Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

skade i rygg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en student på 23 år. Idag skulle jeg ta opp bøkene mine og vipps så knakk det i ryggen.. Har konstante smertete nå samt. at det går smerter fra lavryggen l5-s1 nedover beinet :( tror jeg har fått prolaps og er så jævla fortvilet akkurat nå...

 

Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli bra raskest mulig? Kommer det til å bli bra?

 

Burde jeg ta turen til legevakten?



Anonymous poster hash: 51170...f0f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du bør få sjekket dette snarest mulig, slik at du kan få konstatert om det er fare for at du selv forverrer situasjonen. Dernest bør du få råd om hvordan du best legger til rette for å bli bra igjen.

Ja skal på legevakten ikveld...

Står flere steder rundt omkring at en prolaps aldri vil kunne leges?? kommer jo aldri til å kunne fullføre studier og lignende med disse smertene.. Kjipt nå som det er siste innspurt til bacheloren. 

 

satan

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Prolaps leges som regel av seg selv innen 6 uker. Lege vil gi deg råd om videre behandling. Generelt bør du være så mye i bevegelse som du orker, gjerne turer i ulendt terreng. Du skal ikke presse deg til smertegrensen, men litt smerte skader ingen. Ingen tunge løft. Bruk riktig løfteteknikk, bøy i knærne og jevn vektfordeling. Går du på butikken og skal ha 2 liter melk, så bruk 2 poser med lik vekt i hver hånd. Har du en god ryggsekk er det greit å bruke. Å henge på dører eller i ribbevegg er ofte lindrende. 

Lenke til kommentar

Prolaps leges som regel av seg selv innen 6 uker. Lege vil gi deg råd om videre behandling. Generelt bør du være så mye i bevegelse som du orker, gjerne turer i ulendt terreng. Du skal ikke presse deg til smertegrensen, men litt smerte skader ingen. Ingen tunge løft. Bruk riktig løfteteknikk, bøy i knærne og jevn vektfordeling. Går du på butikken og skal ha 2 liter melk, så bruk 2 poser med lik vekt i hver hånd. Har du en god ryggsekk er det greit å bruke. Å henge på dører eller i ribbevegg er ofte lindrende. 

 

Leste nå at det er "Gelen" mellom skivene som har sprukket. Vil denne da tørke og gå tilbake slik at jeg ikke har mer vondt etter 6 uker? Hvorfor står det så mye på nettet om at en prolaps aldri vil forsvinne?

 

Takk for andre tips skal ta det til berretning. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Det kan være skiveutglidning i korsryggen. Har selv opplevd dette. Det gjorde for meg satans vondt i litt over en uke, også ga det seg helt. 

 

Skiveutglidning og prolaps er ikke det, det samme? Ja gjør helvetes vondt nå, ble det helt bra etter 1 uke? Ingen tilbakefall..

 

Jævlig bra tidspunkt dette skjedde på... Ironisk nok skulle jeg bare løfte bøker... 

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Du skal ikke tro alt du leser på nettet. Skiveutglidning og prolaps er det samme. 9 av 10 blir frisk av seg selv. Når jeg skriver innen 6 uker, så betyr ikke det at det vil ta 6 uker. Du kan bli relativt bra etter få dager. Det som er viktig er å bygge opp muskulaturen rundt "skadestedet" for å forebygge at prolapsen kommer tilbake. Noen ganske få vil ha jevnlige problemer i lengre perioder, men dette er ikke det vanlige. Ikke krisemaksimer, for de aller fleste vil det gå helt fint. Hvis du får problemer med vannlating skal du ta kontakt med lege umiddelbart.

Lenke til kommentar

 

Det kan være skiveutglidning i korsryggen. Har selv opplevd dette. Det gjorde for meg satans vondt i litt over en uke, også ga det seg helt. 

 

Skiveutglidning og prolaps er ikke det, det samme? Ja gjør helvetes vondt nå, ble det helt bra etter 1 uke? Ingen tilbakefall..

 

Jævlig bra tidspunkt dette skjedde på... Ironisk nok skulle jeg bare løfte bøker... 

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

 

Har ikke hatt noen problemer i ettertid, men jeg er forsiktig når det kommer til styrketrening, og har i ettertid prøvd å trene mye kjerne. (Rygg og mage) for å forsterke området.

Det som hjalp meg var å være i bevegelse. Stillesitting gjorde alt mye verre. Å komme seg opp, ta en gåtur, få litt sirkulasjon og bevegelse.

Men som flere har sagt. Besøk lege før du prøver noe spesielt :)

Lenke til kommentar

Du skal ikke tro alt du leser på nettet. Skiveutglidning og prolaps er det samme. 9 av 10 blir frisk av seg selv. Når jeg skriver innen 6 uker, så betyr ikke det at det vil ta 6 uker. Du kan bli relativt bra etter få dager. Det som er viktig er å bygge opp muskulaturen rundt "skadestedet" for å forebygge at prolapsen kommer tilbake. Noen ganske få vil ha jevnlige problemer i lengre perioder, men dette er ikke det vanlige. Ikke krisemaksimer, for de aller fleste vil det gå helt fint. Hvis du får problemer med vannlating skal du ta kontakt med lege umiddelbart.

Godt å høre at det faktisk kan bli bra igjen da! Bygge muskulaturen skal jeg også gjøre... sliter med å stå rett nå hehe.. Men vil smertene i selve korsryggen også bli bedre innen 6 uker eller bare strålingen?

 

 

 

 

Det kan være skiveutglidning i korsryggen. Har selv opplevd dette. Det gjorde for meg satans vondt i litt over en uke, også ga det seg helt. 

 

Skiveutglidning og prolaps er ikke det, det samme? Ja gjør helvetes vondt nå, ble det helt bra etter 1 uke? Ingen tilbakefall..

 

Jævlig bra tidspunkt dette skjedde på... Ironisk nok skulle jeg bare løfte bøker... 

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

 

Har ikke hatt noen problemer i ettertid, men jeg er forsiktig når det kommer til styrketrening, og har i ettertid prøvd å trene mye kjerne. (Rygg og mage) for å forsterke området.

Det som hjalp meg var å være i bevegelse. Stillesitting gjorde alt mye verre. Å komme seg opp, ta en gåtur, få litt sirkulasjon og bevegelse.

Men som flere har sagt. Besøk lege før du prøver noe spesielt :)

 

Åhh, jeg er på sisteåret i mitt studie og trenger å sitte mye for å lese... blir problematisk dette

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Godt å høre at det faktisk kan bli bra igjen da! Bygge muskulaturen skal jeg også gjøre... sliter med å stå rett nå hehe.. Men vil smertene i selve korsryggen også bli bedre innen 6 uker eller bare strålingen?

 

 

Etter ca. to uker forsvant all smerte og stråling for meg. Har ingen etterplager nå, men kan oppleve litt stiv rygg en gang i blant. Så lenge du klarer å stå og bevege deg (selv om det gjør dritvondt), vil jeg tro plagene forsvinner for deg også :)

Lenke til kommentar

Gå først til legen. Har du veldig sterke smerter vil du få medisiner for dette. Må du sitte mye, så bør du sitte mest mulig rett i ryggen. En høy krakk, kjøkkenstol, spisestuestol eller lignende. Bruk ryggstøtten minst mulig. Har du mulighet for å skaffe deg en ståstol, så er det veldig greit. Disse er gjerne dyre, men Ikea har en til en fornuftig pris http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90309721/#/30349956

Denne kan også være grei http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20292776/

Ikke sitt for lenge om gangen. En kort spasertur på 5 min hver 20-30 min kan anbefales.

Lenke til kommentar

Det er veldig individuelt hvor lenge man har smerter da det er mange ting som kan påvirke dette. Alt fra graden av herniering til hvor på skiven den er og egen smerteterskel. 

 

Generelt vil man i en akuttsituasjon ved sterke smerter utelukke andre differensialdiagnoser ved å teste nevrologien i området. Dette vil som oftest gå på nedsatt følelse og kraft nedover beina, sfinktertonus og blæreretensjon. Hvis dette er ok, vil man ideelt sett sende hjem personen med paracet+ibux som kan tas x flere/dag. (studier viser dog blandede resultater om dette i kombinasjon eller hver for seg fungerer best, så det tyder vel på at det er best å teste ut hva som funker best for en selv - selv om det er akseptert blant legestanden at å ta det i kombinasjon er greit). 

 

I mange tilfeller vil man også ta et rtg.bilde, men flere radiologer mener at dette ikke er nødvendig etter en slik akutt hendelse som er nevnt fordi behandlingen initialt vil ikke være noe annerledes hvis de symptomene ovenfor er negative. Hvis det derimot ikke blir bedre etter noen uker, vil man kunne vurdere videre utredning. 

 

Men oppsøk gjerne lege, og som nevnt vil de aller fleste bli bra av seg selv etter noen uker, men for kuriositetens skyld kan man jo nevne at ... hvis man ikke har noen bedring etter 1 mnd. eller at man ikke har blitt bra etter 3 mnd., kan det være indikasjon på kirurgisk inngrep. Dette er ikke risikofritt, så man bør vurdere potensielle komplikasjoner opp mot de symptomene man har.

Endret av kj_
Lenke til kommentar

 

Ja, du bør få sjekket dette snarest mulig, slik at du kan få konstatert om det er fare for at du selv forverrer situasjonen. Dernest bør du få råd om hvordan du best legger til rette for å bli bra igjen.

Ja skal på legevakten ikveld...

Står flere steder rundt omkring at en prolaps aldri vil kunne leges?? kommer jo aldri til å kunne fullføre studier og lignende med disse smertene.. Kjipt nå som det er siste innspurt til bacheloren. 

 

satan

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

 

aldri si aldri. sier du det om igjen så blir det sant til slutt. handler om hva du vil. vær forsiktig og vit hva du gjør. søk proff hjelp og ta alt med en klype salt. ingen er perfekt, spesiellt ikke leger og fastleger.

Endret av xinjian
Lenke til kommentar

Vennligst les svarene mine i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1753570

 

Prolaps vil HELT KLART kunne leges.

Heisann. Strålingen har gitt seg, og nå sitter det bare store smerter lokalt i korsryggen... 

Leste det du har skrevet, og det om bekkenet.. Hvordan kan det å endre bekkenstilling lindre prolaps skjønner jeg ikke i det hele tatt, kunne du gitt meg en forklaring?

 

Videre.. Må da være sikkelig ubehagelig og måtte ha den "Svaien" i korsryggen mens man sitter og går? Ikke bare ubehagelig men også nærmest umulig å klare å holde den posisjonen over lengre tid?

 

Takk for svar

 

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Gikk med smerter i nedre del av rygg i nærmere to år etter en prolaps.

Til tider var det vondt bare magemusklene blei brukt.

 

En flink naprapat i noen timer, og core trening hjalp meg.

Var seig hos meg, men er bedre trent enn noen gang og jobber på en helt an måte med kroppen.

 

Tenker da på løfteteknikk, og andre mulige feilbelastninger

Lenke til kommentar

Gikk med smerter i nedre del av rygg i nærmere to år etter en prolaps.

Til tider var det vondt bare magemusklene blei brukt.

 

En flink naprapat i noen timer, og core trening hjalp meg.

Var seig hos meg, men er bedre trent enn noen gang og jobber på en helt an måte med kroppen.

 

Tenker da på løfteteknikk, og andre mulige feilbelastninger

Er du helt fin i ryggen nå da? 

 

Fyfaen, dette kommer til å ødelegge studiene som bare rakkern.. 

 

Ossen er hverdagen din nå a? Du er bra trent som du sier, men du jobber med en helt annen måte med kroppen? kan du ta deg en løpetur? Kan du ha en på ryggen? Kan du måke snø??

at dette skjer med meg i en alder av 23------

 

Anonymous poster hash: 51170...f0f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...