Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ødelagt hovedkort + CPU eller driverfeil?


Anbefalte innlegg

Har et Asus P8Z77-V HK som fryser i tide og utide. Gjerne mens windows loader. Windows i safe-mode fungerer av en eller annen grunn litt bedre, mens memtest 86+ kan kjøre i dagesvis uten feil. 

 

HK: Asus P8Z77-V 

CPU: 3570K

OS: Win10 (clean)

Skjermkort er tatt ut

Minnebrikker kjører uten feil, og jeg har også testet med andre brikker.

PSU er RM750 Silent, men jeg har også testet en annen RM750 uten at det løste problemene.

Har flere SSDer liggende, og feilen oppstår på fresh install på blank SSD. 

 

Siste bios fra Asus er fra 2013, så den var oppdatert.

Har siden oppdatert:

chipset-drivere (2015-09-23),

Audio (2016-08-08)

VGA (2015-09-23) - tok ut dedikert skjermkort for å sikre at det ikke var her feilen lå.

USB (2016-08-02)

SATA (2015-10-08)

Alt fra Asus sine hjemmesider for Z77-V 

 

Etter oppgradering av driverne kommer jeg knapt inn i windows på gammel installasjon. Byttet derfor ut OS-SSD til en blank SSD med ny clean install. Da får jeg installert Windows, men jeg får knapt startet opp windows etter install før det fryser. 

Noen som har en ide om hva Windows 10 ikke takler? Hadde PCen stoppet under Memtest eller CPUstress ville jeg antatt at HK eller CPU var gåent, men nå er jeg rett og slett litt rådvill. Jeg trodde jeg hadde et LGA 1155 HK i bakhånd, men det viste seg å være et 1156 og et 1150. 

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å ta ut hovedkortet, for å være sikker på det ikke korsluttning eller annet maskinvare som kan være årsaken?

 

Selv har jeg problemet med AM3+ hovedkort, men dog ikke den fryser annet i oppstart.

Kan jo være hovedkortet som holder på å ryke.

 

Antar du har forsøkt resette bios hvis du har overklokket eller prøvd det uansett?

Noen tilfeller må man ta jumper reset som står i brukermanualen.

 

Ville droppet drivere frem til du har testet windows i lengere periode i dette tilfellet.

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/clockwatchdogtimeout-error/33b46641-fc90-45d9-8027-b834f44cfd03

Er tempraturen høy eller normal? Da, det kunne kanskje hjelpe andre med bilder av bluescreen hvis du får det neste gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg får legge hovedkortet ut over en arbeidsbenk til kvelden. Oppsettet har fungert knirkefritt i 4-5 år, så jeg er litt i villrede. 

 

Temperaturer er fine, både på CPU, MB og NB (under last: 65, 33, 75. NB sikkert høyere enn normalt på grunn av åpent kabinett og manglende luftflyt).

Blue screen-bildet er ikke veldig spennende. Det står at PCen havnet i problemer og trenger problemer - den vil restarte etter de har samlet info osv. (uten at den noen gang klarer å komme seg forbi 0 %). Stop code: Clock watchdog timeout

 

Har resatt bios.

CPU har hatt 4200MHz stabilt siden den var ny. Klokket ned til 3,6 (resatt bios), uten at det spiller noen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-update/bsod-finding-and-fixing-them/1939df35-283f-4830-a4dd-e95ee5d8669d

 

Kanskje greit med dumpfil av bluescren. Kan jo være cpuen har blitt degradert.

Normalsett burde ikke chipset på hovedkortet være veldig mye høyere en cpu, kan jo være dårlig laget av produsenten med tanke på kjøling. Eller tempraturmåligdene er feil.

Lenke til kommentar

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-update/bsod-finding-and-fixing-them/1939df35-283f-4830-a4dd-e95ee5d8669d

 

Kanskje greit med dumpfil av bluescren. Kan jo være cpuen har blitt degradert.

Normalsett burde ikke chipset på hovedkortet være veldig mye høyere en cpu, kan jo være dårlig laget av produsenten med tanke på kjøling. Eller tempraturmåligdene er feil.

Hva mener du med cpu er blitt degradert :hmm:

Har selv ett hk med cpu som krangler med meg. Hehe :)

Lenke til kommentar

Degradert, mener jeg at cpuen er ustabil ved høye hastigheter som er blitt i etterkant av overklokkingen.

 

Nå har vel cpuen delt i flere små transistorer som kan ha forskjellig kvalitet, hvis en del av de ryker, faller ytelsen og stabiliteten.

Vet ikke om trådstarter har prøvd prime 95 over en del timer, og sjekket om det blir bluescreen eller frysninger selv på lavere klokkehastigheter, eller om tempraturen er ustabil.

 

Kan både være hovedkort\cpu som er problemet her. Eller drivere.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan overklokkingen har foregått men selv ville jeg forsøkt å skru av all strømsparing og latt cpu kjøre fast på f.eks 1.2v, hvis dette ikke er gjort tidligere. Dette selv om en ikke skal overklokke, for å forhindre at cpu får for lite spenning.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Enkelt å finne ut av ved å boote pcen med en nyere live Linux distribusjon fra usb.

Har du samme problemer da er det hardware relatert og ikke windows 10 /driver /etc relatert.

 

Høy temperatur , høy frekvens og høy spenning (watt) ved overklokking fører til raskere degradering og elektromigrasjon og redusert levetid. Slik er det bare.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått dette.

 

Du har overklokket prosessoren i flere år, og nå virker den ikke?

 

Ja. Noe sånt. Bortsett fra at jeg skylder på driverfeil, og CPU klokker seg selvsagt ned når den ikke har behov for regnekraften. I tillegg har CPU vært undervoltet og vært godt under "normal temperatur" ved bruk av standard kjøler. 

I tillegg fungerer den fint under stresstesting i Linux.

Lenke til kommentar

Vel. Da er jo det en grei forklaring på hvorfor systemet plutselig er ustabilt.

 

Bortsett fra at jeg ikke har helt tro på det når jeg får kjørt stresstest av CPU gjennom UBCD. Samtidig har jeg dessverre ikke et ekstra hovedkort i LGA1155 tilgjengelig. Så lenge temperaturer er grei, og volt holdes under kontroll, har jeg aldri opplevd at overklokking har tatt knekken på en CPU. Jeg har heller ikke tro på at CPUen blir "litt ustabil" etter 3-4 år. I så fall burde den tåle mer volt og standard clock. 

 

Har dessverre ikke tid til feilsøk i dag, men jeg skal se på det i morgen eller til helgen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

På grunn av overklokk :)  Har mere tro på driver feil :)

Har kjørt 4200 siden 2013 på 3770K. Den tror jeg er død nå. Poenget er at elektronikk funker eller ikke. Hadde du hatt en mekanisk cpu ville den svekket seg med årene.

PS: Dette er noe jeg tror, tenker høyt. hehe.

Og elektroner i bevegelse er ikke mekanisk? Alt slites ved bruk. Jeg kjøpte to cpuer (Q6600) med noen måneder mellomrom. Den ene døde etter ca 7 år, mens den andre går fremdeles nå etter snart 10 år. Begge har kjørt på samme hovedkort og begge har hatt tilnærmet samme oppgaver. Så ble begge maskinen slått av og var av i ca 6 måneder. Den ene ville start, mens den andre var død. Byttet om på CPU'ene bare for å konstatere at den samme CPU'en ikke startet mer. Så nå har jeg et brukt HK liggende i reserve i tilfelle det skulle ryke. Tro meg data produkter slites de som alt annet og kjører man over rødstreken, så er slitasjen større enn normalt.

Lenke til kommentar

Nei, elektroner i bevegelse er ikke mekanisk. 

 

Etter litt (les mye) feilsøking, ser det ut til at alt fungerer utmerket om jeg deaktiverer C6 report i bios. Etter hva jeg har forstått krever CPUer gjerne mer volt i løpet av levetiden sin, og med volt-offset på negativt, får jeg fall i CPU CVore under 0,95. Mulig CPUen ikke er begeistret for det lenger.

 

Kjører nå "stabilt" (kun Prime95-testet) på gode, gamle 4.2GHz. 

 

Edit:

Setter ikke løst på denne før den har gjort jobben sin i noen dager..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

 

På grunn av overklokk :)  Har mere tro på driver feil :)

Har kjørt 4200 siden 2013 på 3770K. Den tror jeg er død nå. Poenget er at elektronikk funker eller ikke. Hadde du hatt en mekanisk cpu ville den svekket seg med årene.

PS: Dette er noe jeg tror, tenker høyt. hehe.

Og elektroner i bevegelse er ikke mekanisk? Alt slites ved bruk. Jeg kjøpte to cpuer (Q6600) med noen måneder mellomrom. Den ene døde etter ca 7 år, mens den andre går fremdeles nå etter snart 10 år. Begge har kjørt på samme hovedkort og begge har hatt tilnærmet samme oppgaver. Så ble begge maskinen slått av og var av i ca 6 måneder. Den ene ville start, mens den andre var død. Byttet om på CPU'ene bare for å konstatere at den samme CPU'en ikke startet mer. Så nå har jeg et brukt HK liggende i reserve i tilfelle det skulle ryke. Tro meg data produkter slites de som alt annet og kjører man over rødstreken, så er slitasjen større enn normalt.

 

Har gitt vekk mine Q6950 til far og mine 2 svoger. De funker enda. På de gamle hk er det som regel det rundt prosessoren som streiker.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

På grunn av overklokk :)  Har mere tro på driver feil :)

Har kjørt 4200 siden 2013 på 3770K. Den tror jeg er død nå. Poenget er at elektronikk funker eller ikke. Hadde du hatt en mekanisk cpu ville den svekket seg med årene.

PS: Dette er noe jeg tror, tenker høyt. hehe.

Og elektroner i bevegelse er ikke mekanisk? Alt slites ved bruk. Jeg kjøpte to cpuer (Q6600) med noen måneder mellomrom. Den ene døde etter ca 7 år, mens den andre går fremdeles nå etter snart 10 år. Begge har kjørt på samme hovedkort og begge har hatt tilnærmet samme oppgaver. Så ble begge maskinen slått av og var av i ca 6 måneder. Den ene ville start, mens den andre var død. Byttet om på CPU'ene bare for å konstatere at den samme CPU'en ikke startet mer. Så nå har jeg et brukt HK liggende i reserve i tilfelle det skulle ryke. Tro meg data produkter slites de som alt annet og kjører man over rødstreken, så er slitasjen større enn normalt.

 

Har gitt vekk mine Q6950 til far og mine 2 svoger. De funker enda. På de gamle hk er det som regel det rundt prosessoren som streiker.

 

Kan ikke si jeg har noen regel, men en CPU har tatt kvelden, mens hovedkortene fremdeles virker.

Hovedkort der kondensatorene tørker ut eller popper, er nok vanligere enn at en CPU-dør.

Lenke til kommentar

Skjønner det ikke helt. Mulig n'te oppgradering av bios har hatt effekt. Har nå kjørt 1 dag med C6 deaktivert. Selv om problemene stort sett har vært ved enkel bruk (surfing/word) eller ved oppstart av Windows. Har nå brukt den som vanlig, samt kjørt Prime95 3-4 timer, uten frys. Volt er standard, CPU kjøres på 4,2GHz, mens RAM er redusert til 1333. RAM er sertifisert for 1600, men da på 1,65V, og ikke 1,50 som de nå kjører på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...