Gå til innhold

Sliter med å finne nok utviklere. Det kan tvinge «årets startup» ut av Norge


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å starte med det første, jobber du ett sted hvor de sier det er vanskelig å få tak i folk er du antagelig underbetalt.

 

Jeg tror ikke Xeneta vet hva konkurransedyktig lønn betyr siden de klart og tydelig sier i artikkelen sier at de ikke klarte å matche lønnen til ett annet selskap. Konkurransedyktig lønn betyr at du kan matche eller tilby mer enn andre selskaper.

 

Trusselen om å flytte utenlands har jeg ingen tro på, det er like vanskelig å få tak i dyktige utviklere i det store utlandet som i Norge. Akkurat nå er verden globalt underbemannet på kompetanse på systemutvikling.

 

Så, da er det å sette i gang med "odelsjenter og data", "data og barnehage", "lær bleiebarna koding", "koding for fred i verden". Når det er gjort er det samme gamle regla, vi trenger flere studieplasser.

 

Det er bare en ting som hjelper og jeg har sagt det før. Skal det utdannes flere programmerere i Norge må lønningene opp. Det kommer ikke til å være noen flere som kaster seg over disse studiene før avisene skriver de godt betalte jobbene du får som programmerer.

 

Høy lønn gir høy status og flere vil finne det attraktivt å studere og jobbe med IT.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Steria - er ikke det kjent for å skulle ha 100 nye medarbeidere i hver artikkel. Så hvorfor er de ikke større? Slutter alle etter 1 år?

 

Uansett, IT-utvikler i Norge er ustabil jobb som ikke kan kombineres med normalt familieliv (ihvertfall ikke for kvinner). Og når du er 45+ er du "ferdig". Sannsynligvis fordi du er blitt for smart til å bli utnyttet.

Lenke til kommentar

Steria - er ikke det kjent for å skulle ha 100 nye medarbeidere i hver artikkel. Så hvorfor er de ikke større? Slutter alle etter 1 år?

 

Uansett, IT-utvikler i Norge er ustabil jobb som ikke kan kombineres med normalt familieliv (ihvertfall ikke for kvinner). Og når du er 45+ er du "ferdig". Sannsynligvis fordi du er blitt for smart til å bli utnyttet.

 

Har jobbet og jobber da sammen med flere svært dyktige kvinnelige IT-utviklere, så du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. Det for øvrig ikke så fryktelig enkelt å være mannlig IT-uvikler og småbarnsfar alltid heller. Snakk om gammeldags tankegang. 45+ kan antakelig være litt problematisk hvis man skal søke på en ny jobb, men det å være 45+ og IT-utvikler i seg selv er ikke noe problem. De unge hopper på alt som er nytt og hipt, mens den eldre garde er i stand til å se at dette er jo bare old shit in new wrapping. Veldig greit å ha forskjellige folk i forskjellige aldre (og kjønn) som kan utfylle hverandre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får en ikke tak i folk så er lønnen for lav, eller arbeidsoppgavene for kjedelig.

 

Som en webutvikler på 25 år med 10 års erfaring og lønn over millionen synes jeg det er ekstremt tåpelig når folk klager på at det ikke er mulig å få tak i utviklere, når de faktisk er langt fra konkurransedyktig på lønn. Jeg kunne godt ha tenkt meg å bytte til en ny jobb med nye utfordringer, selv om lønnen er vesentlig lavere.

 

Det eneste interessante jeg har fått vite ut fra denne artikkelen om hvilke arbeidsoppgaver som er i vente er at det er snakk om store mengder data, men samtidig så ser jeg at de bruker python til backend. Python er jo fint det, men om det er det som er i bruk for å håndtere store mengder data så kan det vel ikke være snakk om så store mengder med tanke på hvor tregt python er...men nå kan det jo være lagring det er snakk om og...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, det er nok ikke lønna som er det viktigste for de fleste utviklere, så fremt den er til dels konkurransedyktig.

For erfarne utviklere vil det si rundt omkring 100k i måneden brutto, og oppover, som tross alt ikke er så verst.

 

Problemet er nok heller at Xeneta er en lite attraktiv arbeidsgiver, i et marked hvor det er stor etterspørsel etter dyktige utviklere.

 

Selskapet er relativt nystartet (2012), driver med noe de fleste utviklere ikke vet så mye om (containermarkedet), ser ut til å hente inn store mengder kapital, men ser ikke ut til å tjene de helt store kronene?

Nå vet ikke jeg om jeg forstår dette riktig, men det virker som om de tre grunderne har erfaring fra containermarkedet?

Kan man i så fall også anta at de ikke selv er utviklere, så trekker dette også ned, de færreste ønsker å jobbe for "the idea guy".

 

Nå er altså nyhetene at selskapet har hentet inn rundt 100 millioner kroner, og dette antar man holder til et par års drift.

Selskapet åpner nye kontorer i hytt og gevær, og vokser med enorm fart.

 

Dette må man ta av seg hatten for, det er godt gjort å hente inn et par hundre millioner på noen få år, men samtidig så er det foreløpig kun bokført enorme underskudd, og det ser ut som selskapet nærmest blør penger, samtidig som de utvider i enorm fart.

 

Det kan godt være det bare ser slik ut, og at de gjør alt riktig. En del investorer ser jo ut til å mene det, så det trekker litt opp.

 

Selv om de fleste utviklere bytter jobb relativt ofte, sett i forhold til mange andre bransjer, så vil de færreste jobbe i et selskap som ser ut til å gå heller dårlig.

De fleste utviklere vet jo egentlig ikke noe om potensialet i containermarkedet heller, og hva det kan være verdt?

Er transportørene i det hele tatt interessert i et abonnement hos Xeneta, som sannsynligvis driver ned prisene deres?

 

Det går fremdeles litt prestisje i å jobbe for selskaper som Google, Facebook og den slags. De færreste ønsker å ha et lite selskap som brant opp et par hundre millioner, for så å gå konk, på CV'en, det ser bedre ut med store stabile IT-selskaper på papiret.

 

For å gi noen tips, så virker det som om Xeneta annonser på litt feil steder, i stedet for Finn ville det kanskje være en ide å forsøke Stack Overflow eller lignende steder for å treffe den rette gruppen mennesker.

 

Det også ganske vanlig i dag at man tar kontakt med utviklere direkte.

Nesten alle de større selskapene gjør dette med jevne mellomrom. De ser ut til å ha lister med personer de kontakter for å forsøke å rekruttere et par ganger i året. 

Skal man få dyktige ansatte, må man være proaktiv, finne de menneskene man ønsker å ansette, og overbevise dem om at Xeneta har noe å tilby utover konkurransedyktig lønn, og en interessant jobb betyr mer enn noen tusenlapper i måneden.

 

Så undres man jo litt hva "Man blir testet før ansettelse" betyr?

Det er i for seg greit at Xeneta ikke krever erfaring og utdannelse, ettersom dette ikke er noen som helst garanti for å få dyktige medarbeidere. 

 

Det er også helt klart at alle slike selskaper bør ha noen spørsmål og litt koding på tavla for å se at søkeren kan det som kreves, men samtidig er ikke Xeneta hverken Google eller Palantir.

Tredagersintervjuer med gjennomgang av alt fra algoritmer, abstrakte spørsmål og sikkerhetsklareringer, bør komme med en gratis flybillett til Palo Alto. De fleste utviklere setter lite pris på slikt fra små oppstartsfirmaer.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Steria - er ikke det kjent for å skulle ha 100 nye medarbeidere i hver artikkel. Så hvorfor er de ikke større? Slutter alle etter 1 år?

 

Uansett, IT-utvikler i Norge er ustabil jobb som ikke kan kombineres med normalt familieliv (ihvertfall ikke for kvinner). Og når du er 45+ er du "ferdig". Sannsynligvis fordi du er blitt for smart til å bli utnyttet.

 

Har jobbet og jobber da sammen med flere svært dyktige kvinnelige IT-utviklere, så du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. Det for øvrig ikke så fryktelig enkelt å være mannlig IT-uvikler og småbarnsfar alltid heller. Snakk om gammeldags tankegang. 45+ kan antakelig være litt problematisk hvis man skal søke på en ny jobb, men det å være 45+ og IT-utvikler i seg selv er ikke noe problem. De unge hopper på alt som er nytt og hipt, mens den eldre garde er i stand til å se at dette er jo bare old shit in new wrapping. Veldig greit å ha forskjellige folk i forskjellige aldre (og kjønn) som kan utfylle hverandre.

Beklager, men jeg har jobbet sammen med 1 kvinnelig dyktig utvikler ila min karriere. Finnes selvf. en masse prosjektledere osv som er flinke. Men jeg tror det er en grunn til at kvinner ikke vil bli utvikere, feks at de tenker på familie.

Lenke til kommentar

Xeneta burde tilby lærlingplasser for utviklere/nyutdannede, evnt. ta inn folk som de kan trene opp.

 

Dessverre er det slik at mange nyutdannede ikke aner hva de driver med, enten fordi utdannelsen teknologisk ligger flere år bak, eller fordi de rett og slett er geiter.

 

Dette er jo alltid et problem med et yrke som forandrer seg omtrent hver måned, hvordan lærer man bort noe slikt over flere år, og hvordan finner man lærere som er villige til å holde seg oppdatert?

 

Plutselig en dag innfører man en hel haug med nye ting i et språk, eller gjør som Apple, bare bytter hele språket. Har man studert Objective C i tre år, er det rimelig kjipt når alt plutselig er Swift.

 

Problemet med å ta inn folk de kan trene opp er jo litt det samme, de fleste er geiter.

 

Med "geiter" mener jeg da altså det de fleste utviklere bør kjenne til, forskjellen mellom sauer og geiter, en stor del av befolkningen har dessverre enten ikke evne eller vilje til å lære programmering, særlig på et nivå hvor man skal jobbe med det daglig, ettersom det krever en hel del, spesielt interesse for programmering.

 

 

 

Det er tross alt 10 typer mennesker her i verden ............ de som forstår binært, og de som ikke forstår binært.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Xeneta burde tilby lærlingplasser for utviklere/nyutdannede, evnt. ta inn folk som de kan trene opp.

 

Dessverre er det slik at mange nyutdannede ikke aner hva de driver med, enten fordi utdannelsen teknologisk ligger flere år bak, eller fordi de rett og slett er geiter.

 

Dette er jo alltid et problem med et yrke som forandrer seg omtrent hver måned, hvordan lærer man bort noe slikt over flere år, og hvordan finner man lærere som er villige til å holde seg oppdatert? 

Mote er mote, grunnelementene innenfor CS endrer seg ikke. Med ett solid fundament og forståelse er det en lek å bytte språk og stort sett er en oppe i løpet av kort tid.

 

Rammeverk derimot, da snakker vi om raske endringer.

 

Gi meg en utvikler som forstår SOLID, forstår at kode er til for at mennesker skal lese den og teknisk gjeld må betales tilbake så har vi en stjerne uansett språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er enten utviklere i Oslo - eller utlandet?!

 

Jeez - dersom et selskap ikke evner til å se utenfor andedammen i hovedstanden, så evner de kanskje heller ikke til å holde på folk.

 

Det finnes mye bra kompetanse utenfor Oslo - og bortsett fra Tromsø, så er de fleste større norske byer en liten times flytur unna.

 

Det er også ganske kjent at folk blir lengre i stillingen sin i byer som Bergen, Stavanger, Trondheim, Kr. Sand, Tromsø, mv - fremfor å jobbshoppe hvert 2. år som ikke er veldig uvanlig i hovedstaden. Det bør jo være positivt at man slipper å starte med å lære nye folk opp i kunnskapsdomenet titt og ofte...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er enten utviklere i Oslo - eller utlandet?!

 

Jeez - dersom et selskap ikke evner til å se utenfor andedammen i hovedstanden, så evner de kanskje heller ikke til å holde på folk.

 

Yeah, hadde de satt opp kontor i f.eks. Stavanger kunne de fått både gode utviklere og folk som kan litt om shippingbransjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plutselig en dag innfører man en hel haug med nye ting i et språk, eller gjør som Apple, bare bytter hele språket. Har man studert Objective C i tre år, er det rimelig kjipt når alt plutselig er Swift.

 

Det at du sier eller tror noe slikt betyr bare at du ikke kan programmere.

 

Språket har lite å si. Språkparadigme har mye å si. Miljø har mye å si.

 

Det betyr at å gå fra ett curly brace -språk til ett annet er uproblematisk, gitt at man har samme miljø/økosystem (IDE og biblioteker etc).

 

Å bytte miljø er vanskelig. Å gå fra .net til jvm gir en terskel både i utviklingsmiljø, støtteverktøy, bibliotek mm. Da er ikke nødvendigvis språket i seg selv det verste.

 

Å bytte paradigme i språket er også vanskelig. Som du nevner: objective c -> Swift er ikke som å bytte mellom c# og Java, siden man bytter fra OOP til FP.

 

Hvis man derimot kan programmere (har forståelse som går utover å beherske syntaks i ett gitt språk), er det uproblematisk å bytte språkparadigme også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi meg en utvikler som forstår SOLID, forstår at kode er til for at mennesker skal lese den og teknisk gjeld må betales tilbake så har vi en stjerne uansett språk.

 

SOLID sier du? Hva mener du med SOLID? De betyr til dels forskjellige ting i forskjellige språklige paradigmer. Og løses innimellom VELDIG forskjellig.

Lenke til kommentar

 

Plutselig en dag innfører man en hel haug med nye ting i et språk, eller gjør som Apple, bare bytter hele språket. Har man studert Objective C i tre år, er det rimelig kjipt når alt plutselig er Swift.

Det at du sier eller tror noe slikt betyr bare at du ikke kan programmere.

 

Språket har lite å si. Språkparadigme har mye å si. Miljø har mye å si.

 

Det betyr at å gå fra ett curly brace -språk til ett annet er uproblematisk, gitt at man har samme miljø/økosystem (IDE og biblioteker etc).

 

Å bytte miljø er vanskelig. Å gå fra .net til jvm gir en terskel både i utviklingsmiljø, støtteverktøy, bibliotek mm. Da er ikke nødvendigvis språket i seg selv det verste.

 

Å bytte paradigme i språket er også vanskelig. Som du nevner: objective c -> Swift er ikke som å bytte mellom c# og Java, siden man bytter fra OOP til FP.

 

Hvis man derimot kan programmere (har forståelse som går utover å beherske syntaks i ett gitt språk), er det uproblematisk å bytte språkparadigme også.

 

 

Det er jo forsåvidt greit nok at det er enklere å bytte fra ett C-lignende språk til et annet, men man må jo lese spesifikasjonene, kunne funksjonene og bibliotekene, følge med på oppdateringer og slikt.

 

En utvikler som lærte Simula på sekstitallet er ikke spesielt attraktiv i arbeidsmarkedet dersom vedkommende ikke har fulgt med i utviklingen.

Det er ikke mange år siden man lærte ting som Pascal eller Actionscript og Flash, dette er jo nærmest helt utdødd i dag.

 

Selv de som lærte JavaScript ved en utdanningsinstitusjon for bare noen år siden, er jo fullstendig utdatert dersom de ikke har fulgt særdeles godt med de siste årene. Ting som React, Angular, den nye ES6 standarden osv. har endret språket fullstendig.

 

Det hjelper lite å hvite hvor parentesene skal stå og hvordan C-lignende språk er bygget opp, dersom man ikke kjenner språket godt, og man lærer normalt ikke det på en formiddag. 

 

Jeg vet at ditt ståsted er at ingen kan programmering, utenom deg selv, og at så lenge man kan matematikk, så kan man nærmest når som helst tre inn i et hvilket som helst språk, og bli ekspert over natten, men mye tyder på at du tar fullstendig feil, og ikke aner hva du snakker om.

 

Når det kommer til å bytte språk, så hopper man jo ikke akkurat fra C til Python, og er en oppegående Python-utvikler i løpet av et par dager. Alle språk har sine særegne måter å gjøre ting på.

Klarer du å lære deg et nytt språk på noen timer eller dager, så tar jeg av meg hatten, og håper du har særdeles godt betalt, for de fleste bruker måneder og år på å lære seg et språk godt nok til å virkelig forstå det.

 

Poenget var jo uansett at dersom man tar en høyere utdanning innen IT, så går man jo på skolen i en del år, og på de årene har ofte ting utviklet seg i et slikt tempo at dersom man ikke selv har en genuin interesse for programmering, å følger særdeles godt med, så er man lite attraktiv for en arbeidsgiver som nyutdannet ettersom mye av det man har lært allerede er for gammelt. 

 

Personlig ville jeg heller ansatt noen uten utdannelse, som har fulgt med og lært seg mye av det nyeste, gjerne innen en eller annen spesialisering, enn en person som har gått fem år på skole, og har tilegnet seg kunnskap som allerede er utdatert, og veldig generell.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Poenget er at man - om man har lært seg CS på et skikkelig nivå - forstår prinsippene bak så godt at implementasjon blir greit uansett paradigme og språk (etter litt tilvenning såklart).

 

Motsetningen er alle klovnene som aldri lærte seg faget, men som bare lærte seg et språk eller rammeverk. De sliter stygt når de møter noe de ikke kan. Jeg har en gang leid en fyr fra Evry som var "Sharepoint-ekspert" og aldri hadde hørt om rekursjon. 1400/time.

 

Min erfaring gjennom mange år med dette her er at svært lite programmering egentlig er språk- eller paradigmeavhengig. Det dreier seg stort sett om helt grunnleggende problemløsning.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at man - om man har lært seg CS på et skikkelig nivå - forstår prinsippene bak så godt at implementasjon blir greit uansett paradigme og språk (etter litt tilvenning såklart).

 

Det er jo forsåvidt greit nok at visse basiskunnskaper gjør det enklere å lære nye språk.

Har man først lært seg ett C-lignende språk og forstår det elementære, så er det selvfølgelig enklere å lære seg et annet C-lignende språk, men det betyr fremdeles ikke at man automatisk forstår alle nye språk.

 

Har man lært seg Java, forstått rekursjon, variabler, datatyper, lister, trær, heaps og hva det ikke for noe alt sammen, lest spesifikasjonen og forstått de vanligste bibliotekene, så har man en hel del grunnleggende kunnskap som er lik i de fleste språk.

Det betyr likevel ikke at man kan lære et hvilket som helst annet C-lignende språk, si for eksempel C# eller JavaScript, uten å også lese spesifikasjonen, bla igjennom det meste på MDN eller MSDN, å bruke noen uker på å forstå hvordan ting fungerer, minst.

 

Skal man virkelig forstå et programmeringsspråk, tar det år, ikke dager, ofte er det store forskjeller i hvordan ting fungerer desto mer av språket man lærer seg.

 

Nå kan det også være at det bare er meg som er ufattelig treg, eller ikke forstår programmering i det hele tatt?

Hver gang jeg skriver noe som helst som er relatert til programmering på Diskusjon dot no, så finnes det alltid noen som har lært seg tre programmeringsspråk på tre dager, og hevder jeg ikke aner hva jeg snakker om, og at det er såre enkelt å bli utvikler.

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å bli utvikler, men språk er bare verktøy og kan av enhver kompetent systemutvikler byttes ut uten veldig lang tilvenning. Selvsagt trengs det noen få som er ekstreme ninjaer i enkeltspråk og som kan alle detaljer om dem, men sånne folk er stort sett dårligere til å lage verdifull programvare enn de som fokuserer mer på det generelle håndverket og mindre på spisskompetanse.

 

For meg er et fokus på språk når man snakker om systemutvikling et tegn på at man angriper problemstillingen på helt feil nivå. Når noen snakker om en flink snekker er det ingen som bryr seg om hvilke verktøy han bruker.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...