Gå til innhold

Jorden 6000 år gammel også om 6000 år?


Anbefalte innlegg

Andel av befolkningen = andel av nordmenn

1 av 10 tror ikke på evolusjonen https://www.nrk.no/viten/1-av-10-tror-ikke-pa-evolusjonen-1.5085835

Kreasjonisme på fremmarsj i Europa http://forskning.no/overtro-evolusjon-skole-og-utdanning/2015/02/kreasjonisme-pa-fremmarsj-i-europa

Stort antallet innlegg under emneordet evolusjon i den konservative, kristne avisen Dagen Dette er en levende debatt også i Norge anno 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor i bibelen står det noe som helst om at jorden er 6000 år gammel? Jeg har iallefall ikke lest dette.

Jeg tror nok det må være noe oppspinn som ateister har kommet med for å rettferdiggjøre sitt eget syn.

Se post #2. Eventuelt her https://www.gotquestions.org/Norsk/Jordens-alder.html

Ateister trenger ikke oppspinn for å rettferdiggjøre sitt syn.

 

 

For noe tull. Verken bibelen eller inneholdet i bibelen påstår at jorden er 6000 år gammel. Det er bare en fantasi som anti-bibel folk kommer på for å rettferdiggjøre sitt syn.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ingenting i bibelen som sier jorden er 6000 år gammel. Om noen Kristne tror det, er jeg i den formening at det er en feil fra deres side.

 

Men, man kan aldri vite. Teoretisk sett kan jorden være 6000 år gammel, hvis ting vi oppfatter ikke egentlig er som de er. Vi har ikke noe grunnlag for å si at virkeligheten er som den er. For alt du vet kan det hele være en illusjon, skapt for 6000 år siden.

 

Men som sagt, jeg tror ikke jorden er 6000 år gammel.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ingenting i bibelen som sier jorden er 6000 år gammel. Om noen Kristne tror det, er jeg i den formening at det er en feil fra deres side.

 

Men, man kan aldri vite. Teoretisk sett kan jorden være 6000 år gammel, hvis ting vi oppfatter ikke egentlig er som de er. Vi har ikke noe grunnlag for å si at virkeligheten er som den er. For alt du vet kan det hele være en illusjon, skapt for 6000 år siden.

 

Men som sagt, jeg tror ikke jorden er 6000 år gammel.

Da er det vel på det rene at dette ikke er ateistisk oppspinn. Men hvor gammel tror du jorden er?

Lenke til kommentar

 

Som sagt, det er ingenting i bibelen som sier jorden er 6000 år gammel. Om noen Kristne tror det, er jeg i den formening at det er en feil fra deres side.

 

Legg sammen slekts tavlene som en av de tullete skribentene av bibelen var så vennlig å skrive ned og vips så er det kun mellom 6000-10 000 år siden som adam og eva løp rundt på jorden.... Så JO, dette kan man finne i bibelen ja. Men du har kanskje ikke lest bibelen, det er derfor du uttaler deg så skråsikkert om hva som står der?

 

Og nei, dette er, dessverre, ingen feil fra kristnes side. De har bibelen til å støtte opp dette tullet. Og de er stupide nok til å tro dette sludderet.

Jada, og gud har løpt rundt og plantet dino bein og annet for å teste oss i troen... Joda, har hørt den før... Kreasjonster vinner dumhets konkuransene hvert eneste år...

 

Lenke til kommentar

Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i bare ca 6000 år.  Mannen ble skapt først og han ble på Bibelens hebraiske språk kalt Adam som betyr menneske. Skapte så Gud et menneske en mann av jordens muld og deretter en kvinne av den samme jords muld, atskilt og uavhengig av hverandre, slik at det ikke eksisterte noen kjødelig forbindelse mellom dem, bortsett fra det at de var skapt av samme jord og hadde en felles Far, deres skaper , Jehova Gud.

 

Bibelen sier ikke noe om når jorden ble skapt. Med tanke på det materielle univers, jorden innbefattet, sier bibelen bare: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Dette utelukker ikke at jorden kan ha vært til i milliarder av år før den ble bebodd av levende skapninger.

 

Jeg har aldri sagt at jorden er 6000 år gammel

Lenke til kommentar

 

Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i bare ca 6000 år.  Mannen ble skapt først og han ble på Bibelens hebraiske språk kalt Adam som betyr menneske. Skapte så Gud et menneske en mann av jordens muld og deretter en kvinne av den samme jords muld, atskilt og uavhengig av hverandre, slik at det ikke eksisterte noen kjødelig forbindelse mellom dem, bortsett fra det at de var skapt av samme jord og hadde en felles Far, deres skaper , Jehova Gud.

 

Bibelen sier ikke noe om når jorden ble skapt. Med tanke på det materielle univers, jorden innbefattet, sier bibelen bare: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Dette utelukker ikke at jorden kan ha vært til i milliarder av år før den ble bebodd av levende skapninger.

 

Jeg har aldri sagt at jorden er 6000 år gammel

 

Beklager, men du mener at Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i omkring 6000 år. Adam ble skapt på den sjette dagen. Hvor gammel mener du at jorden er?

Lenke til kommentar

 

 

Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i bare ca 6000 år.  Mannen ble skapt først og han ble på Bibelens hebraiske språk kalt Adam som betyr menneske. Skapte så Gud et menneske en mann av jordens muld og deretter en kvinne av den samme jords muld, atskilt og uavhengig av hverandre, slik at det ikke eksisterte noen kjødelig forbindelse mellom dem, bortsett fra det at de var skapt av samme jord og hadde en felles Far, deres skaper , Jehova Gud.

 

Bibelen sier ikke noe om når jorden ble skapt. Med tanke på det materielle univers, jorden innbefattet, sier bibelen bare: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Dette utelukker ikke at jorden kan ha vært til i milliarder av år før den ble bebodd av levende skapninger.

 

Jeg har aldri sagt at jorden er 6000 år gammel

 

Beklager, men du mener at Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i omkring 6000 år. Adam ble skapt på den sjette dagen. Hvor gammel mener du at jorden er?

 

 

millioner eller milliarder ? ukjent antall år

Lenke til kommentar

 

Beklager, men du mener at Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i omkring 6000 år. Adam ble skapt på den sjette dagen. Hvor gammel mener du at jorden er?

 

 

millioner eller milliarder ? ukjent antall år

 

Så du tar Bibelen bokstavelig hva angår slektsfortellingene, men tolker skapelsesberetningen? En bokstavelig forståelse av hele Bibelen vil tilsi at Jorden er omtrent 6000 år gammel. 

Lenke til kommentar

 

 

Beklager, men du mener at Bibelen lærer at mennesket har vært på jorden i omkring 6000 år. Adam ble skapt på den sjette dagen. Hvor gammel mener du at jorden er?

 

 

millioner eller milliarder ? ukjent antall år

 

Så du tar Bibelen bokstavelig hva angår slektsfortellingene, men tolker skapelsesberetningen? En bokstavelig forståelse av hele Bibelen vil tilsi at Jorden er omtrent 6000 år gammel. 

 

 

De nesten 6000 år som har gått siden Adamsopprør, kan virke som en meget lang tid når en ser det hele ut fra et menneskelig synspunkt ettersom menneskene bare lever omkring 70-80 år. La oss imidlertid huske at det er Gud som har bestemt hvor lenge han vil tillate det onde. Angående Guds måte å regne tiden på sier Salme 90:4: Tusen år er i dine øyne som den dag i går når den farer bort, som en vakt om natten. ett år er en lang tid for et barn som bare har levd i fem år, men for et menneske som er 60 år, er det en forholdvis kort tid. For Gud som alltid har eksistert, er 1000 år som en dag. Sett fra hans synspunkt har han ennå ikke tolerert det onde i fulle seks dager.

 

Bibelen sier at Gud skapte jorden og himmelen. Skapelse, det betyr å bygge opp eller Gud konstruerte og dannet universet, innebefattet åndepersoner og alle de grunnleggende slagene av liv på jorden. ( ukjent antall år. )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Vi har berre ei sikker kjelde - Bibelen, ...

Det sikkert blitt deg fortalt via en sikker kilde. Bombesikkert.

 

Forøvrig er tid ganske så usikkert i seg selv, siden den påvirkes av tilført energi. Tiden går f.eks saktere jo mer du påvirkes av gravitasjon, en del steder står den helt stille, f.eks på Sigittarius A. Så hva er egentlig 6000 år ?

Lenke til kommentar

Det sikkert blitt deg fortalt via en sikker kilde. Bombesikkert.

 

Forøvrig er tid ganske så usikkert i seg selv, siden den påvirkes av tilført energi. Tiden går f.eks saktere jo mer du påvirkes av gravitasjon, en del steder står den helt stille, f.eks på Sigittarius A. Så hva er egentlig 6000 år ?

Vårt syn på omverda er djupast sett tufta på empiri og erfaringar. Mi erfaring er at det er dei usynlege kreftene i verda som er reelle, medan det synlege er ein tidsavhengig illusjon. Eg stolar difor meir på Guds Ord enn på menneske rundt meg, fordi Guds Ord er truverdig. Det er veldig masse rundt meg eg tvilar på eller ikkje forstår, men Bibelen har eg aldri funne manglar ved. Tvertimot er det ei svært intrikat og kompleks bok, derigjennom vi møter ein levande Gud.

 

At tid er relativt er sant, men vi må forholde oss til tida på jorda. Gud har skapt tid, som noko godt - for å skape orden og regelmessighet.

 

Kva kan vi eigentleg stole på utanom Gud? Vi kan ikkje sikkert vite at historiske fakta er reelle, med mindre vi har opplevd dei sjølve. Vi kan ikkje stole på vitskaplege oppdagingar, med mindre vi har etterprøvd forsøka sjølve. Nesten all kunnskap vi sit inne med har vi fått frå det andre har fortalt oss. Det er altså trusbasert, og ikkje sikker kunnskap tufta på empiri. Kva viss livet er ein matrix og alt vi ser ikkje er det det gir seg ut for? Korleis kan vi stole på at folk snakkar sant? Kva viss sanseinntrykka våre ikkje er til å stole på?

 

Vi bør gi større rom for den kartesianske tvil i vårt samfunn. Alt kan tvilast på utanom at Gud er til og at eg tenkjer og er til. Guds eksistens og vår kognitive eksistens er dei einaste empiriske aksiom vi kan setje vår lit til.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

 

Det sikkert blitt deg fortalt via en sikker kilde. Bombesikkert.

 

Forøvrig er tid ganske så usikkert i seg selv, siden den påvirkes av tilført energi. Tiden går f.eks saktere jo mer du påvirkes av gravitasjon, en del steder står den helt stille, f.eks på Sigittarius A. Så hva er egentlig 6000 år ?

Vårt syn på omverda er djupast sett tufta på empiri og erfaringar. Mi erfaring er at det er dei usynlege kreftene i verda som er reelle, medan det synlege er ein tidsavhengig illusjon. Eg stolar difor meir på Guds Ord enn på menneske rundt meg, fordi Guds Ord er truverdig. Det er veldig masse rundt meg eg tvilar på eller ikkje forstår, men Bibelen har eg aldri funne manglar ved. Tvertimot er det ei svært intrikat og kompleks bok, derigjennom vi møter ein levande Gud.

 

At tid er relativt er sant, men vi må forholde oss til tida på jorda. Gud har skapt tid, som noko godt - for å skape orden og regelmessighet.

 

Kva kan vi eigentleg stole på utanom Gud? Vi kan ikkje sikkert vite at historiske fakta er reelle, med mindre vi har opplevd dei sjølve. Vi kan ikkje stole på vitskaplege oppdagingar, med mindre vi har etterprøvd forsøka sjølve. Nesten all kunnskap vi sit inne med har vi fått frå det andre har fortalt oss. Det er altså trusbasert, og ikkje sikker kunnskap tufta på empiri. Kva viss livet er ein matrix og alt vi ser ikkje er det det gir seg ut for? Korleis kan vi stole på at folk snakkar sant? Kva viss sanseinntrykka våre ikkje er til å stole på?

 

Vi bør gi større rom for den kartesianske tvil i vårt samfunn. Alt kan tvilast på utanom at Gud er til og at eg tenkjer og er til. Guds eksistens og vår kognitive eksistens er dei einaste empiriske aksiom vi kan setje vår lit til.

Med denne metoden i stedet for vitenskap hadde vi fortsatt vert i middelalderen nå. Men det hadde jo vert KULT! ?
Lenke til kommentar

Med denne metoden i stedet for vitenskap hadde vi fortsatt vert i middelalderen nå. Men det hadde jo vert KULT! ?

Middelalderen er forbunde med ridderar, prinsesser, drakar, vakre slott, slottsball og episke hesteslag. Langtifrå den verste tidsepoka å leve i dersom vi ser vekk frå svartedauden, pavekyrkja og generell fattigdom.

 

Så er spørsmålet. Kan vi vite sikkert at middelalderen har eksistert? Eller er den ein illusjon? Kva viss middelalderen eksisterer idag i den usynlege verda? Draken er djevelen, riddaren er Jesus og prinsessa er Kristi brud. Slottet er himmelen. Vi finn den same røyndomen i Super Mario, der Mario er Jesus, Peach er Kristi brud og Bowser er djevelen.

 

Kva viss Gud har skapt ein fullt utvikla vitskap, og at det ikkje har vore noka vitskapleg utvikling? Alt er mogleg for ein allmektig Gud. Evolusjonslæra er ein bløff, så kvifor ikkje dra det heile eit steg lenger?

 

Det er viktig å stille spørsmål, og ikkje berre anta at ting er det det gir seg ut for å vere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...