Gå til innhold

De vil bruke droner til å levere maten hjem til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis totalt selvkjørende biler og droner skal ha noen fremtid, tror jeg adresser i større grad må knyttes mot GPS koordinater.

F.eks. et koordinat per parkeringsplass på tomten og et koordinat for dronelanding. Dette kombinert med oppmerking, retningsvektor (for parkering) eller en liten radiosender for den siste finishen burde muliggjøre mye autonom transport.

Lenke til kommentar

Min hypotese er at vi kommer til å skrive 2035, minst, uten at dette vil være teknologi med noen særlig utbredelse...

 

Det er besnærende ut fra et rent teknologisk perspektiv, så jeg tipper at man ikke vil ha noen problemer med å få funding til videre utvikling i minst en fire-fem år til...

 

Men jeg tipper at den endelige fasiten etter fire-fem år er at det ikke er matvarelevering som er anvendelsesområdet for teknologien, men heller mer nisjepregede fraktoppdrag. F.eks. frakt av varer eller objekter til hytter eller avsidesliggende installasjoner, hvor argumentet for bruk av droner er enten a) selve utilgjengeligheten til avleveringspunktet, eller b) krav om at varen leveres raskere enn det som kan oppnås med konvensjonelle fraktmetoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis totalt selvkjørende biler og droner skal ha noen fremtid, tror jeg adresser i større grad må knyttes mot GPS koordinater.

F.eks. et koordinat per parkeringsplass på tomten og et koordinat for dronelanding. Dette kombinert med oppmerking, retningsvektor (for parkering) eller en liten radiosender for den siste finishen burde muliggjøre mye autonom transport.

 

Når det gjelder levering med droner burde det jo være mulig med bare et ca. koordinat basert på adressen og så at man hadde en slags sender som man la ut der man ønsket at den skulle lande.

Lenke til kommentar

"En undersøkelse fra bransjeorganisasjonen for ubemannede luftfartøyer, UAS Norway, anslår at dronemarkedet i 2021 i Norge vil være verdt 800 millioner kroner og sysselsette 90 000 mennesker."

 

800MNOK/90kpers = 8889 NOK/år att leva på. Det ser ut att bli magert för dom i drone-branchen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med dagens teknologi så vil dette bare være en drøm.. Amazon med massevis av ressurser har hold på med dette i en del år nå og ikke fått det ordentlig til. Lille Kolonial sløser bare bort penger hvis de skal sette av ressurser på dette allerede nå vil jeg mene. Dagens vanlige droner løfter ikke mye mer enn 2kg og er operativt i ca 30min.. hvilket gir en radius på 15-20km. Det blir da fort mange drone-baser for å gi en tilfredsstillende dekning.

Lenke til kommentar

Hvis totalt selvkjørende biler og droner skal ha noen fremtid, tror jeg adresser i større grad må knyttes mot GPS koordinater.

F.eks. et koordinat per parkeringsplass på tomten og et koordinat for dronelanding. Dette kombinert med oppmerking, retningsvektor (for parkering) eller en liten radiosender for den siste finishen burde muliggjøre mye autonom transport.

 

Å basere seg på kun ett mulig landingspunkt er lite fleksibelt. Plutselig har noen parkert bilen sin der, eller et hundehus ble satt opp feil sted i hagen. På terrassen har den bedre halvdel plassert sofa-gruppe eller grillen …

 

Nei – du kan ikke ha en løsning som er så sensitiv for endringer. Da er det bedre å la dronen kommunisere med omgivelsene og finne beste landingsplass selv.

 

Dette løses f.eks. via en ekstern sender du plasserer ut selv, slik BASISCJR skisserer, eller vi kan se for oss en app på mobilen, hvor du angir ønsket posisjon (og endrer ved behov for ny landingsplass)

 

--

 

For at drone-basert leveranse virkelig skal «ta av», må prisen presses ned. Det er gratis i kroner og øre å rusle ned til butikken og handle selv. Ok, så tar det noe tid – og er kjedelig! Men ... det merkes ikke på lommeboka. Hvor mye dyrere blir det å få det ene hamburgerbrødet flydd inn?

 

Hvis Kolonialen (eller andre) klarer å få innkjøpsavtaler i samme prisklasse som «de store», øyner jeg håp. De har tross alt marginale kostnader til lokaler og ansatte. Over tid burde IT- og drone-investeringer gi overskudd. Er innkjøpsavtalene for dårlige, tror jeg ikke folk flest gidder å ta dette i bruk – noen sinne …

Lenke til kommentar

Lurar på kva Jalapeñoen vil komma på med dronelevering?  15,90 + 200,- ?

 

Eg innbiller meg at ei viktig kundegruppe vil vera ungdommar på fest, som treng meir øl, og ingen av dei kan kjøra.

Men det vert nok ikkje lov å levera alkohol med drone, pga. krav til ID.

Lenke til kommentar

 

Hvis totalt selvkjørende biler og droner skal ha noen fremtid, tror jeg adresser i større grad må knyttes mot GPS koordinater.

F.eks. et koordinat per parkeringsplass på tomten og et koordinat for dronelanding. Dette kombinert med oppmerking, retningsvektor (for parkering) eller en liten radiosender for den siste finishen burde muliggjøre mye autonom transport.

Å basere seg på kun ett mulig landingspunkt er lite fleksibelt. Plutselig har noen parkert bilen sin der, eller et hundehus ble satt opp feil sted i hagen. På terrassen har den bedre halvdel plassert sofa-gruppe eller grillen …

 

Nei – du kan ikke ha en løsning som er så sensitiv for endringer. Da er det bedre å la dronen kommunisere med omgivelsene og finne beste landingsplass selv.

 

Dette løses f.eks. via en ekstern sender du plasserer ut selv, slik BASISCJR skisserer, eller vi kan se for oss en app på mobilen, hvor du angir ønsket posisjon (og endrer ved behov for ny landingsplass)

 

--

 

For at drone-basert leveranse virkelig skal «ta av», må prisen presses ned. Det er gratis i kroner og øre å rusle ned til butikken og handle selv. Ok, så tar det noe tid – og er kjedelig! Men ... det merkes ikke på lommeboka. Hvor mye dyrere blir det å få det ene hamburgerbrødet flydd inn?

 

Hvis Kolonialen (eller andre) klarer å få innkjøpsavtaler i samme prisklasse som «de store», øyner jeg håp. De har tross alt marginale kostnader til lokaler og ansatte. Over tid burde IT- og drone-investeringer gi overskudd. Er innkjøpsavtalene for dårlige, tror jeg ikke folk flest gidder å ta dette i bruk – noen sinne …

 

Eg har meir tru på 3D-printing av mat og slikt, på litt lengre sikt, i heimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Droner skaper snasne overskrifter.

 

Men hva er det egentlig en drone gjør for vareleveranser, som ikke en god varebil-tjeneste kan gjøre mhp å levere 2 liter melk, 1 brød, avisen, noe makrell i tomat og en pakke spagetti? Gitt god utbredelse så kan bilen gjøre mange stopp i gata med varer både fra avis-leverandør, rema, bakeren, fiskehandleren m.m. og fordele timelønn og kjøre-kostnad over mange kunder.

 

Noe som forsvarer kompleksiteten, usikkerheten, energibruken,...?

 

For spesielle oppdrag (når du er på hytta uten fastlandsforbindelse og trenger en pakning for å fikse doen), så javisst. Da blir det dyrt, men det er jeg kanskje villig til å betale i slike spesielle situasjoner, kontra å bruke dagen på å kjøre båt, så bil, til nærmeste by, kaste bort en time i butikker, så tilbake igjen, mens familien venter og ikke får gjort sitt fornødne...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...