Gå til innhold

AMDs nye entusiastbrikke kommer 2. mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fx 8350 koster i dag 1700 kr, burde fåes til 800 kr på bruktmarkedet.

I følge den gir den kun 25% bedre ytelse, per kjerne.

Med mindre man ofte trenger sommer pc som trekker mindre strøm er vel det ikke verdt prisen i kroner.

Med mindre pcen man har i dag er gått i stykker.

Det er morro med noe nytt ja.

Men blir jo 10 000 kr for 25% bedre gaming ytelse. Den billigste mangler vel overklokking og turboboost mener jeg.

Må vel overklokke på gamle måten og tvinge FSB høyere frekvens istedenfor å låse opp cpuen tror jeg.

Uansett mistenker jeg chipen på den billigste vil degrederes fort.

Den trekker vel også mere strøm i overklokket modus.

Går systematisk gjennom utsagene her:

 

Utsagn #1: Ryzen skårer kun 25% høyere i singlecore enn FX-8350

- Først, det ryktede resultatet du linker til viser 32% høyere singlecore, Ser man på CB resultater som AMD selv publiserte så skårer ryzen 162cb, mens FX 8350 skårer grovt sett litt under 110 (stock). Med andre ord 50% høyere singlecore skår. Det ble også nevt av andre brukere at syntetiske tester ikke klarer måle faktisk ytelsesøkning da dette vil variaere fra oppgave til oppgave, det beste de kan gjøre er å gi en indiaksjon.

Vidre så vil jeg nevne at AMD selv har oppgitt en 52% økning i IPC over Excavator.

 

Utsagn #2: Den er ikke verd prisen.

- Igjen så vil jeg bruke Cinebench resultatene, fordi det ikke bygger på en udokumentert leak. Her skårer den minste ryzen CPuen 1410cb, mens FX-8350 ligger rundt 675cb (stock). Det vil si en dobbling over FX-8350. Hvor vidt den er verd det eller ei kommer ann på bruken. Er du den "normale" fyren i gata så er det selvfølgelig ikke verdt å kjøpe en CPU til over 3000kr. Da holder det i lange baner med noe mye billigere.

Verdier på ting blir fort induviduelt og personlig, samt andre variabler kommer inn i bildet. Setter vi den opp mot tilsvarande priset Intel så vil jeg ikke nøle med å si at Ryzen er mer verd pengene ut i fra det vi vet med sikkerhet til nå.

 

Utsagn #3: Det blir 10.000kr for 25% bedre gaming ytelse.

- Først og fremst så trenger du ikke kjøpe alt nytt. Kjøper du kun det som er nødvendig for oppgradering: RAM, HK og CPU så havner du rundt 5500 til 6500kr om du tenker litt økonomisk, en hel god PC burde du få til til ca 8000-9000kr.

Det tallet (25%) du kommer med er ett tilfeldig tall dradd rett utav ræva de. Dette kommer helt ann på hvilket spill, i hvilken grad det er begrenset av GPUen, og i hvilken grad det tar i bruk over 8 tråder. Er spillet ikke bundet til GPUen, eg kjører lavere oppløsning (evt du kjører SLI/CF med top-end kort) så vil bare det alene kunne tilsvare 40% ytelsesøkning. Om GPUen er en bottelneck så trenger det ikke være snakk om mer en 5% forskjell. Kunne gått langt mer detaljert inn i dette. For det er mange variabler som spiller inn, men avslutter her for å gjøre det kort.

 

Utsagn #4: Den billigste mangler overklokking og turboboost.

Nei, det eneste den "mangler" er XFR (Extended Frequency Range), XFR er kun en teknologi som drar frekensen på hver kjerne litt høyere en anngitt turbo-frekvens dersom kjølingen takler det.

Alle Ryzen CPUene skal støtte overklokking. Dette er verifisert av AMD, begresnningen er lagt i hovedkortene. Det krevest ett X370 (entusiast), B350 (mainstream) eller X300 (entusiast SFF) chipsett for å overklokke.

- AMD R7-1700 har stock frekvens på 3.0GHz med boost opp til 3.7GHz.

 

Utsagn #5: Den trekker vel også mere strøm i overklokket modus.

Selvfølgelig trekker den MER strøm ved å bli overklokket, alle CPUer gjør det. Men, det som er verd å merke er at den minste (r7-1700) har en oppgitt TDP på 65W, den er av samme arkitektur som r7-1800X som har anngitt TDP på 95W og XFR på opp til 4.1GHz. Det eneste å merke er at R7-1700 sansynligvis er dårligere "binned", dermed ikke klokker like langt som sine bedre binned brødre.

Det er ingen ting som anntyder at CPUen skal skalere unormalt når du øker frekvensen, men en hver CPU's strømforbruk vil skalere nermest eksponensielt ved overklokking, og som nevnt av Betroz, så kommer det til dels ann på spenningen brukt. Hvor langt man får til å overklokke CPUen er dog vanskelig å esitmere, men at du klarer få den på nivå med sine storebrødre er sansynelig.

Endret av slacky
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så inngangsprisen for å få en av de nye AMD cpuene så må man ut med hele 3500 kr? Hmm. Tenkte å bygge PC snart til gaming, og vil gjerne støtte AMD, men det de gjør det vanskelig for meg som skal ha noe budsjett greier

Lenke til kommentar

Så inngangsprisen for å få en av de nye AMD cpuene så må man ut med hele 3500 kr? Hmm. Tenkte å bygge PC snart til gaming, og vil gjerne støtte AMD, men det de gjør det vanskelig for meg som skal ha noe budsjett greier

Da er det bruktmarkedet som er noe for deg, du finner sikkert mange cpu på finn fremover mot mars vil jeg tro.

RX 480 er vel skjermkortet du får mest for pengene nytt. Ryzen 3 kommer nok senere vil jeg tro kanskje sommeren.

Lenke til kommentar

Så inngangsprisen for å få en av de nye AMD cpuene så må man ut med hele 3500 kr? Hmm. Tenkte å bygge PC snart til gaming, og vil gjerne støtte AMD, men det de gjør det vanskelig for meg som skal ha noe budsjett greier

 

De Ryzen CPU'ene som kommer ut først nå er 8 kjerner, og derfor prisen. Du vil få Ryzen i 4 kjerne utgaver litt senere, og disse vil helt sikkert komme i din prisklasse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så inngangsprisen for å få en av de nye AMD cpuene så må man ut med hele 3500 kr? Hmm. Tenkte å bygge PC snart til gaming, og vil gjerne støtte AMD, men det de gjør det vanskelig for meg som skal ha noe budsjett greier

 

De Ryzen CPU'ene som kommer ut først nå er 8 kjerner, og derfor prisen. Du vil få Ryzen i 4 kjerne utgaver litt senere, og disse vil helt sikkert komme i din prisklasse :)

 

Åja, det hadde jeg ikke fått med meg, spennende :D

Lenke til kommentar

Jeg føler en del her bommer på poenget. De som velger å bruke 10.000 for bare 25-30% ytelse har jo ganske gode maskiner fra før.

 

Intel sine toppmodeller er jo alt like gode, og for dere som alt har en tilsvarende pc så er jo ikke dette veldig relevant for dere. For de som skal ha sin første kraftige pc derimot så er dette noe helt annet.

 

Jeg syns dette bildet illustrerer potensiale og viktigheten med at AMD nå kommer med en skikkelig CPU.

Og jeg håper det blir både priskrig og ytelseskrig i årene fremover.

 

rd570i21bihy.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs om det er ekte 8 kjerne, om kjernene er uavhenging hverandre, og ikke seriekoblet slik som før FX 8350 var.

Slik man får mest effektitv bruk av cpu skal man først betale så mye bør man være sikker på det.

 

Selv om det er riktig 50% raskere en FX 8350.

Det er så "ekte" som man får det. De har gått helt i fra deres CMT konsept, ingen slike resurser er delt mellom kjerner, AMD har gitt ut diagrammer som viser, og sier med tekst nettopp dette.

 

Det er 1 integer enhet (6 pipelines), og 1 FPU som består av to 256bit FMAC og en MMX enhet per kjerne. Dette er informasjon som har lenge vært tilgjengelig på AMD's side, så jeg skjønner ikke at du begynner med spekulasjoner først NÅ, lenge etter slik informasjon allerede er tilgjengelig.

 

 

Du kan ikke si "den er 50% raskere enn FX-8350" uten i si i hva. I gjennomsnitt ved multiprocessing ut i fra det vi kjenner til av tester så indikerer de (i all hovedsak legger jeg vekt på cinebench) at den er mer enn dobbelt så rask som FX-8350 (altså 100%+). Noe som absolutt ikke er noe sjokk, ser vi på at den har mer enn 50% høyere IPC, dobbelt så mange FPU-er, og støtter i tilegg 2 tråder per kjerne.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Utifra skjermbildet av Ryzer Master virker det som man kan slå av 2, 4 eller 6 kjerner. Samt overklokke enkelte kjerner og ikke alle samtidig. Kult de åpner opp for skikkelig tweaking :)

 

Se for deg det, skal du gjøre noe som har bruk for 8 kjerner, så booster du de åtte.

Skal du game eller noe som trenger 4 kjerner, skru av de andre fire for å så overklokke de fire andre så langt som mulig. En CPU for flere formål!

Lenke til kommentar

 

Utifra skjermbildet av Ryzer Master virker det som man kan slå av 2, 4 eller 6 kjerner. Samt overklokke enkelte kjerner og ikke alle samtidig. Kult de åpner opp for skikkelig tweaking :)

 

Se for deg det, skal du gjøre noe som har bruk for 8 kjerner, så booster du de åtte.

Skal du game eller noe som trenger 4 kjerner, skru av de andre fire for å så overklokke de fire andre så langt som mulig. En CPU for flere formål!

 

 

Ja helt genialt hvis det funker bra i praksis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...