Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blærekatarr og medisiner?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som noen gang har hatt blærekatarr, her?

 

Hvordan ble diagnose stilt, og fikk dere noen medisiner med en gang?

 

Får man antibiotika da, eller skal man helst forsøke noen andre medikamenter først?

 

Anonymous poster hash: 37e7e...cd4

Ja. 

 

Det spørs. Har du ikke hatt det før og ikke vet helt hvordan det føles så vil de helst ha en enkel urinprøve for å sjekke, de vil helst ha en prøve selv om du har fått det før men de er mer tilbøyelige til å lytte til sine pasienter og skrive ut antibiotika basert på hva de forteller. Aller første gang jeg fikk det måtte jeg faktisk til legevakten, de spurte meg om jeg hadde hatt urinveisinfeksjon før og sa at siden jeg ikke hadde hatt det før så kunne de ikke bare gi meg medisiner, noe de helst ville for det var omtrent 100% sikkert at jeg hadde UVI. Det var UVI. Nå trenger jeg kun å ringe fastlegen og be om medisiner.

 

Du trenger antibiotika hvis du begynner å plages av det eller det gjør vondt. Å vente vil ofte gjøre vondt verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Nå trenger jeg kun å ringe fastlegen og be om medisiner.

Da skulle din fastlege fått seg en advarsel.

 

Nei syns hun gjør jobben sin ganske bra for å være ærlig. Jeg er en voksen kvinne som får blærekatarr i ny og ne, er ingen vits i å belaste systemet mer enn det man må, og det fjerner ett stort stressmoment for meg da jeg slipper å møte opp bare for å pisse i en kopp for å bekrefte hva vi allerede vet. 

 

Det er typisk forresten for menn å være kritiske til slike ordninger siden dere ikke sliter med UVI i like stor grad. Dere er ikke helt klar over hvor vondt, hardt og ofte det kan ramme folk, jeg unner dere den gleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei syns hun gjør jobben sin ganske bra for å være ærlig. Jeg er en voksen kvinne som får blærekatarr i ny og ne, er ingen vits i å belaste systemet mer enn det man må, og det fjerner ett stort stressmoment for meg da jeg slipper å møte opp bare for å pisse i en kopp for å bekrefte hva vi allerede vet. 

Det er typisk forresten for menn å være kritiske til slike ordninger siden dere ikke sliter med UVI i like stor grad. Dere er ikke helt klar over hvor vondt, hardt og ofte det kan ramme folk, jeg unner dere den gleden.

 

 

Når man har snakket med lege, og de ønsker å ta urin-prøve. Men pasienten kanskje ikke må på dass akkurat da. Så får man vel med seg en slags "beholder" eller noe, som man skal bruke hjemme? Så setter legen av en ny time dagen etter(?) når pasienten sksl dukke opp med en urin-prøve?

 

Kan helse-personell studere slike prøver der og da, og fastslå hvorvidt det er blærekatarr eller noe annet? Dersom ein person kanskje aldri har slitt med slike ting før, kan man få antibiotika (eventuelt noen andre medikamenter?) der og da? Eller kan slike ting ta noen timer eller dager?

 

Anonymous poster hash: 37e7e...cd4

Lenke til kommentar

 

 

 Nå trenger jeg kun å ringe fastlegen og be om medisiner.

Da skulle din fastlege fått seg en advarsel.

 

Nei syns hun gjør jobben sin ganske bra for å være ærlig. Jeg er en voksen kvinne som får blærekatarr i ny og ne, er ingen vits i å belaste systemet mer enn det man må, og det fjerner ett stort stressmoment for meg da jeg slipper å møte opp bare for å pisse i en kopp for å bekrefte hva vi allerede vet. 

 

Det er typisk forresten for menn å være kritiske til slike ordninger siden dere ikke sliter med UVI i like stor grad. Dere er ikke helt klar over hvor vondt, hardt og ofte det kan ramme folk, jeg unner dere den gleden.

Det siste synes jeg var en unødvendig kommentar. Jeg vet godt hva UVI er, og det er mange tilstander som er mye mer smertefulle enn UVI, uten at det har noen betydning. Det som imidlertid er en stor utfordring i dag er antibiotikaresistens. Å levere en urinprøve på ditt legekontor er en liten pris å betale for å motvirke dette. Prøveglass kan du kjøpe på ditt lokale apotek, hvis du ikke ønsker å gjennomføre prøven på legekontoret. 

 

Takk for et fordomsfullt og lite gjennomtenkt svar  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 Nå trenger jeg kun å ringe fastlegen og be om medisiner.

Da skulle din fastlege fått seg en advarsel.

 

Nei syns hun gjør jobben sin ganske bra for å være ærlig. Jeg er en voksen kvinne som får blærekatarr i ny og ne, er ingen vits i å belaste systemet mer enn det man må, og det fjerner ett stort stressmoment for meg da jeg slipper å møte opp bare for å pisse i en kopp for å bekrefte hva vi allerede vet. 

 

Det er typisk forresten for menn å være kritiske til slike ordninger siden dere ikke sliter med UVI i like stor grad. Dere er ikke helt klar over hvor vondt, hardt og ofte det kan ramme folk, jeg unner dere den gleden.

Det siste synes jeg var en unødvendig kommentar. Jeg vet godt hva UVI er, og det er mange tilstander som er mye mer smertefulle enn UVI, uten at det har noen betydning. Det som imidlertid er en stor utfordring i dag er antibiotikaresistens. Å levere en urinprøve på ditt legekontor er en liten pris å betale for å motvirke dette. Prøveglass kan du kjøpe på ditt lokale apotek, hvis du ikke ønsker å gjennomføre prøven på legekontoret. 

 

Takk for et fordomsfullt og lite gjennomtenkt svar  :)

 

Det er ikke fordomsfullt, nå projiserer du dine egne følelser på emnet. Det er basert på fakta om at menn ikke opplever UVI i nærheten like hyppig som kvinner gjør, på grunn av den enkle grunn at urinrøret til menn er mye lengre enn kvinnens. 

 

Beklager hvis du tok deg nær av det.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det er ikke fordomsfullt, nå projiserer du dine egne følelser på emnet. Det er basert på fakta om at menn ikke opplever UVI i nærheten like hyppig som kvinner gjør, på grunn av den enkle grunn at urinrøret til menn er mye lengre enn kvinnens. 

Beklager hvis du tok deg nær av det.

 

Jo, det er fordomsfullt når du skriver "Det er typisk forresten for menn å være kritiske til slike ordninger". Vi snakker om antibiotika her, ikke et hvilket som helst annet reseptpliktig preparat. Min lege skriver også ut reseptpliktige preparater uten fremmøte, men da ikke preparater som er en stor utfordring for vårt samfunn.

 

Er du forresten klar over følgende: 

 

Infeksjoner i urinveiene deles inn i øvre og nedre urinveisinfeksjon. Nedre urinveisinfeksjon omfatter urinblæren og urinrøret, mens øvre urinveisinfeksjon er en infeksjon i nyrebekkenet og selve nyren. Ukomplisert urinveisinfeksjon er en blærebetennelse uten kjente kompliserende forhold eller andre sykdommer i urinveiene. Komplisert urinveisinfeksjon er derimot en betennelse der forhold i eller utenfor urinveiene kan påvirke forløpet i en mer langvarig og alvorlig retning. Dette er mer vanlig blant menn enn blant kvinner.

Lenke til kommentar

Det kan være mer alvorlig for menn for hvis det er gått så langt (som oftest så tisser man bakteriene ut og man KAN pisse fra seg en UVI men det er ikke noe man burde sette all lit til, det sier seg selv at menn som har lengre urinrør enklere klarer å pisse ut bakteriene før de får problemer) at dere blir syke av det så er det blitt så ille at det er horribelt og sikkert på høyde med nyrebetennelse, som UVI ofte kan gå over til uten behandling, dette er rett og slett farlig, en person jeg maste på i over en uke om å gå til legen med UVI'en hennes endte opp på legevakten fordi hun ikke tok det på alvor. 

Jeg gidder ikke å forsvare at jeg, som har hatt UVI kanskje 4-6 ganger i løpet av livet, skal måtte skifte prosess fordi du er redd jeg skal bruke så mye antibiotika at jeg skal ødelegge for menneskeheten. Vær litt realistisk her.

Lenke til kommentar

Ved ukomplisert og klar cystitt hos en kvinne med kjente residiverende urinveisinfeksjoner som er ferdigutredet ift. evt. bakenforliggende, er det helt uproblematisk å skrive ut en resept kun basert på telefoninformasjon. Det praktiseres også ofte resept på antibiotika som kan hentes ut flere ganger ved nye tilfeller.

 

Mvh.

Fastlege

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for noen som kanskje aldri har hatt slike problemer tidligere, så er det vel altså ganske vanlig å få tatt urin-prøver (eller noen andre undersøkelser) for å finne ut hva som kan være galt?

 

Men hvor lang tid kan det ta fra en person avlegger urin-prøve, og frem til det har blitt avdekket hva som er galt / man kan få medisiner for hva det enn er som er feil?

 

Anonymous poster hash: 37e7e...cd4

Lenke til kommentar

Men for noen som kanskje aldri har hatt slike problemer tidligere, så er det vel altså ganske vanlig å få tatt urin-prøver (eller noen andre undersøkelser) for å finne ut hva som kan være galt?

 

Men hvor lang tid kan det ta fra en person avlegger urin-prøve, og frem til det har blitt avdekket hva som er galt / man kan få medisiner for hva det enn er som er feil?

 

Anonymous poster hash: 37e7e...cd4

Som regel samme dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...