Gå til innhold

Drømmepc skal bygges, trenger råd!


Anbefalte innlegg

 

Noen tanker om dette buildet?

Har fortsatt god tid, så venter å ser om 1080Ti eller noe kjekkere kommer, men sånn ellers?

 

https://www.komplett.no/wishlists/bd77927f-3238-4beb-a9bd-f50302430bbc

Jeg syns du kjøper mange rare, dyre ting som gir deg svært lite. Hold deg bort fra 14-tiss varene og gå for kvalitet og enkelhet.

15 tusen i skjermkort, 10 tusen i skjerm, 3 tusen 500 på CPU. Noe som ikke rimer her, dette blir ikke et balansert bygge. Håper for all del ikke du ender opp med å bruke 50 tusen for å ende opp med en 4 kjerner.

 

 

Vell. Ut ifra det jeg, med min begrensede kunnskap, har forstått så er det lite vits med mer en fire kjerner ettersom få programmer klarer å dra nytte av alle kjernene.

Er dette feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Noen tanker om dette buildet?

Har fortsatt god tid, så venter å ser om 1080Ti eller noe kjekkere kommer, men sånn ellers?

 

https://www.komplett.no/wishlists/bd77927f-3238-4beb-a9bd-f50302430bbc

Jeg syns du kjøper mange rare, dyre ting som gir deg svært lite. Hold deg bort fra 14-tiss varene og gå for kvalitet og enkelhet.

15 tusen i skjermkort, 10 tusen i skjerm, 3 tusen 500 på CPU. Noe som ikke rimer her, dette blir ikke et balansert bygge. Håper for all del ikke du ender opp med å bruke 50 tusen for å ende opp med en 4 kjerner.

 

 

Vell. Ut ifra det jeg, med min begrensede kunnskap, har forstått så er det lite vits med mer en fire kjerner ettersom få programmer klarer å dra nytte av alle kjernene.

Er dette feil?

 

 

Han mente vel mer at du har valgt komponenter som er kult å ha, men kanskje litt bortkastet. Å betale 50 tusen og bare få en 7700K er litt dyrt, men det er mere de andre komponentene som fordyrer oppsettet. En 7700K er å anbefale hvis gaming er hoved fokus. Ønsker du å streame mens du spiller, så kan flere kjerner lønne seg - og da en CPU som 6800K f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg har laget en litt nedtrimmet liste for deg. Jeg byttet ut vannkjølinga med en Noctua D15S, og her sparer du noen lapper, samt at den kjøler bare noen grader dårligere. Når du pøser på 1.35++ volt på en 7700K så vil den bli ganske varm selv med en AIO vannkjøler. Så 4500-4800 Mhz med 1.25 - 1.30v er mer fornuftig, men kan jo hende du klarer bedre. De ML140 PRO viftene er ment å settes i front av kabinettet. De som står der fra før, kan du sette i toppen av kabinettet til å dra varm luft ut der.

 

Her : https://www.komplett.no/wishlists/b550c176-9e8f-49fa-9fee-2daaeaddcf26

Lenke til kommentar

comino13 : Selv om en 34" 21:9 skjerm kan virke digg, så kommer det noe mer spennende fremover - og det er 4K skjermer med 144 hz, da spessielt de på 32" (16:9). Da får du en diger skjerm, 4K og 144 Hz. Ikke sikkert du er enig, men jeg synes en slik skjerm er verdt å vente på. Så kan du se etter en "vente skjerm" i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Mtp. 4k 144hz, ville ikke det bli litt ambisiøst, selv med et 1080Ti?

 

Jo egentlig. 2 stk GTX 1080 i SLI klarer å holde over 60 fps i 4K i de fleste spill. Personlig ville jeg ikke betalt over 10 tusen kroner for en ny skjerm i 2017 som ikke har 4K oppløsning, men ville selvsagt ventet på 144 Hz utgavene som er ventet senere i år. En 34", 3440x1440 skjerm er selvsagt mer lettdrevet.

 

Selv har jeg 2 skjermer hos meg. En 32" 4K, 60 hz skjerm uten G-Sync. En 27" 1440p, 165 Hz G-Sync skjerm. 4K skjermen gir selvsagt et skarpere bilde, samt at den er en mye større skjerm, så man lever seg mer inn i spilla. Men jeg velger å spille på 27 tommeren rett og slett fordi spill opplevelsen der er mer smooth med 165 Hz og G-Sync. En 32" 4K, 144 hz skjerm blir det neste for min del. Jeg har sett på Acer sin 34" 21:9 skjerm på Elkjøp, og jeg liker ikke det formatet, men kanskje du gjør det. Min 32" 16:9 skjerm er mer enn stor nok, både vertikalt og horisontalt :p

 

Du må selvsagt velge det som passer deg best :)

Lenke til kommentar

Bakdelen med  å skulle vente i måneder på deler, er jo at det da ofte kommer rykter om nye produkter som man absolutt "burde ha", og så venter man lengre, og lengre, og så får man aldri kjøpt. Blir det sen sommer/høsten før skjerm osv kommer, nærmer jo forventet Coffee Lake lansering i 2018.

Lenke til kommentar

God dag!

 

Jeg har bestemt meg for å gå all out med en ny pc ettersom den gamle pcen er blitt ganske utdatert er ikke interessert i å oppgradere den. Problemet mitt er at det er en stund siden jeg har drevet med pcbygging og at jeg derfor ikke har fulgt så mye med på markedet og glemt en del om hva som går bra sammen etc.

 

Jeg ser for meg en budsjetts-topp på ca. 50k +/- inkludert skjermer.

 

Ting jeg tenker på:

- SSD-er i raid for systemdisk;er det vedt det mtp. tjent hastighet?

- Er det vits å gå for SSD som hovedlagringsenhet? Snakker det merkbart kjappere sammen med systemdisker i forhold til god gammeldags snurredisk?

- 1080 SLI, Titan X Pascal eller vente på 1080t. Lener meg mot 1080 SLI, men nøler litt mtp. støtte av SLI i nyere titler. Tenker også en del på varmeutvikling fra et SLI oppsett.

- Skjermoppsett: Det jeg ser for meg er et oppsett laget for Eye-finity med en ultra-wide skjerm i overkant. Tviler på at det finnes noe som klarer å drive 3x 144hz 1440p skjermer, så er det verdt å kjøpe 3 stykker, eller burde jeg gå for en sånn til hovedskjerm og gå for noe litt mer håndterbart som sideskjermer. Hvordan vil dette fungere opp mot G-sync? Ultra-wide skjermen drives evt. av en annen pc. (Tanken var uanset tå kjøre den virtuelt og ha sett med tastatur/mus cause reasons/preferanse)

- Ble foreslått å sjekke ut serverware til hovedkort/prosessor for bedre stabilitet over pris er det verdt det, og holder det tritt med annen consumerware ytelsesmessig?

 

Jeg er klar over at det bes om mye he. Driver å sjekker ut så mye jeg kan når jeg får tid, men er litt dårlig me det ettersom jeg, for tiden, er på jobb nærmest til alle døgnets tider, så god hjelp her hadde vært meget satt pris på!

 

Målet er å ha klar pcen til sommerstider, så eventuelle kommende lanseringer vurderes. som f.eks 1080ti.

 

På forhånd, takk :)

 

Jeg hadde intel extreme cpu, triple skjermkort, ssder i raid når bare en disk var dyr luksusvare, skjermer for godt over 20k, lyd til 30k. Etter at alt bare støvet ned ble det solgt til fordel for litt mer risikable utendørs hobbyer men jeg har gjort meg noen erfaringer.

 

Det beste tipset jeg kan gi er å bruke mye av budsjettet på opplevelsen. Du vil ikke ha en pc til 50k og så sitte i en slitt kontorstol fra Ikea og høre på pc-speakers fra logitech, jeg kan love at det vil koste mer enn det smaker.

 

Jeg føler jeg ser mange her på forumet sitter i en slitt gammel volvo med V12-motor (med SLI som ikke støttes på alle veier osv) mens de kunne kjøpt en nyere Lamborghini med V8 motor - den er nesten like rask men en fantastisk mye bedre opplevelse å kjøre og trenger sjelden "verkstedbesøk" for å fikse eller konfigurere ting.

Jeg ville hatt budsjett på pcen på max ca 25k +-, resten ville jeg brukt på skjerm, lyd, godstol osv. 

Et absolutt must er en eller flere basshakere, for eksempel en buttkicker men det finnes rimeligere alternativer.

 

En gamingpc til 50 000 er ikke nødvendigvis bedre enn en til 30 000kr, det er og viktig å tenke på. Det er enda en grunn til å bruke mye av budsjettet på opplevelse og de tingene som faktisk får folk til å trekke på smilebåndene og glise.

 

 

Mine tips:

Spill på 1 god skjerm, ikke 3 (Ha gjerne flere skjermer til arbeid, la de sveve eller flyte i luften på monitorarmer og skjul ledninger). Med 3 skjermer til gaming får du et spesielt oppsett og det vil du unngå med tanke på drivere og patcher.

 

SSD i raid er absolutt verdt det, 2 disker i raid-0 gir god balanse mellom ytelse og sikkerhet.

 

Kjøp 1 bra skjermkort. Flere skjermkort gir bedre ytelse men jeg foretrekker noe som alltid virker fremfor noe som er avhengig av drivere, patcher osv. 1080ti ville jeg gått for. Det er utrolig kjedelig å ha gledet seg til en kveld du kan game og så er det et eller annet som ikke virker, det skjer selvfølgelig på en søndag hvor butikker er stengt osv.

 

Ikke kjøp server-hardware eller spesielle komponenter. Gå for mainstream oppsett i high-end klasse, bli en del av den største gruppen som det først utvikles og lanseres patcher og bugfixes til. Ikke bli særingen med spesielle komponenter som alltid har problemer med manglende støtte og support.

 

IKKE kjøp gaming-NIC av typen Killer, Bigfoot networks osv. Egentlig styr unna gaming-komponenter, de kjennetegnes gjerne av lav kvalitet med RGB-led limt på med superlim. Med unntak selvsagt men altfor mange gaming-komponenter har høy pris og lav kvalitet.

 

Hvis du absolutt må overklokke, kjøp vannkjøling. Jeg anbefaler å kjøre ting på stock hastighet eller med mild overklokk og god luftkjøling. Overklokk heller når du merker at du trenger mer ytelse, da føltes det og mer givende siden du merker forbedringen i ytelse.

 

 

Jeg er spent på hva du går for, jeg håper du lager til en skikkelig mancave og ikke bruker opp hele budsjettet på bare innmat i datamaskinen. Det er veldig kjedelig å innse at vidundermaskinen til 50k ikke klarer noe som ikke naboen sin maskin til halve prisen også klarer. 

Husk at dess mer maskinen koster dess mindre fremtidsrettet blir den :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, beklager sent svar.

 

Gode forslag her. Tror jeg blir å gå for en ultra wide 34" 1440p skjerm og to standard  24" 1080p eller 27" 1440p som ekstraskjermer. 1440p var tanken i utgangspunktet og jeg føler det ville være å strekke det litt langt å prøve seg på 4k for øyeblikket. Gjerne jeg endrer mening når de nye kortene lanseres (som forhåpentlig vis skjer i mars).

 

@Betroz:

Har alt en Asus PG278Q (27" 1440p) og er fornøyd med det, men føler det mangler noe. Enten det er bredden eller størrelsen generelt. Derav ønskene om å teste en ultra wide skjerm.

 

@IntelAmdAti:

Fortvil ikke. Har alt "omgivelsene" i boks; Nyoppusset rom, komfy stol å sitte i, grei lyd og skjermene ligger kinda i budsjettet. Har alltid foretrukket å spille med headset og har ikke vert borti basshakere før, men jeg ser for meg at det ikke er helt beregnet for en kontorstol med hjul og whatnot.

 

Men jau. Tenker det er fornuftig å sette tråden litt på is til 1080Ti og AMDs motpart forhåpentligt vis kommer og se hvordan ting ser ut da, og da sette et mål for innkjøpsdato for ikke å stadig vente på nye deler som "kommer snart".

 

Takk for gode svar så langt! :)

Lenke til kommentar

@Betroz:

Har alt en Asus PG278Q (27" 1440p) og er fornøyd med det, men føler det mangler noe. Enten det er bredden eller størrelsen generelt. Derav ønskene om å teste en ultra wide skjerm.

 

Skjønner det at du vil ha større skjerm eller flere skjermer. Det er fordeler og ulemper med alt. 3440x1440 krever mer av skjermkortet enn 2560x1440 skjermen du har nå. Så er det ikke alle spill som støtter eller fungerer optimalt med 21:9 format. Nye Resident Evil 7 f.eks støtter det ikke. Så har man eldre spill da. Mens vanlig 16:9 er støttet overalt.

 

Så hva om du beholder din PG278Q skjerm 1 eller 2 år til, og heller bruker pengene på resten av maskinen? Ultrawide skjermer vil jo komme med 144+ Hz også etterhvert, så kan jo hende de er verdt å vente på. De som er ute nå har "bare" 100 Hz. Bedre enn 60 hz (Grøss!!), men 144 er mer sweet da.

 

Nå er det bare litt over 2 uker til lansering av AMD Ryzen også. Så blir spennende å se om den kan være et bra kjøp :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hei, beklager sent svar.

 

Gode forslag her. Tror jeg blir å gå for en ultra wide 34" 1440p skjerm og to standard  24" 1080p eller 27" 1440p som ekstraskjermer. 1440p var tanken i utgangspunktet og jeg føler det ville være å strekke det litt langt å prøve seg på 4k for øyeblikket. Gjerne jeg endrer mening når de nye kortene lanseres (som forhåpentlig vis skjer i mars).

 

@Betroz:

Har alt en Asus PG278Q (27" 1440p) og er fornøyd med det, men føler det mangler noe. Enten det er bredden eller størrelsen generelt. Derav ønskene om å teste en ultra wide skjerm.

 

@IntelAmdAti:

Fortvil ikke. Har alt "omgivelsene" i boks; Nyoppusset rom, komfy stol å sitte i, grei lyd og skjermene ligger kinda i budsjettet. Har alltid foretrukket å spille med headset og har ikke vert borti basshakere før, men jeg ser for meg at det ikke er helt beregnet for en kontorstol med hjul og whatnot.

 

Men jau. Tenker det er fornuftig å sette tråden litt på is til 1080Ti og AMDs motpart forhåpentligt vis kommer og se hvordan ting ser ut da, og da sette et mål for innkjøpsdato for ikke å stadig vente på nye deler som "kommer snart".

 

Takk for gode svar så langt! :)

 

http://www.thebuttkicker.com/gamer2

 

Denne monteres enkelt på kontorstol uten verktøy. Jeg tror buttkicker og 1x gpu vil være mye mer morro enn ingen buttkicker og dobbel gpu. Det blir enda bedre om du bruker headset for ingen headset klarer å reprodusere dyp bass skikkelig det krever hundrevis av watt med effekt.

 

Håper du får et setup du blir fornøyd med i mange år som kommer :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Hei, jeg ville også bygge drømmepcen for en liten stund siden. Havna på rundt 35k for innmaten + kabinettet. Jeg gikk for en rask klokkbar prossesor, raskeste ram brikkene og 2 x 980TI grafikkort. Ca fire måneder senere kjøpte en kamerat av meg en pc i deler med det nye 1080 grafikkortet til rundt 17k som presterer ca like bra, kanskje litt bedere i noen tilfeller.. Jeg kjøpte katta i sekken for å si det mildt. Så tenk nøye over dette, det er midt råd.

Pcen min funker fint, men sykt irriterende og betale nesten dobbelt så mye som han kameraten min gjorde..

Lenke til kommentar

Lønner seg å kjøpe brukt særlig hvis man ikke trenger det nyeste, er ganske idiotisk å kjøpe tidlig.

Men slik er det alltid. Men muligens det vil roe seg ned i 2020 da kan det bli skjedelig igjen å kjøpe noe nytt, da teknologien antakelig står stille igjen.

 

PCI-E SSD disker vil nok falle i pris de også, kanskje på nivå som sata disker. Så er lurt å vente.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ville også bygge drømmepcen for en liten stund siden. Havna på rundt 35k for innmaten + kabinettet. Jeg gikk for en rask klokkbar prossesor, raskeste ram brikkene og 2 x 980TI grafikkort. Ca fire måneder senere kjøpte en kamerat av meg en pc i deler med det nye 1080 grafikkortet til rundt 17k som presterer ca like bra, kanskje litt bedere i noen tilfeller.. Jeg kjøpte katta i sekken for å si det mildt. Så tenk nøye over dette, det er midt råd.

Pcen min funker fint, men sykt irriterende og betale nesten dobbelt så mye som han kameraten min gjorde..

 

Sånn vil det alltid være. nVidia Titan X (Maxwell) kom ut i Mars 2015. Ca ett år senere kom GTX 1070 ut med samme ytelse til halvparten av prisen. Var Titan kortet verdt prisen? Muligens ikke, men de som kjøpte det fikk den ytelsen 1 år føre de som f.eks kjøpte GTX 1070. Poenget mitt er at det stadig komme noe nytt og bedre. Man får heller sette grenser selv for hvor mye man er villig til å betale for noe.

Lenke til kommentar

Lønner seg å kjøpe brukt særlig hvis man ikke trenger det nyeste, er ganske idiotisk å kjøpe tidlig.

Men slik er det alltid. Men muligens det vil roe seg ned i 2020 da kan det bli skjedelig igjen å kjøpe noe nytt, da teknologien antakelig står stille igjen.

 

PCI-E SSD disker vil nok falle i pris de også, kanskje på nivå som sata disker. Så er lurt å vente.

 

Ingen vet hva som skjer i år 2020 LMH1... Da kan man ofte vente forgjeves.

Lenke til kommentar

Lønner seg å kjøpe brukt særlig hvis man ikke trenger det nyeste, er ganske idiotisk å kjøpe tidlig.

Men slik er det alltid. Men muligens det vil roe seg ned i 2020 da kan det bli skjedelig igjen å kjøpe noe nytt, da teknologien antakelig står stille igjen.

 

PCI-E SSD disker vil nok falle i pris de også, kanskje på nivå som sata disker. Så er lurt å vente.

 

Å vente innen for data verdenen er jo det dummeste man kan gjøre. Da får man aldri kjøpt noe. Det kommer hele tiden noe nytt, og hvorfor skal 2020 være noe forskjell fra alle andre år? Utviklingen på dette feltet har gått utrolig kjapt, og vil nok fortsette med det i fremtiden.

Om jeg skulle ha ventet da jeg satt med min 386 25Mhz 2 MB RAM, 52 MB harddisk i 1991, så ville jeg jo fortsatt hatt den pcen...

 

En må bare bestemme seg for at nå har jeg råd til å kjøpe, så nå kjøper jeg det som er tilgjengelig.

 

At prisen på SSD disker går ned er jo naturlig, men innen tiden der SSD disker er like billige som snurredisker i dag, har de nok kommet opp med en ny teknologi som er mye bedre, men selvsagt meget dyr. Og slik går dagene.

 

Så rådet ditt er egentlig nokså dumt innen for akkurat det vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...