Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljetrykk Golf


Thommesen

Anbefalte innlegg

Hei! (NB! jeg er ikke bilteknisk) Jeg har en 2001 Golf 1.4 bensin. For ca. et år siden nøyaktig var bilen på verksted, fra papirene står det:

"Kunden sier: oljelampen lyser rødt sporadisk når hun kjører. Det er peilet olje og der er over havlt nivå.

*bilen har kjørt 5000km siden siste oljeskift i mai 2015

*sterk bensinlukt kommer fra motorolje

*kontrollert oljetrykk på

-tomgang kald 4.5 bar - ok

-høyt turtall kald 5.6 6 bar

-tomgang ved 90 grader - 1.6 bar som er for lavt

-2000omdr/min,90 grader -1.6 bar som er for lavt

*motorolje må sjiftes, tennplugger må sjekkes

*kjøreprofil? mye småkjøring?

 

Utført oljeskiftservice med bytte av tennplugger ok

oljelekkasjer fra simering vei på register siden"

 

For noen uker siden fikk jeg samme problem. Lyset til oljelampe ville blinke et par ganger, og så slå seg av. Eventuelt blinke i en litt lengre periode på noen min, så slå seg av. Såh, hva kan være årsaken? Regner med det er samme problem denne gangen. Det jeg har gjort er å skifte olje + filter, men ikke skiftet/sjekket tennplugger. Kan problemet ha noe med tennpluggene å gjøre? Det er jo bokstavelig talt det eneste de gjorde på verksted forrige gang, ved siden av oljefilter og oljeskift. Det står ingenting mer om "oljelekkasjer fra simering vei på register siden", og det kommer ikke fram ved timearbeid. Jeg tenkte å skifte tennplugger idag, men kan være greit å spørre her, siden jeg er fullstendig inkompetent når det kommer til bil. Bilen har verkstedtime 9.mars, men vil heslt ordne det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lavt oljetrykk betyr somregel en utslitt motor. Det kan være litt forskjellige ting, utslitt veiv, utslitte lagre inni motoren, utslitt oljepumpe, oljelekkasje inne i motoren en plass. Det kan også være et tett oljefilter eller veldig gammel olje men det høres ut som om dette har blitt byttet. Hvis oljetrykket blir lavt nok får du motorhavari ved at veivlagre/kamlagre skjærer seg.

 

Det beste du kan gjøre er å kjøre på en tykkere olje og håpe på det beste. Tennplugger har ingenting med oljetrykk å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...