Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Celica VVTi 00-01 mod


dreadful

Anbefalte innlegg

En V6 med twin-turbo som i en Toyota Supra har en turbo PER sylinderrad. IKKE to forskjellige turboer som lader ulikt, MEN TO IDENTISKE SOM LADER LIKT.

er du klar over at Supra har REKKEMOTOR da?

 

den har det faktisk, idiot!

Mulig supra har det, men det faktum at du ikke har to turboer delt på alle sylindere på en v motor slik du påstår står fremdeles. Har ingenting å si hva slags bilmerke det er. Se bildet over for referanse, forbanna drittunge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å gjøre det enkelt for Bensin så kan han lese dette:

 

still have never heard it called that. I guess they have different names for it in Europe. In that case a Twin Turbo setup would be having two turbos pushing the same amount of boost. You would find this on a Dodge Stealth and Mitsubishi 3000GT. They simply use two equal turbos, in this case TD04s, to push equal amounts of boost. I never understood this setup since using one turbo would be more efficient.

 

Then there is the Sequential or as you call it the Bi-Turbo setup. They use a smaller turbo that will spool faster at low speed and then they have a larger turbo to pick up when the smaller turbo runs out of speed. This is a very ideal setup. If you are going to do a Twin Turbo system the Sequential is the only way to go. I don't see any practical reasons to go with the standard Twin Turbo setup.

 

Hentet herfra: http://www.automotiveforums.com/t134795.html

 

Google er din venn

Jeg har aldri nevnt noe med sekvensiellt oppsett, jeg har nevnt Twinturbo. Som det står her, har jeg rett.

Lenke til kommentar

Hvis du kjørte fra en STI med en forhjulsdrevet A3 1,8 turbo m chip var han karen som kjørte den andre bilen svimmel! Det er tull at du hadde klart det hvis han hadde gitt alt! bare aks 0-100 og du hadde vært så langt bak at du ikke hadde hatt sjans til å ta han igjen på de siste 100-180 kmt! Det skjønner du vel selv?

 

 

Må jeg virkerlig legge fram et bilde til deg? Det er forskjell på Sequensial og Non-S turbo!

 

Jeg forklarte deg forskjellen! Og du tar HELT feil!

 

Sequensial er 2 turbo, en lav trykk og en høy trykk! Det er bare sånn det er, jeg trenger ikke legge fram et bilde av dette, hvis du har så god kunnskap som du sier så ville du ha visst dette!

 

Ligger vel også litt i navnet? Sequensiell turbo, turbo etterhverandre! Her er det en liten og en stor turbo som deler på work loaden! Den lille vil falle av ved høyere revs, og da er det den store turboen som operer v 100% kapasitet og den lille er overføldig! Hvis du ser på en supra ser du at ladtrykket på bilen har en merkerlig kurve ettersom turbo'ne setter inn! stiger, flaterut litt, stiger mer! Dette er pga turbo lag mellom 100% effekt på den første og når storebror turbo'n setter inn! (Korrigert i neste avsnitt, her var det litt feil avhengig av hvilken supra man bruker som eksempel!)

 

R32 f.eks har non- sequensial turbo, dvs 2 turbo som deler på arbeidsmengden! Det er 2 mindre turbo'r i samme system som oppnår samme totale ladetrykk som betyr at siden de er mindre spooler de opp fortere, men også varer over hele registeret!

 

Skjønner du ikke selv hvor mye motor havari det ville vært hvis man hadde hatt en turbo til hver rekke? Den ene turboen lader 0,7 bar, og den andre 1,2 bar det er ikke spesielt godt for en motor det!

 

 

Hvis du ennå ikke tror meg, gi meg KONKRET bevis som mot beviser det som står på svart og hvit, og som jeg har blitt fortalt opptil flere ganger av folk jeg regner som meget kompetente på området!

 

Enlight me BenSin!

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

Skal legge til her at i et Sequential turbo system trenger ikke turboene ha forskjellig størrelse! Kan være to like store turboer som opererer, eneste kravet hvis det er forskjellig størrelse er at turbo A er den mindre en turbo B, hvis ikke vil Turbo B overspoole når wastegaten fører trykket videre til B turboen i det man gir på med et sånt system!

 

Begge disse 2 systemene heter Twin Turbo forskjellen er bare hvoridt det er sequentielt eller non-s system!

 

 

 

 

I supra'n kjøres det standard med 2 like store turboer, grunnen til at mange tror det er forskjell på disse turboene er at når turbo nr 2 kicker inn på 4000rpm får man en voldsom kraftøkning! Og dermed også inntrykket!

 

Første turboen i supran er operativ og levere greit ladetrykk fra allerede 1800 omdr. ofte mindre noe som gir et inntrykk at å kjøre en 4 liters v8'er ved lavere turtall! Når man siden gasser på blir det bare enda mer galskap ut av denne motoren!

 

Det er mange som har kjørt denne motoren med Non-Seq oppsett, og de har raskt ombestemt seg! Denne motoren egner seg ikke til noe annet en Seq oppsett! 0-402 meter falt til neste 14 sekunder m Non-Seq, men Seq oppsett var bilentilbake i sitt vanlige 11-12s sjikt!

 

Man fikk visst nok ikke nok boost på bilen, ladetrykket var ikke å merke før omtrent 3000 omdr, rimlig ladetrykk var ikke å hente før 4000 omdr og max ladetrykk trådde ikke inn før over 5000 omdr, dvs at når man giret mistet man trykket og måtte sakte hente dette inn igjen! (På grunn av at supra'n har rimlig store turbiner, riktig nok er det kulelager men men)

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

Begynner å bli litt mye drittslengig nå, men til Celicaen:

Helt grei bil, men kanskje du kan se litt på andre biler i samme prisklasse også? Tenke litt praktisk også, du har 4 seter og dårlig med fotplass til passasjerer (Noe jeg regner med du vil få...) En Audi med 1,8liters turbomotor (bensin ja) kan være et alternativ, der har du jo grunnlaget allerede. TROR det er større plass til arbeid i motorrommet også. Bare et forslag. Den blir vel kanskje litt mer kostbar...

Lenke til kommentar

Emnet tok av etter BenSin kom med på tråden, alltid noen som skal forpure, og der hadde vi vårt sorte får!

 

Jeg er egentlig ikke så opptatt av å ha noen i baksetet! Helst vil jeg kunne si at jeg har en 2 seter så slipper jeg å ha med meg folk hit og dit, lei av det!

 

Jeg ble utrolig overrasket over størrelsen på bagasjerommet i Celica'n der er det masse plass! Og dette er vel akkurat en sånn bli jeg er på jakt etter!

 

Grunnene til at jeg ikke vurderer audi er som jeg har sagt tidligere at denne bilen har hyppigere service intervaller, og at det er en dyrer bil og vedlikeholde! I tillegg går det mye på mage følelsen, og jeg føler at tyskere er dårligere kvalitets messig enn japanere! Du har nok rett i at det er større plass å arbeide på i motorrommet, men egentlig tror jeg ikke jeg trenger noe mer!

 

bilen leveres med ca 143 hester, hvis jeg kjøper den turboladeren jeg snakket om som leverer et jevnt på drag fra 2200 omrd vil motoren allerede da yte omtrent 230 hester (når ladetrykket er helt oppe!), med div annet jeg hadde på handlelisten til motorrommet så vil det fort øke til 250-270 hester!

 

Og da har jeg mer en nok til at jeg er fornøyd for nå! Jeg liker denne bilen, og syntes det er mye spesielt man kan få ut av den!

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

Bil handler om følelser. Personlig drømmer jeg om en fiat barchetta, den har så pene linjer, og med litt styling så er den optimal. Få skikkelig eksos og luftfilter så lager den godlyden. Bil skal ikek handle om fornuft, det skal handle om følelser. Den bilen du har drømt om, tenkt på, det er den bilen du vil ha. Hva andre sier er irrrelevant.

Lenke til kommentar

Oi oi oi. Vannvittig mye feil ute og går her. Vi kan begynne med det enkleste. Alle versjoner av Toyota Supra har rekke-seksere. De eldste med enkel turbo, og den som kom i -94 (kjent fra gis) med twinturbo/bi-turbo/dobbelturbo. Det er som bjaa sier her, ingen fasit på hva som kalles hva. Det er forskjellig fra produsent til produsent.

 

Det nevnes også R32 her et sted, og det er ingen supra, derimot Nissan. Viktig å ikke blande her.

 

Det står også nevnt at siste versjon av supra ikke funker bra med en turbo. Hvorfor har da alle de råeste gate-supraene kun en turbo? Supramannen-Richard i sverige bygde bl.a om til enkel turbo for å kunne utnytte eksosen bedre, og får å få mer trykk. En std supra greier ikke 0-402m på 11-12 sek. Det er det bare å glemme. Hvor den infoen kommer fra, aaner jeg ikke.

 

En vag 1.8t (en motor jeg kjenner meeget godt til) får uansett ikke mer hk enn ca. 190 med chip. K03 turboen de bruker leverer ikke nok luft. Dersom noen ikke tror meg, ring ts-racing. han har flowdiagram til k03. Bytter du derimot til k04 hjelper den på mot 240hk...

 

Roy G. Hansen i Sarpsborg kjører en safrangul a3, eller rs3 ettersom ;)) med fwd og benket til 310hk. Seff er det litt ts, men ikke værre enn at det går. Celicaen er faktisk veldig populær å turbokonvertere i Japan og USA. Bl.a Blitz har komplette kit.

 

Hold dere til fakta gutter. Diskuter sak, ikke person!

Lenke til kommentar
Roy G. Hansen i Sarpsborg kjører en safrangul a3, eller rs3 ettersom ;)) med fwd og benket til 310hk. Seff er det litt ts, men ikke værre enn at det går.

Jepp, det er den jeg sikter til tidligere i posten. Han var innom på Streetmeet, vannvittig og den turboen blåste :green:

 

En standard Supra klarer vell rundt 13-14 sekunder på 402m, om jeg ikke tar helt feil. Quick silver Supraen (en sølvfarget, meget sprek) skal vist ha klart 10.3 sekunder, men da snakker man om en bil med vannvittig mange hester, også tviler jeg på at den har så god driftsikkerhet som en svakt (tatt i betraktning av Quicksilveren, som har nærmere 1000 hester) turbokonvertert Celica.

 

Edit: Autopower sier at de klarer å få ut 210 hester av en 150 hesters 1.8T... Audi A4 til en kamerat av meg chippa den der, tviler på at den fikk 210 hester da, men bilen ble mye kvikkere hvertfall ;)

Endret av bjaa
Lenke til kommentar

Nevnte R32 fordi jeg regnet med at det var allment kjent at dette ikke var en Toyota Supra men en Nissan Skyline, tok litt for god fisk her! Men nå er det uansett korrigert.

 

Når det gjelder supra med en turbo kan jeg ikke huske å ha lest dette, non sequensielt twin turbo oppsett derimot! Noe ganske så forskjellig!

 

var litt raus med 402 meter på std på stock Supra 13,3 sekunder er vel mer sånn som det skal være! :blush:

Endret av dreadful
Lenke til kommentar

for å få det litt on topic igjen, så synes iallefall jeg det er gøy med prosjekter :)

 

men lurer litt på de dørene, må det godkjennes?

og det må vel koste mer enn det du sa, du må vel nesten bytte hele døra, iallefall mange deler av den - bare tenk på låsen og at den ikke må "treffe" taket eller noe annet når du tar den opp...

 

men hvis du slipper å godkjenne det og det er ingen problemer så blir det jo KONGE! selv om jeg ikke er noen rice fan, tvert i mot.

men det er alltid gøy å følge med på sånne spessielle prosjekter :)

bare husk og ta masse bilder ;)

 

Foresten det med kamera i front og bak, var en veldig god idè :)

skal du ha en liten datamaskin i bilen som du kan lagre alt, og styre alt fra da?

Lenke til kommentar

Branketten er bygget slik at dette er rett fram! Var også litt usikker på lekasjer fra gummipakninger som kunne bøye seg, lås og sist men ikke minst riper her og der!

 

Sånn som det fungerer beveger døren seg ut og opp slik at det er helt clean't hver gang! Dette sies å være helt genialt! Håper det stemmer for jeg har bestemt meg for at sånne dører skal jeg ha!

 

Godkjenning vet jeg ikke om kreves for dette! Ei heller om politiet kommer til å gjøre stort annet enn å kommentere at det var morsomt og anderledes eller no liknende! Ved en teknisk kontroll kan jeg kanskje få litt problemer, men tiden vil vise!

 

Kamera biten har jeg tenkt til å ordne via en liten laptop og en stor harddisk! Blir nok ikke akkurat høyoppløsning, men nok til å se evt nummerskilt! Og tape de jeg drar fra med Celica'n min på motorveien :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...