke til kommentar

Hvis du har en stasjonær lader så gjør den kanskje det, men den typen man kobler til telefonen gjør det ikke.

 

Hvis du mener du vil koble en enkel motstand inn i serie med batteriet og koble til 12V vil ikke det kunne gå. Som en annen her antydet vil "motstanden" i batteriet stige eksponensielt med oppladet spenning på batteriet. Det vil si at uansett hvor stor motstand du hekter på vil ladespenningen bare øke og øke til den når 12V, og da er telefonen di ødelagt.

 

_________________

mail.gifFikk du noe i dag?

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-10-22 18:40 ]

Lenke til kommentar

hvorfor kjøper du deg ikke bare en spenningsregulator som passer og døtter 12V inn paa den, hvis du da har kjøpt en som gir 3,3V ut saa kommer det ut 3,3V så lenge du holder deg innenfor A omradet til den spennings regulatoren.

 

enkleste sak i verden og kjøpe en ic (integrert krets) som gjør all jobben for deg.

Lenke til kommentar

skal du gjøre det enkelt tar du rett å slett bare en billaddrer å kobler til 12V inne i PC'en, og det med spenningsreguleringen tror jeg skjer inne i telefonen siden nokia bruker samme ladder på 5110, 6150, 3210 og sikkertmange fler, de to førstnevnte har bateri på 3,6V mens 3210 har bare 2,4V.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter å huske fra gamle elektrotimer for 10 år siden er det slik:

U=spenning

R=motstand

I=strøm

U=R*I og det gir at R=U/I. Altså vil du vite hvor mye spenning som skal ligge over motstanden for å gi 3.3v, 12-3,3=8,7v. Strømmen som mobilen trekker står det vel på mobilen eller en lader. På min står det 355mA eller 0,355A. Din mostand skal da være 8,7/0,335=3 ohm.

 

Stemmer ikke dette folkens?

Her må det jo selvfølgelig rettes om det står noe annet på din lader...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...