Gå til innhold

Problemer etter at ubuntu ble oppgradert til 16.04. Får ikke logga inn.


Anbefalte innlegg

Spørs om vi får bruke den gamle XP-lisensen da, var litt av prinsipp vi tenkte å prøve linux, hadde faktisk tenkt å donere en slant til Ubuntu og etter oppdateringa da vi for det meste var fornøyde, men ombestemte oss etter dette påloggingatullet. Kan evt prøve mint først for å se. Litt spennende å prøve noe nytt og, men min dataekspertise strekker seg til å bygge og oppgradere maskiner, men kan svært lite om software :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så x-serveren var det ikke. Om du har backup av alt du trenger og husker/har en liste av all programvaren som du hadde på maskinen, kan det være verdt et forsøk å bruke en kjørbar minnepenn for å reinstallere alt på toppen av den gamle installasjonen. Det forutsetter at du har en minnepenn med mere en 2 GB tilgjengelig, og en annen maskin som du kan bruke til å lage bootdisk. Så kan du boote fra den, og enten kjøre clean install, eller bare velge å reinstallere på toppen av den gamle (dette BURDE beholde alle dine filer og programmer, men går det galt på veien blir det fort ikke slikt. Så da er det viktig at du har kontroll på backup og programmer du trenger).

 

Eventuelt kan vi prøve å finne ut hvor probleme ligger i din eksisterende installasjon. Husker du om du installerte tredjepartsdrivere for grafikkkortet?

Lenke til kommentar

Test heller ut Arch. En utrolig god dokumentasjon og et veldig enkelt og oppdatert pakkesystem. 

 

Skal ikke si noe på at Arch er godt dokumentert.. men likevel. Sliter man med å fikse ting i Ubuntu, synes jeg å anbefale Arch er fullstendig skivebom.

 

@TS: Det vil hjelpe om du finner ut eksakt hva slags nvidia-kort som sitter i maskinen. En kollega hadde et lignende problem, nvidia-driverne ble oppdatert til en versjon som ikke lenger støttet det gamle kortet. Det finnes noen nvidia "legacy"-drivere som er beregnet på eldre hardware, og det løste biffen i det tilfellet. Vet ikke om det vil hjelpe i ditt tilfelle, dog - men kanskje verdt et forsøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørs om vi får bruke den gamle XP-lisensen da, var litt av prinsipp vi tenkte å prøve linux, hadde faktisk tenkt å donere en slant til Ubuntu og etter oppdateringa da vi for det meste var fornøyde, men ombestemte oss etter dette påloggingatullet. Kan evt prøve mint først for å se. Litt spennende å prøve noe nytt og, men min dataekspertise strekker seg til å bygge og oppgradere maskiner, men kan svært lite om software :(

 

Ville holdt meg unna Windows xp. du kan jo prøve en live usb eller cd av Ubuntu eller Mint og hente ut informasjonen du trenger. Jeg ville holdt meg unna arch som nybegynner men hvis du absolutt vil så er Manjaro eller Antergos noe å teste. Men for helt Nybegynnere så anbefaler jeg Mint enkel å grei distro basert på Ubuntu men støtter flere formater osv ut av boksen.Jeg har en egen live usb med Mint på som sikkerhet hvis jeg noen gang trenger å boote en live usb.

Lenke til kommentar

Løsninga ble linux mint. Multifunksjonsskriveren fungerte uten innstallasjon av andre filer. Visuelt penere enn ubuntu og booter raskere. Takk for hjelp og tips selv om ubuntuen ble vell komplisert å fikse. Håper Mint fungerer bra framover.

 

Du vet hvor du finner oss hvis du skulle ha noen problemer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Test heller ut Arch. En utrolig god dokumentasjon og et veldig enkelt og oppdatert pakkesystem. 

Beklager hvis dette blir litt bryskt, men hva i alle dager tenker man på når man anbefaler noen som tydelig ikke er spesielt komfortabel med kommandolinjen å installere Arch? Er skylappene virkelig så dekkende? 

 

Til trådstarter. Bra du fant et alternativ, selv om du var litt uheldig med oppgraderingen din. Sannsynligvis har det skjedd noe relatert til skjermkortdriveren din i oppgraderingen. Det hadde nok latt seg fikse, men det forutsetter gjerne litt erfaring, eller hjelp fra noen som har vært borti det samme tidligere. Kunne ikke vært til særlig hjelp på det området da jeg nærmest aldri har styrt med dedikerte skjermkort på Linux (en bevisst avgjørelse). Lykke til videre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hernil: Takk for et fint og informativt svar. Skjermkortet kan nok være synderen ja. Ser ut som om Mint fant all hardwaren min så jeg slapp å legge inn noe manuelt. Tror uansett jeg dropper oppdateringer der selv når de anbefaler det ;) Pcen brukes stort sett bare til utskrift med multifunksjonsskriveren, noe surfing og jobbing med bilder\album.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...