Gå til innhold

Hvilket gjelds-beløp skal jeg oppgi på skattekortet?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal gjøre noen endringer i skattekortet mitt for 2016, og lurer på en ting ift. gjeld.

Jeg har boliglån i bank.

La oss si at lånet er på 2 mill, i januar 2017 og at jeg - etter bankens nedbetalingsplan - skal ha betalt tilbake så mye at det på slutten av desember 2017 er 1,9 mill i lån.

Hvilket beløp skal jeg da føre opp på skattekortet? 2 mill, dvs. det jeg har ved starten av året, eller 1,9 mill, som jeg vil ha mot slutten av året?

Og i tilfellet det siste; hva om jeg betaler tilbake mer lån enn det som var planlagt, slik at jeg ved årets slutt kun har 1,8 mill i lån? Vil det være sanksjoner relatert til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal føre opp det du forventer å ha i gjeld per 31.12. Bommer du på dette kan du forvente å måtte betale mer formuesskatt, men noen andre sanksjoner er veldig lite aktuelle.

• Liker 1
Skrevet

Oja... OK. Takk for svar!

Dersom jeg har brukt boligverdikalkulatoren til Statteetaten, og kommer frem til at boligens verdi er 800 000, mens Skatteetaten selv har regnet dette til å være 900 000 ifm. skattekortet for 2017. Dersom jeg i slutten av 2017 har mindre gjeld enn jeg trodde fordi jeg har betalt tilbake en større del av boliglånet enn forventet; vet du om jeg kan bruke dette for å "jevne ut" forskjellen? Altså hvis jeg har mindre gjeld enn planlagt, kan jeg da skrive i selvangivlelsen at boligens verdi faktisk er mindre enn det Skatteetaten skrev på skattekortet mitt for 2017?

Skrevet

Og dessuten:; dersom jeg privat lån; hva slags "bevis" trenger skattemyndighetene for dette? Altså, enhver kan jo lyve og få en eller annen slektning til å skrive et gjeldsbrev....

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg skal gjøre noen endringer i skattekortet mitt for 2016...

Litt sent å endre skattekortet for 2016 nå? 

Skrevet

Og dessuten:; dersom jeg privat lån; hva slags "bevis" trenger skattemyndighetene for dette? Altså, enhver kan jo lyve og få en eller annen slektning til å skrive et gjeldsbrev....

I utgangspunktet ingenting (du skal ikke sende inn noe som helst, heller ikke gjeldsbrev, med mindre du blir bedt om det), men den du hevder å ha lånt penger fra skal føre opp tilsvarende beløp i sin selvangivelse, altså utestående gjeld som en formuespost, og det du har ført opp i renteutgifter som renteinntekt, og dette blir nok garantert kryss-sjekket.

Skrevet

OK, takk for svar!

Kan man oppføre fellesgjeld som en gjeldspost også, eller blir ikke det medregnet idet denne nedbetales via husleie? Jeg eier borettslag-leilighet, og har fellesgjeld på ca. 150 000. Kan jeg oppføre dette også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...