Gå til innhold

Ny NUC som HTCP - Apollo Lake eller Kaby Lake?


Anbefalte innlegg

Ser det er kommet noen nye NUC`r som er like rundt hjørnet.

Har tenkt å gå til innkjøp av en, og eneste krav er at den skal kunne takle å spille 4K materiaell både gjennom streaming og av store 4k-filer lagret.

 

Forstår at Kaby Lake er kraftigere, men så vidt jeg har forstått skal også Apollo Lake støtte samme 4k på 60hz 10bit-hevc h265 og hdmi 2.0.

 

Tenker å gå for NUC6CAYH (Apollo Lake) og legge til 8GB ram og en SSD disk.

http://www.advance.no/item.aspx?id=6213363&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisguide

 

Tror dere denne vil gjøre nytten for meg, eller vil det være fornuftig å gå for Kaby Lake? Prisen er jo en del opp til den minste Kaby laken i3.

 

Takker for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • CPU: Intel Celeron J3455 CPU, quad-core, 1.5 GHz (2.3 GHz burst), 10W TDP
  • GPU: Intel HD Graphics 500, 12 EUs, 250 MHz base frequency, up to 750 MHz

Er neppe for tyngere film eller tungere bruk, da er nok i3 cpu ganske mye bedre.

Er vel egentlig kontor NUC dette til office eller full HD filmer. Om du har antivirus program kjørene i bakgrunnen vil du nok merke tregere ytelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja i3-7100U bør holde mere nok å spille av 4k.

Synd min i5 5250U som jeg har i NUC nå, klarer fint 4k i youtube.

Synd den ikke klarer 8k. Da jeg ikke får spilt av det annet i chrome men det går ganske tregt så er faktisk ligdene intel NUC jeg hadde kjøpt hvis jeg vurdere ny i dag. Så 8k hvis du vurder det senere krever ekstremt mye cpu kraft i så fall burde du ha i7-7500U.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

4k video krever jo egentlig ikke mye, min NUC med Core i5-4250U spiller jo av 4K uten problemer.

 

 


Synd den ikke klarer 8k. Da jeg ikke får spilt av det annet i chrome men det går ganske tregt så er faktisk ligdene intel NUC jeg hadde kjøpt hvis jeg vurdere ny i dag. Så 8k hvis du vurder det senere krever ekstremt mye cpu kraft i så fall burde du ha i7-7500U.

 

Ja det er jo et kjempe problem det med 8K. Får man i det hele tatt kjøpt 8K Tver nå? De er nok ganske så billige vil jeg tro. ;)

Så innen 8K blir vanlig, er det nok på tide med en oppgradering av NUCen likevel, tror du ikke?

Lenke til kommentar

Jo, synd intel ikke støtter Eyefinity eller nvidia surrund, ellers kunne man satt opp flere 4k skjermer til å bli 8k.

Men det er jo alltid lurt å ha litt ekstra cpu og SSD\ram for fremtiden.

 

Da maskinene blir ofte tregere etter en del år bruk.

Da programvare tar mere og mere ytelse. Etter oppdateringer.

Jeg angrer ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Tenker å gå for NUC6CAYH (Apollo Lake) og legge til 8GB ram og en SSD disk.

http://www.advance.no/item.aspx?id=6213363&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisguide

 

Tror dere denne vil gjøre nytten for meg, eller vil det være fornuftig å gå for Kaby Lake? Prisen er jo en del opp til den minste Kaby laken i3.

J3455 klarer fint 4K 10bit H.265 filmer. Glem alt det tullet LMH1 skriver.

 

EDIT: Forøvrig kommer Zotac med noen vifteløse NUCer (C-serien) som ser interessante ut som HTPC:

 

http://www.anandtech.com/show/10966/zotac-mini-pcs-kaby-lake-ces-2017

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ble uansett til at jeg bestilte ASRock Beebox-S 7100U NUC med i3 Kaby Laken, så satser på at jeg blir fornøyd med den :) Går ikke ut ifra at viftestøyen på denne vil være noe problem? Antok at de var forholdsvis stillegående selv under avspilling av noen større 4k filer?

Lenke til kommentar

Har ikke den aktuelle pcen du har bestilt, men har to Intel NUCer, og ja de er stille stort sett hele tiden, men når CPUen blir brukt mye, starter viften å gå i blant, og når man er vant til null lyd fra den, så blir noe lyd fort irriterende.

Men heldigvis ikke ofte CPUen blir belastet så mye.

Lenke til kommentar

Det er GPU delen i prosessoren som tar seg av jobben med avspilling av film, og det er mye mindre ressurskrevende enn når CPUen gjør jobben, så vil tro viftestøyen blir minimal. Forutsatt at du bruker Kodi e.l. software som gjør nytte av HD-Graphics. Tror ikke VLC f.eks gjør det.

 

EDIT: Det er forresten Apollo/Kaby Lake sin GPU som gjør det mulig å spille av 4K 10 bit H.265 filmer, noe som tidligere CPUer ikke har hatt støtte for. Derfor vil en i7 CPU av tidligere generasjon kunne slite med å klare det, mens Apollo/Kaby Lakes Celeron og i3 klarer det fint.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Det er GPU delen i prosessoren som tar seg av jobben med avspilling av film, og det er mye mindre ressurskrevende enn når CPUen gjør jobben, så vil tro viftestøyen blir minimal. Forutsatt at du bruker Kodi e.l. software som gjør nytte av HD-Graphics. Tror ikke VLC f.eks gjør det.

Ikke alltid særlig i firefox i youtube 4k\8k da merker man cpu hos meg.

Men kommer vel ann på hva flash\silverlight eller nettleseren er satt opp til.

Ganske sikker fremdeles celeron\pentium er dårlig selv kabylake hvis man gjør noe f.eks pakker en zip fil.

Før testet jeg atom\pentium men de var jo helt elendig selv en core 2 duo fra 2007 er mye raskere.

 

Men jeg er enig lese av blueray eller DVD krever minimalt av en NUC.

Men når det kommer til youtube i høy oppløsning blir det verre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er GPU delen i prosessoren som tar seg av jobben med avspilling av film, og det er mye mindre ressurskrevende enn når CPUen gjør jobben, så vil tro viftestøyen blir minimal. Forutsatt at du bruker Kodi e.l. software som gjør nytte av HD-Graphics. Tror ikke VLC f.eks gjør det.

 

EDIT: Det er forresten Apollo/Kaby Lake sin GPU som gjør det mulig å spille av 4K 10 bit H.265 filmer, noe som tidligere CPUer ikke har hatt støtte for. Derfor vil en i7 CPU av tidligere generasjon kunne slite med å klare det, mens Apollo/Kaby Lakes Celeron og i3 klarer det fint.

 

Takker!

 

Ønsker i utgangspunktet å styre alt fra Windows, og tenkte benytte VLC. Vet du om noen alternativer til VLC som gjør nytte av HD-Graphics som du nevner Kodi gjør?

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått satt opp opp NUC`n sammen med en m2 SSD disk og 8GB minne.

 

Ting har ikke gått helt på skinner, og har støtt på litt problematikk. Det er 2 HDMI utganger, den ene støtter 4k 60hz, men den andre 4k 30hz. Når jeg benytter den på 60hz, så kan det kanskje fungerer i noen minutter eller 1 time, så begynner skjermen å flimre og dette ut og inn hele tiden, mens det fungerer knirkefritt på 30hz porten. Kan dette ha noe med HDMI kabelen å gjøre? Har forsøkt med 2 forskjellige, men disse er begge riktignok ganske gamle.

 

Jeg har lastet ned MPC-HC avspilleren, men når jeg prøver å kjøre store 4k filer i h265 10-bit hevc så sliter den. Prøver jeg VLC er det enda værre, og prøver jeg Windows Media player er det helt håpløst.

 

Har og testet med noen større full-HD filer, og det funker stort sett greit, men har også har sett tendenser til hakking og lag da også.

 

Har satt opp Plex Server, og kjørte opp Plex appen på Samsung tvn, og prøvde å spille av 4k film derfra. Det fungerte greit første gang, men neste gang var det mye hakking. Jeg valgte i plex Server at den skal spille orginal kvalitet når jeg streamer. Både NUC og TV er forøvrig kablet tilkobling.

 

Jeg har forøvrig en litt eldre USB ekstern harddisk som filer ligger lagret på, kan dette ha noen betydning? Når det er sagt, testet jeg også ut ved å lagre en 4k fil på m2 SSD disken og det var lag da også. Testet riktig nok ikke ut Plex her.

PC`n er forvørig nyinnstaler med Win 10, og er ikke fullt opp med mye drit som krever noe ressurser.

 

Noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar

Du bør laste ned og installere siste BIOS og skjermdrivere (m.m.) fra Intel. Sjekk jevnlig for oppdateringer, med helt nye produkter er det ofte litt bugs som må rettes. Husker det med min Haswell NUC at det gikk en stund før alt var 100%.

 

Sjekk også MPC-HC og VLC sine innstillinger. Kanskje du må sette på DXVA/GPU acceleration eller noe slikt eksplisitt.

 

Prøv også Kodi, det kan kjøres som et eget Windows program.

 

Plex gjør ikke nytte av GPU når den transcoder, så med NUCen som server vil du ikke kunne kjøre høyere oppløsning enn 1080p. Du vil derimot kanskje kunne kjøre Direct Play/Direct Stream i 4K hvis klienten støtter det og du har krysset av for det i Server innstillingene.

 

PS! Noen ganger når det kommer store Windows oppdateringer må du på nytt installere Intels skjermdrivere fordi Windows overskriver de du har installert manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...