Gå til innhold

Trenger tips til kosthold/diett


Anbefalte innlegg

Okey! Vil først starte med å si beklager til dere som prøvde å hjelpe i den andre tråden. Jeg stolte blindt på kylling ris og brokkoli maten men det var bare et stort troll som trolla. Igjen, beklager.

 

Om meg, jeg er en gutt på 20 år som har litt for mye fettprosent på magen. Og har synlige valker. Og nå tenker jeg å begynne å trene, og målet er at til sommeren så skal så å si valkene være vekke. Noen bilder av kroppen pdd:

 

Har laga et treningsprogram, men dietten er problemet her. Noen som kan hjelpe og si hva jeg burde laga? Kanskje preppe mat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta til deg det folk skriver nå da :)

 

Angående å preparere mat på forhånd så er det veldig greit hvis du ikke har god tid i hverdagen, da setter du av noen timer og lager store porsjoner isteden. Hvis man har litt tid hver dag til mat så synes jeg det stort sett er bedre å spise nylaget. Bortsett fra gryter og supper så blir det meste vassent eller tørt, f.eks. kylling og grønnsaker.

 

Skal du ha raske oppskrifter, oppskrifter på mat som smaker bra rett fra plastboks (oppvarmet) eller bare generelle oppskrifter på bra mat?

 

PS; Ikke overtenk dette med kosthold, stress er verre enn å ha et kosthold som ikke er 100% optimalt.

Lenke til kommentar

Ta til deg det folk skriver nå da :)

 

Angående å preparere mat på forhånd så er det veldig greit hvis du ikke har god tid i hverdagen, da setter du av noen timer og lager store porsjoner isteden. Hvis man har litt tid hver dag til mat så synes jeg det stort sett er bedre å spise nylaget. Bortsett fra gryter og supper så blir det meste vassent eller tørt, f.eks. kylling og grønnsaker.

 

Skal du ha raske oppskrifter, oppskrifter på mat som smaker bra rett fra plastboks (oppvarmet) eller bare generelle oppskrifter på bra mat?

 

PS; Ikke overtenk dette med kosthold, stress er verre enn å ha et kosthold som ikke er 100% optimalt.

Ok.

 

Men hva bør jeg spise lissom? Mye proteiner? Grønnsaker?

Lenke til kommentar

Grønnsaker er selvsagt bra.

Proteiner er for å bygge muskler, ikke for å slanke seg.

For mye proteiner er opp i vekt.

Du må frem med kalkulator hvis du skal slanke deg.

Mindre kalorier inn enn ut, altså hva du forbruker, enkelt å greit. Det er for slanking.

Mindre kalorier og hard trening gjør susen.

Husk kondisjonstrening.

Lenke til kommentar

Grønnsaker er selvsagt bra.

Proteiner er for å bygge muskler, ikke for å slanke seg.

For mye proteiner er opp i vekt.

Du må frem med kalkulator hvis du skal slanke deg.

Mindre kalorier inn enn ut, altså hva du forbruker, enkelt å greit. Det er for slanking.

Mindre kalorier og hard trening gjør susen.

Husk kondisjonstrening.

Med andre ord så er det bare kaloriunderskudd som gjelder. Kondisjonstrening er uaktuelt da jeg synes det er så kjedelig. Men styrketrening liker jeg.

 

Så jeg burde ikke spise mye proteiner? Bygger vel muskler?

Lenke til kommentar

hehe. Kondis trening er viktig, så det virker ikke veldig seriøst å utelate det.

Jeg vil foreslå ikke å bruke proteintilskudd mens du skal slanker deg.

Det er nok i det du spiser hvis du spiser noenlunde grei mat.

Husk også at ferdiglaget mat kan miste noe næring.

Grønnsaker, frukt, kylling og fisk er bra mat.

Sukker er bånn.

Du bygger muskler uten ekstra proteiner, spesielt når du er ung.

Lenke til kommentar

hehe. Kondis trening er viktig, så det virker ikke veldig seriøst å utelate det.

Jeg vil foreslå ikke å bruke proteintilskudd mens du skal slanker deg.

Det er nok i det du spiser hvis du spiser noenlunde grei mat.

Husk også at ferdiglaget mat kan miste noe næring.

Grønnsaker, frukt, kylling og fisk er bra mat.

Sukker er bånn.

Du bygger muskler uten ekstra proteiner, spesielt når du er ung.

Hm ok. Takk :)

 

Så preppa mat anbefaler du ikke? Har egt dårlig tid på formiddagen så kan være digg å komme hjem til ferdiglagd mat.

Lenke til kommentar

Husk at kondistrening ikke bare er å løpe på et bånd. Å gå turer i skogen er også kondistrening, trenger ikke jogge heller hvis du tar deg tid til å gå en stund + at det er veldig god trening for beina å gå i skogsterreng.

Aha ok.

 

Men hva kan jeg feks spise? Kylling, brokkoli, ris, hva mer?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke tenk så mye på det. Du virker som en stressa fyr og du må lære deg å slappe av. Stress er verre enn å ikke trene.

 

Spis litt frukt, da får du i deg bra med sukker som er rask energi som du trenger til kondistrening og noe til styrketrening. Karbohydrater er faktisk viktig når man trener, sitter man stille så anbefales det moderat med fett som energi.

 

Avocado er bra greier, kan moses og spises som tilbehør eller brukes som dip (guacamole). Mye crispy snacks som ikke er usunnt så du får kost deg litt foran TV'en, f.eks. gulrøtter eller kålrot, bare ikke overdriv og spis en kilo av gangen, ta det med i kaloritellingen (duh).

 

Kylling er det kjøttet som kroppen fordøyer best, derfor det anbefales mye. Egg er også flotte greier.

 

Tørket kjøtt, som du lager selv selvfølgelig, er en god proteinkilde og smaker veldig godt, synes jeg hvertfall. Ikke overdriv saltet bare.

 

Pass på å få i deg greit med fiber så magen er glad.

 

Du må nesten undersøke litt selv også, det hjelper hjernen i tillegg :)

http://www.livestrong.com/article/466201-why-does-the-human-body-need-food-to-survive/

 

For å si det enda en gang; Ikke stress med dette, stress er verre enn å ha et kosthold som ikke er optimalt.

 

 

 

Edit; Jeg er ikke noen treningsfyr og dette er tatt fra det jeg husker av hva jeg har lest om kosthold. Kan brått være noen feil :) Husk at noen folk som har fått resultater av et kosthold de har satt opp vil anbefale kun det kostholdet, som du så med kylling, ris, brokkoli fyren. Helt idiotisk, men "whatever works"...

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

På deff vil treningen sammen med nok protein ha som mål å beholde mest mulig muskelmasse, hvis man ikke bygger ett eneste gram så er man av de aller heldigste, ofte mister man litt masse. 

 

Når muskel skades , så vil den reparere seg, men pga kcal-underskudd vil den ikke forsterke seg.

Kroppen ser på fett som viktig energilager og ved underskudd vil kroppen få signaler om å tviholde på fettet og forbrenne unødvendig energikrevende muskelmasse. 

 

Dette sender vi signaler om å få stoppet ved å løfte og få i oss litt protein. 

Lenke til kommentar

Grønnsaker er selvsagt bra. Rett. (1)

Proteiner er for å bygge muskler, ikke for å slanke seg. TØV! (2)

For mye proteiner er opp i vekt. TØV! (3)

Du må frem med kalkulator hvis du skal slanke deg. Rett. (4)

Mindre kalorier inn enn ut, altså hva du forbruker, enkelt å greit. Rett. (5) Det er for slanking. TØV! (6)

Mindre kalorier og hard trening gjør susen. Delvis rett. (7)

Husk kondisjonstrening. Ikke nødvendig. (8)

1. Tilfører mineraler og vitaminer.

2. Tull og vas. Proteiner er til for å reparere nedbrytningen av muskelmassen som foregår under tung trening/arbeide. Det er også essensielt for å beholde muskelmassen når man vil forbrenne fett. 

3. "For mye" proteiner skilles ut via nyrene.

4. Man må forbruke mer enn man inntar.

5. Se nr. 4

6. Slanking er et begrep hvor man vil ned i vekt, det inkluderer det og miste muskelmasse for vektens skyld.

7. Man trenger ikke trene hardt for å gå ned i fettprosent. Mindre kalorier enn det man forbruker er hovedregelen.

8. Den sunneste og mest optimale måten å gå ned i vekt på er å bruke mer enn man tar inn, trene styrke og innta nok proteiner. KOndisjonstrening er på INGEN måter nødvendig.

 

Jeg vil anbefale deg å la være å svare om du ikke vet hva du snakker om....

Lenke til kommentar

En tilleggskommentar, kostproteiner er riktignok nødvendige for cellevekst og vedlikehold av muskulatur, men har også andre roller. Reisverk i hud og hår (kreatin): Kollagen (fiberprotein) og koagulasjonsfaktorer

På lik linje med all annet energi vil et overskudd av makronæringstoffer lagres som fett, også fra protein. Men pga protein høye kostnader og en høyere metthet så blir dette mer utfordrende. Det er også indikasjoner at enkelte proteinkilder er bedre enn andre, som melkeproteiner kontra fra kjøtt. Dette må bekreftes på mennesker. 

Å telle kalorier er fair, men det er sjelden man får den forventete opp- eller ned i vekten. Ofte tar man utgangspunkt at inntak og uttak er uavhengige av hverandre, noe det ikke er. Om du spiser -1000kalorier per dag for 7 dager så antar man at dette automatisk fører til - 0,5kg. Dette tar utgangspunkt i at tapet utelukkende er ifra fettvev. Noe det aldri er. En justering der vil påvirke den andre og vice versa og føre til flere metabolske endringer.

Mer om det her : 
https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/05/16/kaloriinntak-og-forventet-vektnedgang-en-myte-for-fall/


 

Lenke til kommentar

På deff vil treningen sammen med nok protein ha som mål å beholde mest mulig muskelmasse, hvis man ikke bygger ett eneste gram så er man av de aller heldigste, ofte mister man litt masse.

 

Når muskel skades , så vil den reparere seg, men pga kcal-underskudd vil den ikke forsterke seg.

Kroppen ser på fett som viktig energilager og ved underskudd vil kroppen få signaler om å tviholde på fettet og forbrenne unødvendig energikrevende muskelmasse.

 

Dette sender vi signaler om å få stoppet ved å løfte og få i oss litt protein.

Tusen takk.

 

Så det du sier her er altså at jeg ikke får bygd så veldig mye muskler med litt underskudd? Tenker å få i meg veldig mye proteiner.

Lenke til kommentar

 

Grønnsaker er selvsagt bra. Rett. (1)

Proteiner er for å bygge muskler, ikke for å slanke seg. TØV! (2)

For mye proteiner er opp i vekt. TØV! (3)

Du må frem med kalkulator hvis du skal slanke deg. Rett. (4)

Mindre kalorier inn enn ut, altså hva du forbruker, enkelt å greit. Rett. (5) Det er for slanking. TØV! (6)

Mindre kalorier og hard trening gjør susen. Delvis rett. (7)

Husk kondisjonstrening. Ikke nødvendig. (8)

1. Tilfører mineraler og vitaminer.

2. Tull og vas. Proteiner er til for å reparere nedbrytningen av muskelmassen som foregår under tung trening/arbeide. Det er også essensielt for å beholde muskelmassen når man vil forbrenne fett.

3. "For mye" proteiner skilles ut via nyrene.

4. Man må forbruke mer enn man inntar.

5. Se nr. 4

6. Slanking er et begrep hvor man vil ned i vekt, det inkluderer det og miste muskelmasse for vektens skyld.

7. Man trenger ikke trene hardt for å gå ned i fettprosent. Mindre kalorier enn det man forbruker er hovedregelen.

8. Den sunneste og mest optimale måten å gå ned i vekt på er å bruke mer enn man tar inn, trene styrke og innta nok proteiner. KOndisjonstrening er på INGEN måter nødvendig.

 

Jeg vil anbefale deg å la være å svare om du ikke vet hva du snakker om....

Nydelig takk.

 

Så det jeg tenker nå er å spise cirka 2-2200 kalorier om dagen. Maten jeg vil spise er preppa mat, og her tenker jeg all kjøtt, brokkoli, ris, paprika osv.

 

Tenker også å trene hard styrke og programmet jeg følger er sånn at man trenger 6 av 7 dager i uka, eller er det for mye trening?

Lenke til kommentar

En tilleggskommentar, kostproteiner er riktignok nødvendige for cellevekst og vedlikehold av muskulatur, men har også andre roller. Reisverk i hud og hår (kreatin): Kollagen (fiberprotein) og koagulasjonsfaktorer

 

På lik linje med all annet energi vil et overskudd av makronæringstoffer lagres som fett, også fra protein. Men pga protein høye kostnader og en høyere metthet så blir dette mer utfordrende. Det er også indikasjoner at enkelte proteinkilder er bedre enn andre, som melkeproteiner kontra fra kjøtt. Dette må bekreftes på mennesker.

 

Å telle kalorier er fair, men det er sjelden man får den forventete opp- eller ned i vekten. Ofte tar man utgangspunkt at inntak og uttak er uavhengige av hverandre, noe det ikke er. Om du spiser -1000kalorier per dag for 7 dager så antar man at dette automatisk fører til - 0,5kg. Dette tar utgangspunkt i at tapet utelukkende er ifra fettvev. Noe det aldri er. En justering der vil påvirke den andre og vice versa og føre til flere metabolske endringer.

 

Mer om det her :

https://sunnskepsis.wordpress.com/2014/05/16/kaloriinntak-og-forventet-vektnedgang-en-myte-for-fall/

 

 

 

Hva er dine meninger å spise litt kaloriunderskudd for så å bygge muskler? Eller er ikke det mulig.

 

Jeg tenker å spise litt i underskudd også trene hard styrke og få i meg mye proteiner, hva tenker du rundt dette?

Lenke til kommentar

 

Grønnsaker er selvsagt bra. Rett. (1)

Proteiner er for å bygge muskler, ikke for å slanke seg. TØV! (2)

For mye proteiner er opp i vekt. TØV! (3)

Du må frem med kalkulator hvis du skal slanke deg. Rett. (4)

Mindre kalorier inn enn ut, altså hva du forbruker, enkelt å greit. Rett. (5) Det er for slanking. TØV! (6)

Mindre kalorier og hard trening gjør susen. Delvis rett. (7)

Husk kondisjonstrening. Ikke nødvendig. (8)

1. Tilfører mineraler og vitaminer.

2. Tull og vas. Proteiner er til for å reparere nedbrytningen av muskelmassen som foregår under tung trening/arbeide. Det er også essensielt for å beholde muskelmassen når man vil forbrenne fett. 

3. "For mye" proteiner skilles ut via nyrene.

4. Man må forbruke mer enn man inntar.

5. Se nr. 4

6. Slanking er et begrep hvor man vil ned i vekt, det inkluderer det og miste muskelmasse for vektens skyld.

7. Man trenger ikke trene hardt for å gå ned i fettprosent. Mindre kalorier enn det man forbruker er hovedregelen.

8. Den sunneste og mest optimale måten å gå ned i vekt på er å bruke mer enn man tar inn, trene styrke og innta nok proteiner. KOndisjonstrening er på INGEN måter nødvendig.

 

Jeg vil anbefale deg å la være å svare om du ikke vet hva du snakker om....

 

Totalt bullshit.

Du har bare ikke peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...