Gå til innhold

«RBK-trenerens kone blir styreleder i Bodø/Glimt», skrev TV 2 og NRK. Et strålende eksempel på kjønnsmakt og diskriminering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser Tjønndals argumenter, de passer, og overskriften er ikke god. Men her tror jeg Tjønndal utøver noe vi mennesker er flinke til, å kjenne igjen et mønster der det ikke nødvendigvis er et. Dette var det man kom på i tabloid format for å vise hvor nært knyttet til RBK den nye styrelederen til Glimt er.

 

«Tidligere visepresident i NFF blir styreleder i Bodø/Glimt» som Tjønndal foreslår er en god nok overskrift, og det var det jeg tenkte umiddelbart når jeg vurderte artikkelen, men den viser ikke den potensielle habilitetskonflikten som den andre overskriften gjør, og som sådan bytter du ut et vesentlig poeng som kan bli et problem med et poeng som først og fremst viser kvalifikasjon, som allerede er implisitt. «Ny styreleder i Bodø/Glimt har sterke bindinger til RBK» ville beholdt poenget, men da kanskje i større grad problematisert det, når man kanskje ikke ønsker å gjøre det til et problem. Nettopp fordi Leirfall Ingebriktsen har egen, sterk faglig bakgrunn å bygge på.

 

Denne overskriften ble nok ikke valgt for å knytte henne til hennes mann, men for å knytte henne til toppen av hennes manns klubb. Det står jo heller ikke fru Kåre Ingebriktsen, det er hans rolle som trekkes fram. Og rollen er kjønnsnøytral - man kan ikke se om det er en mann hun er gift med.

 

Ellers ønsker jeg Hege lykke til med jobben, jeg synes det er et svært spennende valg. 

 

 

Når alt dette er sagt, skal jeg innrømme at jeg kan ta feil, og at jeg overvurderer media. Og årsaken til at jeg holder den muligheten åpen, er at Dagbladet i 2005 gjorde akkurat et sånt grep og definerte direktøren ut fra hans familieforhold en annen gang de ansatte folk til toppen i Bodø/Glimt:

 

 

 

Faren til Gamsten blir Glimt-sjef

Ernst Pedersen ny direktør i Bodø-klubben.
Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...