Gå til innhold

Ber staten skrinlegge app


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det er det denne gangen ikke snakk om en kommersiell database, så dette er jo bare en fordel for de som lager denne type programvare i dag. At staten også lager ett grensesnitt til databasen er jo nesten ett krav for at den skal bli tatt i bruk raskt. Alternativet hadde vært å gitt pengene til en privat aktør og dermed gitt ett firma en urettferdig fordel ovenfor konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps :D

Dette er faktisk allerede ett krav, hilsen en som sitter og gnager seg inn i standardene akkurat nå.

 

Datene blir samlet opp, konvertert, og gjort tilgjengelig av rutebanken.no. En av datatypene de støtter er GTFS/GTFS-R, som er google sin standard for bussholdeplasser og sanntid. 

Endret av Huseby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at staten ikke skal drive IT-utvikling baserer seg på at det private gjør det mer effektivt.

 

Det er nok sant, men når det gjelder oppdrag til det private, gitt fra det offentlige så virker det ikke som om det private kan bevise sin overlegenhet.

 

Jeg er enig i at det offentlige ikke skal utvikle systemer som det finnes bra alternativer hos private - det kan fort ende med at man kaster bort ressurser.

 

Jeg kan tenke meg at et kompromiss kan være at staten kan bruke X% av budsjettet som brukes til IT-investeringer på egenutvikling og så lenge de kan dokumentere at de er mer effektive enn de private kan de øke dette med Y% i året. Når de ikke lenger kan dokumentere det reduseres det med Z% i året.

 

Ideen er å kunne finne et nivå som er effektivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Krev at alle skal gi ut åpen data, så kan vi få reiseinformasjon inn i Google maps :D

 

Dette er faktisk allerede ett krav, hilsen en som sitter og gnager seg inn i standardene akkurat nå.

 

Datene blir samlet opp, konvertert, og gjort tilgjengelig av rutebanken.no. En av datatypene de støtter er GTFS/GTFS-R, som er google sin standard for bussholdeplasser og sanntid.

Interessant! Sist jeg sjekket var vel for ca. 6 måneder siden og da fant jeg ekstremt lite info om api til skyss i Bergen. Må ta en titt på dette her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...