Gå til innhold

CHKDSK (“check disk”) hvorfor er den så elendig? Ødlegger data?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei hvorfor er CHKDSK (“check disk”) så elendig i windows 10?

 

2 ganger hvor jeg har hatt dårlig sata kabel muligens har den først finnet feil søker den gjennom disken, faktisk blir den så elendig den sletter data.

 

Heldigvis hadde jeg backup av det mest viktigste men det er veldig frustende å brukt 18 timer i håp å få tilbake dataen igjen men problemet ble langt verre, fikk ikke avbrutt prosessen heller.

 

Så lurer på hvordan man avinstaller denne?

 

Kan forstå at den ikke funger med raid men uten raid bør den ikke fjerne eller ødlegge all data.

 

Selv om jeg tror kabelen er skadet, hjelper det lite man ikke får beskjed feil på satakabelen istedenfor den skal liksom ødlegge dataene på harddiskene slik jeg får raw filsystem og må formattere.

 

Er veldig proviserende da nesten 8 TB med spill har gått tapt og tar ekstremt lang tid å laste ned på igjen. Heldigvis tok jeg noe backup men kan ikke forutsette slike ting, da det fort kan skje hvis man gjør oppgraderinger av pcen og kabelen blir bøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke avinstallere CHKDSK, det er en del av kjernen til Windows. Men du står fritt til å installere andre programmer som kan gjøre det samme, og ikke bruke CHKDSK. Har ikke peil på hvilke programmer det skulle være, men de finnes sikkert.

 

Om de ville gjort noe annet i samme situasjon er jo usikkert da.

 

Du opplever jo mye merkelig må jeg si. Kan ikke huske når sist jeg ble anbefalt å kjøre CHKDSK, og jeg har rundt 30 harddisker kjørende 24/7/365 på serverne mine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hender jo jeg får også problemer med windows 10 på SSD disken blir noe ligdene det. Spessielt ved overklokking eller raid.

Men kan være jeg har billig satakontroller eller ganske brukte harddisker.

 

Men vet du om brudd på satakabel kan være årsak til korrupt data?

Da jeg vil tro i fleste tilfeller burde ytelsen reduseres, slik det blir sata 150\300 istedenfor sata 300.

 

151311InsideSATACable.jpg

Men litt i tvil på hvis 3\1 av disse er brudd på om det kan føre til korrupt data?

Da selv dårlig tilkobling til harddisken burde Smart funksjonene fremdeles virke, så litt i tvil hvorfor det skulle føre til kurrupt data og ikke defekt harddisk?  For det ville vel være større sansynlig defekt harddisk ville jeg tro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I løpet av 25 år med PCbygging så har jeg kun opplevd 1 gang at en SATA-kabel har blitt dårlig, og har heller aldri opplevd at chkdsk ødelegger data eller filsystem - heller ikke i Windows 10, så det høres rimelig spesielt ut. - Du kan jo evt forsøke å slå av overklokkingen før du kjører chkdsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja overklokking kan ødelegge data om den gjøres feil, det har jeg selv opplevd for mange år siden da jeg drev med slikt. Fikk plutselig en masse korrupte .rar filer osv på en disk. Men da hadde jeg tabbet meg ut på overklokkingen. Så opplever du feil med disker/OS etter du har overklokket, har du gjort noe feil. Enkelt å greit. Kanskje greit å droppe overklokking da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke overklokket på lenge, da pcene begynner å bli for dårlig på det.

Kan jo være hovedkortet begynner å takke for seg, etter 4 år drift.

 

Byttet DVI kabel i går, selv trodde jeg det var skjermkortet\cpu men viste seg å være skjermkabelen.

 

Kommer nok å bytte satakabel.

Men usikker hvor lenge det tar for samme problem skjer igjen.

Veldig frustende hvis jeg må kopiere 2 harddisker igjen fordi CHKDSK tror det er problemet igjen.

Håper helst å ikke bruke mere tid på dette.

 

Jobber også med å modifiser kabinettet, da jeg har den gamle verianten.

Prøver å finne løsning på:

Da harddisker motsatt vei gjør det enklere å bytte uten å må ta ut alle kabelene.

 

Prøvde:Lian Li MF-20 HDD Mount Kit for 2 stk. harddisker

Men er noe knotete. Da sata kabelen lett blir bøyd. Kunne vurdert Antistatisk pose men vet ikke den tåler 50\60 grader som harddisk man bli etter en del timers bruk eller antistatisk matte for å ungå kortsluttning hvis 2 harddisker er oppå hverandre.

 

Problemet hvis jeg bruker harddisk holder i metall kan jeg risikere kabelene kommer borti.

Så litt usikker på om det funger å ha noe form for matter mellom harddiskene istedenfor.

Da jeg prøver å finne måter jeg kan bytte harddisker enkelt uten jeg slipper å måtte ta ut pcen og koble ifra.

ATX maskiner kan ha hjul, men er vel en grunn for harddiskene har skruehull. Men tror kun 10 000 RPM harddisker gir såpass mye vibrasjoner de må skru fast, aldri hatt problem med det i serveren som harddiskene ligger løst. Men har ikke brukt serveren så mye nå. Da det er litt bortkastet å kjøpe:

Elite%20311.jpg

Kabinett når det under er ganske lik, men har bedre plass til skjermkort.

 

Ekstra ille er windows oppdateringer den kan ikke slå av aktivers oppdateringer eller utsette det lengere en til kl 17.

Holder på og kopiere fra harddisk til harddisk, men om en time til maskinen restartes og da må jeg begynne backupen på nytt, fristene å slå av windows oppdateringene.

colors-it-8018-b3-silver-atx-midi-alien-

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Kommer nok å bytte satakabel.

Men usikker hvor lenge det tar for samme problem skjer igjen

 

Om du ikke er inne å mekker i kabinettet hver dag, så skal jo en SATA kabel holde i årevis. Kan ikke huske når jeg måtte bytte en kabel som hadde blitt defekt. Men så roter jeg ikke inne i kabinettene mine i tide og utide.

 

 

Ekstra ille er windows oppdateringer den kan ikke slå av aktivers oppdateringer eller utsette det lengere en til kl 17.

Holder på og kopiere fra harddisk til harddisk, men om en time til maskinen restartes og da må jeg begynne backupen på nytt, fristene å slå av windows oppdateringene.

 

WHAT?

Windows oppdateringer kommer vanligvis bare en gang i måneden, så det burde jo ikke være noe problem å unngå å ta backup/restore backup akkurat den ene dagen (vanligvis onsdag her i Norge). 29/30 dager er jo ikke det noe problem i det hele tatt per måned, så skjønner virkelig ikke problemet du beskriver.

Du burde også få deg et program som kan kopiere filer, avsluttes, og så fortsette der den sluttet. Så slipper du dette problemet hele måneden året rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns det kommer oppdateringer minst en gang i uken.

Særlig på onsdager. Muligens jeg klarer å bøye satakabelene såpass at de får kortere levetid.

Problemet med sata er ofte kabelen for kort eller for lang og den tåler ikke så mye.

 

Vurder å kjøpe noe slikt: Deltaco Dual Dockingstasjon USB 3.0 2x2,5/3,5" SATA, Svart

Det er bare et problem hvis en fil er datert 12.01.2017 og på en harddisk og en som er 20.01.2016 som er langt større blir det 2 filer da med forskjellig navn? Da jeg tror slike ikke har særlig god iq.

Et annet problem hvor raske slike er, om de klarer å kopiere en harddisk på en dag eller lengere. Da jeg tviler på den har noe særlig rask cpu.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns det kommer oppdateringer minst en gang i uken.

 

Men det gjør det ikke. Kommer oppdateringer til Defender, men de krever ikke omstart. De større oppdateringene kommer en gang per måned.

 

 

Har tilsvarende selv. Kjekt når du skal klone innhold, og kan brukes til å ta backup ja, til en disk som du kanskje ikke har i pcen.

Men de bruker tid, særlig hvis du skal bruke de på "cold storage" 8 TB diskene du har. Det vil ta mange dager. Har mer med disken å gjøre. F.eks går overføring mellom to SSD ganske så raskt.

 

 

Det er bare et problem hvis en fil er datert 12.01.2017 og på en harddisk og en som er 20.01.2016 som er langt større blir det 2 filer da med forskjellig navn? Da jeg tror slike ikke har særlig god iq.

 

Nei det vil ikke funke. Slike docking stasjoner kloner bare diskene rått, du får en 100% nøyaktig kopi av disken, men den sletter alt innhold på kopien først, og så kopierer den over.

 

Du må bruke programvare om du skal kunne takle større filer osv.

 

Jeg har brukt Syncovery i 10-15 år nå (de het noe annet før), super smart program til å ta backup, holde to like kopier av disker osv. Koster noen kroner, men lisensen kan brukes på flere pcer, og er absolutt verdt hver eneste krone.

Syncovery er det programmet som tar seg av all backup mellom servere, FTP, disk cloning osv jeg har kjørende døgnet rundt her hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ikke dette er så ille: Men ytelsen går mellom 30 MB\S til 94 MB\S særlig små filer.

Men dette gjelder de fleste harddisker, dog er disse harddiskene elendig på små filer og støyer noe.

 

Kan Syncovery kun kopiere 1 TB gratis som testversjon?

Syns det er litt knotete oppsett. Må velge hvilken side man vil kopiere fra og til.

Normalsett burde programmet forstå man vil ha clone.

Raid er vel ikke enkelere eller NAS da de krever vel formattering før man kan ta det i bruk.

 

steam.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk RAID ikke er backup da...det er feil toleranse. Så aldri bruk RAID som en erstatning for backup.

 

Har aldri brukt prøveversjonen av Syncovery, så det får du finne ut selv. Men det er virkelig ikke tungvint, du setter opp kilden og målet. Hva slags kopiering du vil bruke (f.eks 100% kloning, smart osv) og så er det bare å starte.

Du kan sette den opp til å gå automatisk. Du kan ha kontinuerlig overvåking og kopiering f.eks, eller sette den til et klokkeslett.

 

Kanskje litt å sette seg inn i for å finne dine innstillinger, men så kan du i prinsippet glemme hele programmet, og den gjør alt automatisk for deg.

Lenke til kommentar

Så jeg kan starte maskinen på nytt uten og starte prosessen på nytt?

Da jeg syns det er litt rart 1 TB gjenstår der, men hadde over 5,5 TB med total commander.

Så tydigvis kopier den ikke alt, ellers så er problemet med det var en prøve.

 

Litt usikker på Pro og Standard Edition

Da jeg kun trenger filkopiering kunne brukt acronis true image, men litt bortkastet da det ikke er operativsystem jeg skal kopiere kun spill og ren backup, men helst noe som lagrer hvor langt man har kommet.

 

Eller er den delt i 1-5 deler, da jeg må fullføre den første, ellers må jeg starte den første økten på nytt?

Da det er litt kjedelig.

 

https://tortoisesvn.net/

Tror jeg funger kun mot FTP server ikke mellom 2 harddisker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Så jeg kan starte maskinen på nytt uten og starte prosessen på nytt?

 

Den fortsetter der den slapp ja. Den lager en database den bruker så den har oversikt over hva som er kopiert til en hver tid.

 

 

Da jeg syns det er litt rart 1 TB gjenstår der, men hadde over 5,5 TB med total commander.

Så tydigvis kopier den ikke alt, ellers så er problemet med det var en prøve.

 

Syncovery er super smart, så kanskje det bare er 1 TB som er forandret, eller ikke finnes på målet. Uansett, prøveversjonen vil nok ikke funke til en stor operasjon, for da kunne alle lastet ned prøveversjonen, kopiert, og så vært ferdig med å bruke programmet.

 

Hva andre programmer gjør og ikke gjør gidder jeg ikke å sette meg inn i, for jeg kommer aldri til å bruke noe annet enn Syncovery

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant ut muligens satakontrolleren begynner å bli dårlig, da jeg har også hatt problemer med DVD brenning da får jeg liksom ikke lest av platen, maskinen fryser, funger fint å flytte SSD disken til annet maskin.

 

Fungerte å bytte om satakabelene så for se hvor lenge det varer til nytt problem dukker opp.

 

 

Har testet litt Syncovery må si foreløpig den er elendig å forstå seg på for det første bruker den lang tid, får ofte spørsmål om jeg vil slette en del filer, den forstår ikke den skal overskrive fra disk x til Y.

 

Så vet ikke om det er demo versjon som er årsaken da jeg gidder ikke å betale hvis den demo versjonen er like dårlig som fullversjon. Selv om programmet funger kunne den vært smartere laget.

Lenke til kommentar

Syncovery er utrolig smart, men det må litt innstillinger til per profil. Når du først har funnet riktige innstillinger så tviler jeg på at det er noe som kan slå programmet.

Men som du sier så har du bare demo versjonen, så vanskelig å skape seg et skikkelig bilde da.

 

 

Har testet litt Syncovery må si foreløpig den er elendig å forstå seg på for det første bruker den lang tid, får ofte spørsmål om jeg vil slette en del filer, den forstår ikke den skal overskrive fra disk x til Y.

 

 

Spørsmål om sletting er filer, kan overstyres helt, du vil få mange advarsler om at du må vite hva du gjør osv, men det lar seg fint gjøre. Her er oppsettet på en av mine utrolig mange profiler på nettverket:

012017sync1.jpg

 

Krysser du av der jeg har merket med rødt, og skriver 100%, og velger Exact Mirror, og ev fjerner det nederste valget. Vil den lage en 100% kopi hver gang. Da sletter den alt som er slettet fra originalen.

Sier seg selv at man skal være forsiktige med slike auto profiler, men den gjør jobben du ønsker. Ikke kom å klag på at du uheldigvis slettet noe på originalen og alt forsvant på kopien også...

 

Slike innstillinger er det et hav av.

 

 

Selv om programmet funger kunne den vært smartere laget.

 

Basert kun på demo versjonen. Programmet krever litt av deg for å få det til akkurat slik man vil, men alle beskyttende innstillinger er der for å hindre data tap i verste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...