Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan koble +12v fra FM/DAB splitter til spiller


camaxide

Anbefalte innlegg

Hei, vi har kjøpt en Dab+ spiller: Sony MEX-N6001BD

sammen med en fm/dab-splitter: https://www.bilkomponenter.no/products/-antennensysteme-fmdab-splitter-dinsmb

 

Vi har koblet fm in, fm ut og dab ut til spilleren, å spilleren har strøm - men vi har ikke koblet +12v på splitteren til noe.. FM signalet går fint fra antenne til spiller, men DAB-signalet som splitteren skal skille ut kommer ikke frem - nok naturlig siden splitteren ikke får noen strøm.

 

Baksiden av spilleren ser omtrent slik ut: 30b3b83c-97aa-412b-9b41-6f1c64d3cbe3_1.e

 

 

Skjema for splitter:

 

TOY-ANT-2.jpg

 

Kan jeg koble Remote In (den blå utgangen fra spilleren) til +12v (den røde kabelen på splitteren) for å få dette til å virke? å hva slags plugg må jeg evt. kjøpe for å kunne koble den røde kabelen dit? Jeg aner ikke hva slags plugg som skal brukes ved å se på remote, men regner med det er en standard så det er mange som vet.. (dersom jeg da kan bruke denne)

 

Håper noen her inne vet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Er nysgjerrig på denne splitteren selv. Hva slags FM antenne har bilen din fra før?

 

Har selv en BMW X3 E83 med haifinne og lurer på om denne er god nok for en slik splitter. Klarer ikke å finne så mye info på google...

Slike splittere fungerer ikke eller dårlig på mange biler. Virker trolig ikke på din bil og ikke på min Ford fra 2008. Fordi mange biler har filter og eller forsterking til FM antennen, da vil splitter virke dårlig eller gi problem.

Haifinne er normalt alltid aktive og kan ikke ha splitter.

Selv skal jeg bytte ut takantenne (og bilradio med rattkontrolladapter). Nå har jeg en pisk fra før og bytter til pisk igjen.

Forøvrig mye info å finne fra forum m.m. i England, som har hatt DAB like lenge som oss.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Er nysgjerrig på denne splitteren selv. Hva slags FM antenne har bilen din fra før?

 

Har selv en BMW X3 E83 med haifinne og lurer på om denne er god nok for en slik splitter. Klarer ikke å finne så mye info på google...

Slike splittere fungerer ikke eller dårlig på mange biler. Virker trolig ikke på din bil og ikke på lin Ford fra 2008. Fordi mange biler har filter og eller forsterking til antennen, da vil splitter virke dårlig eller gi problem.

Haifinne er normalt alltid aktive og kan ikke ha splitter.

 

 

Fant ut dette. Har fått prøvd med en splitter. Fikk signal, men fungerte dårlig. Så spørs om ikke jeg må montere ny haifinne.

 

Ser at den originale haifinna bare er et plastskall på utsiden av en annen finne. Så håper å finne en DAB-finne som passer inn i skallet slik at det kan se originalt ut.

Lenke til kommentar

Lykke til, du finner nok noe. For min del var Ford håpløse i hjelp og har bestilt antenne fra lokal butikk jeg håper går i samme hull i taket.

Lest mye misnøye med splittere og glede fra de som kastet splitter og heller byttet antennen.

Bor man i område med sterk dekning fungerer selv feil eller "halvveis" montering, så kommer overraskelsen på langtur med dårlig signal.

Det er litt sure penger i adaptere og antenne i tillegg til bilstereoen...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Fant ut dette. Har fått prøvd med en splitter. Fikk signal, men fungerte dårlig. Så spørs om ikke jeg må montere ny haifinne.

 

Ser at den originale haifinna bare er et plastskall på utsiden av en annen finne. Så håper å finne en DAB-finne som passer inn i skallet slik at det kan se originalt ut.

 

Lykke til, du finner nok noe. For min del var Ford var håpløse i hjelp og har bestilt antenne jeg håper går i samme hull i taket.

Lest mye misnøye med splittere og glede fra de som kastet splitter og byttet antenne.

Bor man i område med sterk dekning fungerer selv feil eller "halvveis" montering, så kommer overraskelsen på langtur med dårlig signal.

 

Ja. Greit å gjøre det skikkelig. Hadde en glassantenne først nå, men den slutta plutselig å fungere. Fikk med en glassantenne med nye spilleren, men har lyst til å prøve haifinne-antenne først. Syns det ser ryddigere ut, men spørsmålet er hvor mye hassle det blir mtp. å trekke ledningen. Muligens jeg setter bort arbeidet og bare lukker øynene når jeg drar kortet.... :-p

Lenke til kommentar

Ja, forhør deg litt. Er gulltiden for den bransjen nå. Min C-Max har antenne foran, ser for meg å slippe å løsne innertak (må bare ta ut belysning i tak), så da er det litt greiere. Håper jeg!...

Jeg ønsket selv ordentlig og ikke adapter bak stereo som Ford tilbyr. Har bestilt ryggekamera også, gruer meg mest til ledning fra kamera i bagasjeluke til stereo... Over 20 år siden sist jeg byttet noe elektrisk i bil og da var det en enklere elektrisk verden i bil.

Blir fint å beholde rattkontroller m.m. Mister stemmestyring til ting i bilen, men bruker det ikke allikevel.

Blir spennende når jeg setter i gang. Hadde det bare vært standard 2-din i bilene, hadde mye trøbbel vært spart...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...