Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Svarte skjermer etter restart


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har et merkelig problem, som jeg ikke finner ut av.

 

Det startet i går etter at jeg byttet CPU-vifte. Jeg er usikker på om dette er relvant for problemet, men alt fungerte fint før denne hendelsen

Etter byttet av viften startet maskinen som normalt, men da jeg senere startet den på nytt ville ikke skjermene reagere.

Det første jeg tenkte var at det måtte være noe galt med skjermkortet, så jeg prøvde å sette inn mitt gamle kort. Nå fungerte alt helt fint. Jeg byttet tilbake til det nye skjermkortet igjen, og akkurat det samme skjedde: maskinen startet først helt fint, så ble skjermene svarte etter restart. Så prøvde jeg å bytte frem og tilbake enda en gang, og fikk samme resultat.

Maskinen restarter helt fint med det gamle skjermkortet i.

 

 

Nytt skjermkort: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X

Gammelt skjermkort: MSI GeForce GTX 770

 

Ellers har jeg dette:

Windows 10 Home

MSI Z87-G55, Socket-1150

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

Intel Core i5-4670K

Noctua NH-D14 CPU Kjøler (hadde stock-kjøler fra før)

Corsair RM750, 750W PSU

 

 

 

Er skjermkortet mitt rett og slett defekt? Eller kan det eventuelt være noe annet?

Endret av Modnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du klart å bøyd noen pins når du byttet?

Ny kjølepasta ja?

 

Clear CMOS eller nullstilla bios for å teste?

 

Ganske sikker på at jeg ikke har bøyd noen pins. Satte på ny kjølepasta, ja. Prøvde clear CMOS, uten at det hjalp.

 

Tok du ut skjermkortet da du byttet CPU kjøler? Hadde du slått av strømmen til pcen da du holdt på?

Er det mulig å komme borte i skjermkortet mens du holder på med CPU kjøleren?

Og hva med antistatisk lenke osv?

 

Tok ut hele hovedkortet, så ja. Skjermkortet ble flyttet på. Strømmen var av. Antistatisk lenke ble dessverre ikke brukt.
 
 
 
Har ellers prøvd å google litt, uten at jeg kom frem til noe fornuftig. Synes det virker rart at skjermkortet fungerer helt fint frem til restart. Så bytter jeg til gammelt skjermkort og tibake til nytt, så fungerer det igjen frem til en ny restart.
Lenke til kommentar

Så det vi vet så langt:

 

Nytt skjermkort konker ut etter 1. restart - alle ganger

Gammelt skjermkort - fungerer helt fint, også etter restart

 

Nytt skjermkort fungerte helt fint før det fysisk ble tatt ut av pcen, uten bruk av antistatisk lenke, lagt på ett eller annet underlag (sikkert ikke antistatisk plast?)

Nytt skjermkort får problemer etter det har blitt satt inn igjen.

 

Alt peker jo på at du kan ha vært uheldig med det nye skjermkortet. Hadde det vært andre komponenter i pcen, ville du jo fått samme feil på det gamle skjermkortet også.

Men du skal ha hatt max uflaks da.

Lenke til kommentar
Har ikke peiling på benchmarks, men jeg prøvde å kjøre noen ganske krevende spill. Alt virket helt normalt.

Prøvde også å sette inn det nye skjermkortet og spille med det. Fungerte helt utmerket. Så restartet jeg maskinen og ble igjen møtt med svarte skjermer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg glemte visst denne tråden litt, men kan informere om at skjermkortet begynte å fungere som normalt igjen etter en oppdatering av BIOS.

Jeg er litt usikker på hvordan dette henger sammen, men jaja. Det har nå fungert fint et par måneder og da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...