Gå til innhold

Finne ut om nytt skjermkort fungerer som det skal


Villfaren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes program som tester dette for deg ja, men de er ikke gratis. 

 

Om du vil teste det selv, monitorer FPS og temperatur og spill noe spill. 

 

Steam har innebygd FPS counter som du kan aktivere, ellers kan du bruke program som dxtory og RealTemp.

takk for svar. 

 

men kan eg ikkje bare kjøre en gpu stresstest og poste resultatet her ? 

Eller kreves det mer enn det ? 

 

 

Eg har spilt bf1 med det nye, men eg synst det var mer variasjon i fps enn mitt 970 kort.. dumme meg solgte selvfølgelig 970 kortet før eg fikk sammenlignet. 

 

men eg har ikkje målt så veldig mye før når det gjelder forholdet mellom cpu og gpu, så eg har jo ikkje peiling whatsoever

Lenke til kommentar

 

Det finnes program som tester dette for deg ja, men de er ikke gratis. 

 

Om du vil teste det selv, monitorer FPS og temperatur og spill noe spill. 

 

Steam har innebygd FPS counter som du kan aktivere, ellers kan du bruke program som dxtory og RealTemp.

takk for svar. 

 

men kan eg ikkje bare kjøre en gpu stresstest og poste resultatet her ? 

Eller kreves det mer enn det ? 

 

 

Eg har spilt bf1 med det nye, men eg synst det var mer variasjon i fps enn mitt 970 kort.. dumme meg solgte selvfølgelig 970 kortet før eg fikk sammenlignet. 

 

men eg har ikkje målt så veldig mye før når det gjelder forholdet mellom cpu og gpu, så eg har jo ikkje peiling whatsoever

 

 

Vel, jo, men hvilken GPU stresstest tenker du på? Som sagt koster de som regel penger.

Lenke til kommentar

 

 

Det finnes program som tester dette for deg ja, men de er ikke gratis. 

 

Om du vil teste det selv, monitorer FPS og temperatur og spill noe spill. 

 

Steam har innebygd FPS counter som du kan aktivere, ellers kan du bruke program som dxtory og RealTemp.

takk for svar. 

 

men kan eg ikkje bare kjøre en gpu stresstest og poste resultatet her ? 

Eller kreves det mer enn det ? 

 

 

Eg har spilt bf1 med det nye, men eg synst det var mer variasjon i fps enn mitt 970 kort.. dumme meg solgte selvfølgelig 970 kortet før eg fikk sammenlignet. 

 

men eg har ikkje målt så veldig mye før når det gjelder forholdet mellom cpu og gpu, så eg har jo ikkje peiling whatsoever

 

 

Vel, jo, men hvilken GPU stresstest tenker du på? Som sagt koster de som regel penger.

 

 

Tja, gjerne furmark ? da får eg jo opp noen tall :p

Battlefield krever minst like mye av CPU'en din.

Hva er resten av specsa dine?

 

i5 6600k

16 gb ram

zotac 1070 amp

 

cpu ligger på 100 prosent, men eg ser det er flere som har problemer med dette og noen begynte å hinte frempå at det var 1070 som var problemet. 

Forhåpentligvis en driver feil kanskje ?

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Da har eg lekt meg litt. 

 

Brukte firestorm til zotac til å overklokke litt. 

 

Hadde opprinnelig en høyere overklokk, men plutselig begynte pcen å krasje, og det dukket opp firkanter på skjermen. 

 

Så sum og summarum så kan eg nok sikkert klokke litt høyere, men spm er om det er vits i .. 

 

uansett, så er eg kommet frem til følgende klokking, spm er om eg bør være fornøyd eller fintune litt til ?

 

post-209624-0-82112400-1485728648_thumb.jpg

 

post-209624-0-05202000-1485728615_thumb.jpg

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Da har eg fått lekt meg litt mer. 

 

Cpu er klokket til 4.6, virker stabil, og kan nok sikkert hente ut mer, men tror ikkje det er vits i .. 

 

Gpu er som følger :

 

 

post-209624-0-69853700-1485766854_thumb.jpg

 

 

post-209624-0-53841700-1485766873_thumb.jpg

 

post-209624-0-52813900-1485766845_thumb.jpg

 

 

Hva tenker dere som kan dette ? 

 

Ok, dårlig, eller greit nok ? 

 

Vits i å presse gpu eller cpu noe mer ?

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Hvis CPU'en din jobber på 100% i spill, slik som du nevnte over her(?), så bottlenecker den 1070 kortet ganske hardt. Når en CPU hopper i 80-100% load sjiktet, så vil du kunne oppleve stuttering, fps drops samt at du ikke får den maksimale fps'en skjermkortet er i stand til å gi.

Eneste løsningene på et slikt problem er å prøve en overklock(hjelper litt, men neppe mye), eller å kjøpe ny CPU. Det er ikke et nytt fenomen at i5 6600K bottlenecker topkort som Gtx 1070 og ikke minst 1080.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Hvis CPU'en din jobber på 100% i spill, slik som du nevnte over her(?), så bottlenecker den 1070 kortet ganske hardt. Når en CPU hopper i 80-100% load sjiktet, så vil du kunne oppleve stuttering, fps drops samt at du ikke får den maksimale fps'en skjermkortet er i stand til å gi.

Eneste løsningene på et slikt problem er å prøve en overklock(hjelper litt, men neppe mye), eller å kjøpe ny CPU. Det er ikke et nytt fenomen at i5 6600K bottlenecker topkort som Gtx 1070 og ikke minst 1080.

Såpass ja.

 

Allerede utdatert :-P

Lenke til kommentar

 

Hvis CPU'en din jobber på 100% i spill, slik som du nevnte over her(?), så bottlenecker den 1070 kortet ganske hardt. Når en CPU hopper i 80-100% load sjiktet, så vil du kunne oppleve stuttering, fps drops samt at du ikke får den maksimale fps'en skjermkortet er i stand til å gi.

Eneste løsningene på et slikt problem er å prøve en overklock(hjelper litt, men neppe mye), eller å kjøpe ny CPU. Det er ikke et nytt fenomen at i5 6600K bottlenecker topkort som Gtx 1070 og ikke minst 1080.

Såpass ja.

 

Allerede utdatert :-P

 

Dagens i5 prosessorer klarer faktisk ikke helt henge med de kraftigste korta. Så det kan være lurt at du går over til i7 neste gang du skal oppgradere :)

Etter vi har fått se hvordan AMD Zen yter i praksis selvsagt :)

Lenke til kommentar

Er det mulig at hardware blir "dårligere" når de ikkje passer så bra sammen.. 

 

har begynt å oppleve små hangups når eg er i feks battlefield 1. 

dette opplevde eg ikkje med 970 kortet mitt. 

 

Eller kan det ha noe med klokkingen min av cpu å gjøre ?

 

Ingen krasj, eller noe gale som eg ser, bortsett fra de små droppsene

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Er det mulig at hardware blir "dårligere" når de ikkje passer så bra sammen.. 

 

har begynt å oppleve små hangups når eg er i feks battlefield 1. 

dette opplevde eg ikkje med 970 kortet mitt. 

 

Eller kan det ha noe med klokkingen min av cpu å gjøre ?

 

Ingen krasj, eller noe gale som eg ser, bortsett fra de små droppsene

 

Det kan være allverdens forskjellige kompatabilitetsproblemer og optimaliseringsproblemer, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...