Gå til innhold

Republikk eller Monarki


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Norge har jo ikke egentlig monarki da...

Det er på lik linje med en del andre europeiske land, som UK f.eks.

Tror man kaller det "figurehead monarchy" som slang...

Eller akademisk sagt, parliamentary monarchy.

 

Norge er ganske bundet til monarkiet. Hva heter valutaen? KRONE aka som den dingsen som sitter på hodet til kongen... ;)

 

Norge mister en del av sin identitet hvis man kaster bort hele monarkiet, så jeg tror ikke det kommer til å skje. Men å skjære ned litt på det går jo alltid an. Spesielt en del større pengesummer som monarkiet suger til seg.

Lenke til kommentar
Monarkiet er jo utvilsomt et symbol på borgerskapet, på lik linje med jokke og pappa'en hans, så på sikt vil jeg nok ha det fjernet.

Og presidenskapet i andre land er representanter for mannen i gata?

Nei, men kanskje i større grad enn de kongelige.

Endret av Oropher
Lenke til kommentar

Mange fordeler med konge:

 

* slipper politisk strid om statsoverhodet

* "ufarlig" siden han ikke har noen reel makt, annet enn rent teoretisk

* samlende symbol ved nasjonale begivenheter, naturkatastrofer o.l

* "on the job training", godt skikket for jobben etter å ha fått opplæring siden fødselen

* tradisjon, noe håndfast i en tid med masse forandring

 

Jeg tror vi kommer til å beholde monarkiet til vi evt får en tronarving totalt uskikket for jobben. De kongene vi har hatt hittil siden 1905 har jo gjort en bra jobb. Olav 5 ble jo til og med utropt til folkekonge. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Vil du ha Mette-Marit, dopdronningen, som dronning?

 

Og Haakon er ikke helt grei han heller, det jeg har hørt fra diverse av hans tidligere lærere på flere skoler.

Tja. Bush ble jo tatt for fyllekjøring.

 

Ellers synes jeg det fungerer bra slik vi har det i dag, uten at jeg egentlig har noen sterke følelser om det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tja. Bush ble jo tatt for fyllekjøring.

 

Ellers synes jeg det fungerer bra slik vi har det i dag, uten at jeg egentlig har noen sterke følelser om det.

Ja... de fleste har gjort et eller annet dumt i sin tid...

Lenke til kommentar
Tja. Bush ble jo tatt for fyllekjøring.

 

Ellers synes jeg det fungerer bra slik vi har det i dag, uten at jeg egentlig har noen sterke følelser om det.

Ja... de fleste har gjort et eller annet dumt i sin tid...

Tror ikke de fleste blir tatt for fyllekjøring og kokainmisbruk. Heller ikke de fleste som har vært alkoholiker. Men når pappa var president gikk alt bra ;)

Lenke til kommentar
Bush samler amerikanerne ved kriser vel så bra som Hajald ville klart.

 

Amerikanere samler seg om presidenten sin ja, men jeg tror ikke det norske folket ville klart å samle seg om Bondevik eller andre politikere for den saks skyld.

 

I 2005 har vi hatt konge i hundre år. Det er nok. Da kan vi endelig innføre republikk!

 

hundre år? Altså vi har hatt konge(som har styrt hele landet) i over tusen år ;)

 

Vil du ha Mette-Marit, dopdronningen, som dronning?

 

Ja. Veldig fint å ha ei dronning som er litt mer folkelig enn soss fra oslo. Ho oppfører da seg også skikkelig nå. Og det er ikke snakk om at ho var noe narkovrak som hang på noe skikkelig forferdelig utested (vel kanskje for noen) men for vanlige folk så er det ikke så ille. Uansett gjør ikke bakgrunnen hennes uskikka til å være dronning.

 

Mette-Marit er en slags kvinnelig utgave av Espen Askeladd. Det liker vi :)

 

Og Haakon er ikke helt grei han heller, det jeg har hørt fra diverse av hans tidligere lærere på flere skoler.

 

Tror han blir en flott konge jeg. Hva du har hørt driter jeg i.

Lenke til kommentar
Klare forskjeller mellom å ha brukt hasj og kokain sammen med sin ektemann og det å ha kjørt med litt for høy promille...

Kokain har ho da aldri brukt? Og hasj er da ikke noe farlig. Rusen du får av det er deilig og fredelig. Bare se på Roskilde hvordan stemmning det skaper der :) Å kjøre med alkohol i blodet derimot gjør deg til en fare for andre.

 

Min påstand er at alkohol er betydelig farligere rusmiddel enn hasj

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Er litt usikker på om vi skal ha Pres eller konge. Jeg husker og ha lest i VG for mange mnd'er siden der de hadde en tabbel der de viste hvor mye vi får tilbake for hver krone vi gav Kongehuset. Norge fikk tilbake 1.20.- for hver krone vi gav. i Sverige fikk de 0.75.- for hver krone som de gav. Ikke at kongen gir 1.20.- for hver krone selvsagt, men reklame verdien. Er det flere som husker den tabellen?

Det jeg ikke liker med monarki er at personer blir født inn i en rolle. Blir ikke så mye av fri vilje da.. Selv om Prinsessa gav ifra seg tronen. Hva hadde skjedd hvis Krompen også gjorde det?

Er ikke sikker på om jeg vil ha President heller. Tenk hvis vi får slike amerikanske tilstander her i Norge når det er Presidentvalg. Drittkasting og masse penger ut av vinduet på valgkamper. Kan vi ikke bare ha slik som det er nå, men uten Konge? Det hadde vært noe det ;)

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om jeg vil ha President heller. Tenk hvis vi får slike amerikanske tilstander her i Norge når det er Presidentvalg. Drittkasting og masse penger ut av vinduet på valgkamper. Kan vi ikke bare ha slik som det er nå, men uten Konge? Det hadde vært noe det ;)

Tror nok ikke en president ville fått så mye mer makt en dagens statsminister har. Derfor vil det nok bli omtrent som i dag uten konge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...