Gå til innhold

Redde innhold fra ekstern harddisk?


Anbefalte innlegg

Harddisken er en 500gb Seagate GoFlex. Fungert fint i de årene jeg har hatt den, men for litt siden begynte den å bli veldig treg. Da jeg begynte å ta backup av filer fra den, ble den til slutt så treg at jeg måtte restarte explorer.exe.

 

Nå fungerer den ikke i det hele tatt - den dukker opp i min datamaskin etter ca 5 minutter, når jeg går inn på den henger explorer seg opp og jeg får beskjed om å formatere.

 

Har også prøvd på en annen PC (Ubuntu), og får denne feilmeldingen:

Error mounting /dev/sdb1 at /media/administrator/FreeAgent GoFlex Drive: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sdb1" "/media/administrator/FreeAgent GoFlex Drive"' exited with non-zero exit status 13: ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read $UpCase, unexpected length (-1 != 131072).
Failed to sync device /dev/sdb1: Input/output error
Failed to mount '/dev/sdb1': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

Har googlet mye rundt, men den eneste løsningen jeg finner er Disk management -> bytt bokstav. Jeg gjorde det på min, men skjer ikke noe nytt.

 

Prøvde også Seagate's recovery program, den klarte ikke å finne noen av filene...

 

Finnes det en mulighet til å redde noen filer fra den før den går i søpla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk ddrescue!

 

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

 

Når du får IO errors så kan det være fare for at disken ryker underveis, og alle forsøk på gjenoppretting som involverer ytterligere skriving til disken er veldig risikabelt. Selv det å lese gjentatte ganger kan få disken til å ryke. Derfor er det lurt å klone disken med spesialverktøy for så å gjennopprette det du skal ha fra råfilen som blir resultatet av kloningen.

 

ddrescue kloner *og* hopper over problemområder slik at de områdene av disken som er lesbare blir lest først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...