Gå til innhold

Edvard skisserte en enebolig på 150 kvadrat, men endte opp med et 60 kvadrats plusshus


Anbefalte innlegg

 

Nei, ingen solcelleløsning er ganske bra økonomisk, selv ikke med en betraktelig økning av strømprisene. Da må du i tilfelle tallfeste hva som er "ganske bra" og "betraktelig".

*

 

et vanlig solcelleanlegg skal ikke koste mer en 15000 kr/kWp ( uten støtte )!

 

en vanlig panelovn tar 2000 W ?

 

nå må du tenke selv :-)

Hvor stor er en fisk..hvorm ange dører går innover, og når??

 

Driter i hva panelovnen tar. 2000 watt, hvor lenge, før en går ned på lav lunk, for å vedlikeholde varmen. Så det kommer an på hvor godt isolert huset ditt er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyverdig energi er f.eks. strøm, mens lavverdig energi er f.eks. vann som holder 35 grader. Begge kan brukes til oppvarming, men kun én av disse kan brukes til drift av maskiner, lys, lading av elbil, osv. Derfor bør man bruke f.eks. solfangere til oppvarming av vann hvis man kan det - disse har høyere virkningsgrad enn solceller, gjerne 50-70 %.

 

1. med et liten off grid PV anlegg kan du forsynes din lys / LED.

2. Solfangeren er jo ganske bra men hva gjør du med overskudd?

( kanskje du lager is og bruker den )

med PV er du mer fleksibel og billiger i dag. og i tillegg kan du oppvarme din vann

Lenke til kommentar

"...Det var riktignok et unntak fra dette hvis man hadde beregnet netto varmebehov mindre enn 15 000 kWh/år, men da måtte man ha skorstein og lukket ildsted, eventuelt tilfredsstille passivhusnivå..."

 

Og poenget ditt her er hva? Spørsmålet mitt er om det er fornuftig å brenne av 200 000 kroner i et passivhus, eller et plusshus, slik som dette, med et antatt forbruk på 5 000 kWh i året.

Lenke til kommentar

 

"...Det er latterlig at en slik fantastisk energikilde ikke er tatt mer i bruk, sier han.--"

"...Kolnes forteller at solcellepanelene kostet rundt 200.000 inkludert omformer og installasjon..."

"...forbruket er anslått til rundt 5000 kWt årlig..."

 

Her svarer han vel seg selv? Her kan de smarteste av TUs lesere finne ut hvor lang tid det vil ta å nedbetale denne investeringen.

 

200.000kr/ (2500 kWh/x 1kr pr mnd som vi bruker/ på 12mnd/år=6,6 år. Så kommer evt. justeringer pga inflasjon.

det viser at du har ingen peiling av denne teknikken!

dette anlegg skal produsere i beste fall 6500 kWt/ år

Lenke til kommentar

1. med et liten off grid PV anlegg kan du forsynes din lys / LED.

2. Solfangeren er jo ganske bra men hva gjør du med overskudd?

( kanskje du lager is og bruker den )

med PV er du mer fleksibel og billiger i dag. og i tillegg kan du oppvarme din vann

 

1. Det er jeg klar over, derfor beskrev jeg også en kombinasjon av solceller og solfangere.

 

2. Jeg lagrer varmen i en tank, slik jeg skrev. Man må jo også lagre overskuddet fra solcelleanlegget i et slikt hus jeg ser for meg. Dette trenger heller ikke å være to helt adskilte systemer - hvis alle batterier er fulladet kan man jo f.eks. ordne det slik at man stenger sirkulasjonspumpa til solfangerene og bruker en el.kolbe i varmtvannstanken til oppvarming, eventuelt en kombinasjon. Vann er et ypperlig energilager.

 

Jeg har ikke økonomien til å kjøpe en tomt og bygge dette huset per i dag, så det er jo bare et tankeeksperiment foreløpig.

Lenke til kommentar

1. Det er jeg klar over, derfor beskrev jeg også en kombinasjon av solceller og solfangere.

 

2. Jeg lagrer varmen i en tank, slik jeg skrev. Man må jo også lagre overskuddet fra solcelleanlegget i et slikt hus jeg ser for meg. Dette trenger heller ikke å være to helt adskilte systemer - hvis alle batterier er fulladet kan man jo f.eks. ordne det slik at man stenger sirkulasjonspumpa til solfangerene og bruker en el.kolbe i varmtvannstanken til oppvarming, eventuelt en kombinasjon. Vann er et ypperlig energilager.

 

Solfangeren kan jeg kun anbefales idag for å lage is og lager den i en tank.

Etterpå kan jeg bruke isen i forbindelse med en varmepumpe.

 

Du har rett: Vann er et ypperlig energilager ( Is er også vann )

Lenke til kommentar

"...Det var riktignok et unntak fra dette hvis man hadde beregnet netto varmebehov mindre enn 15 000 kWh/år, men da måtte man ha skorstein og lukket ildsted, eventuelt tilfredsstille passivhusnivå..."

 

Og poenget ditt her er hva? Spørsmålet mitt er om det er fornuftig å brenne av 200 000 kroner i et passivhus, eller et plusshus, slik som dette, med et antatt forbruk på 5 000 kWh i året.

 

Poenget mitt var å kommentere at det blir for enkelt å si at panelovner var en alternativ løsning når det er snakk om nye boliger.

 

Hvis huset holder passivhusstandard/har beregnet varmebehov under en grense: Ja, da var det et alternativ. For vanlige TEK10-hus: Det var ikke et alternativ.

 

Pengebruken ift. hva man får igjen i dette prosjektet er jeg enig i at nok ikke er helt fornuftig, det er jo på et entusiastnivå som ennå ikke passer for den jevne boligbygger foreløpig. Jeg er likevel for at de som har penger til det, og har lyst til det, prøver ut slike løsninger, det driver jo utviklingen fremover.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, ingen solcelleløsning er ganske bra økonomisk, selv ikke med en betraktelig økning av strømprisene. Da må du i tilfelle tallfeste hva som er "ganske bra" og "betraktelig".

*

 

et vanlig solcelleanlegg skal ikke koste mer en 15000 kr/kWp ( uten støtte )!

 

en vanlig panelovn tar 2000 W ?

 

nå må du tenke selv :-)

Hvor stor er en fisk..hvorm ange dører går innover, og når??

 

Driter i hva panelovnen tar. 2000 watt, hvor lenge, før en går ned på lav lunk, for å vedlikeholde varmen. Så det kommer an på hvor godt isolert huset ditt er.

det jo fint når jeg har en oppvarmingskilde som har den samme effekten som en panelovn med 2000 W. Men den tar kun 500 W :-)

Lenke til kommentar

 

 

Solfangeren kan jeg kun anbefales idag for å lage is og lager den i en tank.Etterpå kan jeg bruke isen i forbindelse med en varmepumpe.

 

Mulig vi snakker om to forskjellige typer løsninger her - solfanger som lager is??

 

Åja, du tenker på et mye mer komplekst anlegg, der solfangerene brukes som utedel for en væske-vann varmepumpe. Det jeg ser for meg er et helt standard solfangeranlegg der man sirkulerer vann gjennom solfangere og tilbake til en tank. Litt forenklet har man da solfangere, en pumpe og en tank. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Solfangeren kan jeg kun anbefales idag for å lage is og lager den i en tank.Etterpå kan jeg bruke isen i forbindelse med en varmepumpe.

 

Mulig vi snakker om to forskjellige typer løsninger her - solfanger som lager is??

Syns du sommeren er så varm i Norge?

 

 

ja jeg vet Norge er kaldt og mørk  :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor det er valgt en løsning over 3 etasjer? Går vekk mye areal i trapper og ikke så funksjonelt når eier blir eldre og eventuelt dårlig til bens. Lange rettløpstrapper er jo heller ikke en anbefalt løsning i forhold til fall.

 

Ved mer enn en etasje får man jo litt utsikt, det er jo kjekt, og det blir vindu i nesten alle retninger i de store rommene. :-)

Om han hadde bygget en kvadratisk betongkloss hadde han gjerne hatt ett vindu i hvert soverom og to vindu i stuen. Da hadde alt vært på ett plan, men alle ønsker kanskje ikke å bo i identiske leiligheter?

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvorfor det er valgt en løsning over 3 etasjer? Går vekk mye areal i trapper og ikke så funksjonelt når eier blir eldre og eventuelt dårlig til bens. Lange rettløpstrapper er jo heller ikke en anbefalt løsning i forhold til fall.

 

Ved mer enn en etasje får man jo litt utsikt, det er jo kjekt, og det blir vindu i nesten alle retninger i de store rommene. :-)

Om han hadde bygget en kvadratisk betongkloss hadde han gjerne hatt ett vindu i hvert soverom og to vindu i stuen. Da hadde alt vært på ett plan, men alle ønsker kanskje ikke å bo i identiske leiligheter?

Rettløpstrapper er fantastisk enkelt å utruste med "heis"

En passendes motvekt, en skinne og sveiv med sentrifugal/påløpsbrems.

Men en liten capstan/seglvinsj gjør jo at begge trapper kan dekkes meget enkelt på samme snøre/vaier slik trappene ligg, og med autostopp på topp.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...