Gå til innhold

P4 Northwood


-ɐMoԀ-

Anbefalte innlegg

3Dnow ble introdusert på bakgrunn av eksisterende multimedia programvere. Det har vært mulig å implementere eldre programvare.

 

3Dnow var utviklet på software siden når det ble implementert i hardware. Dette skulle da ikke være vanskelig å forstå?

 

Det er kun MMX og SSE versioner som ble implementert i software etterpå. Intel salgstriks kalles dette.

 

Er ikke SSE2 gammelt? (Det kom faktisk før P4!) Det kom før millenium`s skifte og per. i dag elendig støttet. Akkurat som AMD MP i dual, selv om sistnevnte er bedre!

 

Skal vedde på at under 5% av folk med SSE2 hardware støtte bruker programmer som utnytter teknologien tilfredstillende. Ment da som P4 (dagens situasjon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faren min jobber i et hightech datafirma som jobber med tuunge programmer og lager egne programmer for kraftige medisin instrumenter. Nå vet ikke jeg så fryktelig mye om hva slags type systemer dette er og hva slags programmer, men jeg maste på han en gang om hvorfor de ikke bruke amd, siden de ville spare penger og få bedre ytelse. Det kom akuratt det svaret om SSE2. Alle programmene de brukte (eller var det lagde) hadde støtte for SSE2 og da var den en selvfølge å bruke intel. (De har vel dual xeon eller.no)

 

Jeg kan ta feil her så ikke plaff meg fryktelig hardt ned...

Lenke til kommentar

Allikevel så gjelder dette spesialiserte maskiner for en viss programvare.

 

Jeg og to kamerater har en workstation med to Alpha 64 bit CPU`er, det går dårlig med vanlig 32 bit programvare. Akkurat på den måte kan du se på SSE2!

 

Egentlig så er det eneste jeg skal fram til er at SSE2 er et dårlig argument for å kjøpe P4...

Så lenge bruken av slik programvare er en nødvendighet.. Det er det vel ikke 3% av oss her som trenger engang?

 

Vegard

Lenke til kommentar

MMX kom leeenge før 3Dnow og 3Dnow var ikke "støttet" noe særlig ved lansering, heller ikke er det støttet noe særlig idag.

 

SSE(2) støtten er svært god - ha du lagt merke til hvor mye kjappere en P3 450 er enn en P2 450? Det er SSE som faktisk "utnyttes" i _alt_ av spill, programmer og windows. Prøv å slå av instruksjonsettet i BIOS og se kjenn forskjellen ... den er faktisk ganske stor.

 

For the record - jeg jobber ikke for Intel :smile:

Lenke til kommentar

Det virker som du går over til det gode gamle SSE istedet for SSE2?

 

Er nok ikke bar SSE som utgjør ytelsesforskjellen på en PII mot PIII men SSE er sant! Fordi i dag er dette bra støttet. Men det er dessverre ikke SSE2 ennå... litt over ett år så kan du snakke SSE2 til optimalt forbruk for vanlige hjemmebrukere?...

 

Men skal en ting til være klart så slår XP en P4 med SSE2 på eller av i benchmark. Men ikke i den realistiske ytelsen vårt øye og hjerne oppfatter det som!

Lenke til kommentar

jamenn se her

Prossesorene idag er sinnsykt raske...amd og intel ligger på ganske lik pris og sånn nokonlunde likegod ytelse. Men senere...vil palomino gjøre jobben? Dei som velger p4 nå får ein rask maskin som og er rask i fremtiden, mens dei med palomino må oppgradere for å få fortgang i applikasjonene i framtiden. Derfor blir det dyrere ved å velge amd

Lenke til kommentar

Tråden begynte med dette;

 

"Hei jeg har planer om og kjøpe P4 Northwood 1.8 Ghz

og jeg håper noen kan komme med noen forslag til hovedkort/ram. Har litt lyst på rd ram, men er den like bra og klokke med ddr?

Håper noen gidder og svare."

 

La nå Intel folka få fred til å dyrke hobbyen sin. De er strålende fornøyd med sine cpu'er, og sikkert med god grunn.

Jeg er AMD fan selv og synes dette blir for dumt.

Hvorfor ikke starte en ny søppeltråd om AMD vs. Intel og la andres seriøse tråder være i fred.

Lenke til kommentar

Tim sweeney said

Quote:

SSE2 is an improvement over SSE, 3DNow, and Intel's past floating point architecture, since it contains a new, rapidly-accessible register set. However, these improvements will only show up in applications that are recompiled for SSE2, and it could be a year or more before good tools are available for this. With past architectural improvements like MMX, we went through and rewrote parts of our game in assembly language, taking advantage of the new instructions that way. Now, virtually no developers (even performance 3D game developers) use assembly language anymore, so our ability to take advantage of SSE2 is limited by compiler support. And virtually all developers are using Visual C++, and are limited by waiting on Microsoft for compiler improvements. (No, compiling with Intel's "benchmark" compiler isn't an option).


Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 22:08, siDDIs skrev:

Tim sweeney said

Quote:

SSE2 is an improvement over SSE, 3DNow, and Intel's past floating point architecture, since it contains a new, rapidly-accessible register set. However, these improvements will only show up in applications that are recompiled for SSE2, and it could be a year or more before good tools are available for this. With past architectural improvements like MMX, we went through and rewrote parts of our game in assembly language, taking advantage of the new instructions that way. Now, virtually no developers (even performance 3D game developers) use assembly language anymore, so our ability to take advantage of SSE2 is limited by compiler support. And virtually all developers are using Visual C++, and are limited by waiting on Microsoft for compiler improvements. (No, compiling with Intel's "benchmark" compiler isn't an option).



 

Det er utrolig hvor vanskelig det skal være å fortså!

Lenke til kommentar

SSE har vært på markedet siden mai 99, SSE2 kom med P4 på senhøsten 2000. Klart SSE har bedre støtte (spesielt i eldre programmer) men hvis du ikke hadde hatt SSE2 i P4 hadde den hatt spill/3D ytelse på linje med en Duron - istede slår den AthlonXP

 

Dette skyldes i at selv programvare som ikke ser skrevet for SSE(2) faktisk drar nytte av det.

 

Ting som er optimalisert for SSE2 bli somregel pekt ut og "bortforklart" i tester på HW sider verden rundt. Likevel kommer det oss P4 brukere tilgode :smile:

 

 

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-03-14 13:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...