Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Pioneer AVH-X5800DAB


LMH1

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvilken spiller er det som har dab+ eller skjerm som dette?

Problemet er forsterkeren, selv om den kan kobles med usb eller jack så vil ikke skjermen stå stødig.

Litt morsomt å trykke på knapp også kommer skjermen ut.

 

Minner meg veldig om fly slik system de har der.

Lenke til kommentar

Har du forslag på noen som er best som selges i norge?

 

Da toll og kort reklamsjonstid er ikke fristene, tviler på man finner noe med blueray eller med hdmi inn for pc\ liten blueray spiller sony BDP-S1700B med 12 volt strømplugg kunne bli brukt i bil, problemet er tviler på spilleren tåler vibrasjoner.

 

Edit fant pioneer men virker ikke ut som den har alle funksjoner, og koster 4500 kr.

Tviler på ebay produkter tåler kulde slik at enheten vil gå i stykker om vinteren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det jo litt gøy når man skal reise, kan se på film uten å måtte ta med seg PC skjerm + blueray spiller + PC.

 

Blir jo litt samme å ha DVD spiller, men det er jo utgående format.

Tror det er også en grunn for å ha det på fly. Blir ikke så kjedelig.

 

Det finnes jo også Sony 7" bærbar DVD-spiller DVP-FX780

Men forstår heller ikke hvorfor den er i blueray.

Da Laptop har ikke lengere blueray drev vertfall veldig mange.

Selv om nettflix\youtube og webtv er mere brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enig det kunne vært større skjerm da prisene er ganske stive.

Syns tesla har et fint system

 

https://www.youtube.com/watch?v=gArYBJ6FO7o

 

Er det ikke mulig å digitalisere sete varme og varme på vinduene på dab+ radioen?

Eller må man ha eget system til hver av merkene? Da å betale 5000 kr for noe som selges til 2000 kr på ebay er langt fra fornuftig.

Hadde håpet biltema eller clasohlson kunne komme med noe her. Som har 5 års reklamasjonstid.

Lenke til kommentar

Du vil ha alt, men ikke betale for det.

 

Tesla har laget egen kontrollskjerm i midten som er tett integrert med bilen. De fleste andre biler følger mer eller mindre utbredte standarder og der tar det tid å få intregrert alt slik som Tesla har gjort. På de fleste nyere biler kan man fint styre mye av det du nevner via CANBUS eller tilsvarende, men nytteverdien er relativt liten - derav lite marked for å lage det. Årsak? I midtkonsollen har de fleste bilene separat multimediespiller og klimakontroller - hvorfor skal en ha to klimakontroller?

 

Om du vil oppnå Tesla sin løsning, uten å betale for en Tesla, så må du nok begynne å se på å lage dette selv. Og det vil nok gå til slutt. Men det koster det og :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant tilfeldigvis:

Hvordan få DAB i bil Billig-løsningen på DAB-problemet

En enkel FM-sender til 219 kroner fungerer faktisk.

 

Men muligens ikke optimal løsning, aner ikke hvordan den funger i praksis, om den oversetter fra digital til analog.

Det burde være mulig med signal frekvens oversetter som konverter dab+ kanaler til FM kanaler?

 

Hvis det er bare dab radioen som er problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Billige produkter er ikke billige fordi alt annet er overpriset, heller ikke fordi produsenten er gavmild.

 

Billige produkter er billige fordi de blir produsert enkelt, av billige komponenter, med billige produksjonsmetoder og uten kvalitetskontroll. Og når en da kjøper billige produkter så må en ikke bli overrasket når ting faktisk er av dårligere kvalitet enn andre tilsvarende produkter.

 

Dette betyr ikke at billige produkter ikke er ett alternativ eller ikke fungerer - men man må være obs på dette. Og i en bil er det mange feilkilder og mange støykilder - så å gå for det billigste man finner vil gi problemer.

 

Alt på Ebay er altså ikke søppel - men kjøper man noe av det billigste man finner der så bør man ikke bli overrasket over om det er dårlig eller ikke fungerer i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke alt, men min erfaringer er trådløs\ høytaller\forsterker ofte det som går igjen.

Minnekort også hvis det er noname eller fake.

 

Nå er det nok mulig å produsere ting billig uten kvaliteten blir dårlig. Da jeg har gjort noen gode kjøp på ebay\dx.com eller miniinthebox.com men noe burde ikke vært solgt i det heletatt.

Ofte med kjente merkevarer må man ødlegge enheten for å åpne den, eller bruke T4 skruer istedenfor vanlige skuer.

 

Selv så lurer jeg på hvorfor så mye er luft, da den kan ikke blir så varm at hvis det ikke var så mye luft i den ville enheten smelte. Tror ikke enheten tåler kulde i noe grad, med mindre den var i glava\ull som varmer enheten.

 

Selv DVD spiller på elkjøp\lefdal kan gå i stykker f.eks kortslutte hvis man velger feil strømforsyning eller tar feil mellom pluss\minus.

Så er ikke alltid kvalitet er best.

Man ser jo også det på elektisk tannbørste da de ikke er bedre på slitasje eller holdbarhet.

 

Så det blir ikke helt riktig det heller.

 

Hadde ikke blitt overraket hvis: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Radio-og-CDDVD/Bilstereo-DAB-2000034149/

ligner på bildet over, men dab+ tar vel litt mere plass? Da det er fremdeles noname enhet.

 

Er det noe man ikke bør kjøpe så er det:

12V Digital Auto Car Power Amplifier & Audio MP3 Player Reader FM Radio 3-Electronic Keypad Support USB SD MMC Card + Remote

 

Da slike gir suselyder, og skurring antakelig på grunn av dårlig skjerming av jack kabelen.

 

Tror også Sony\pioneer eller panasonic kunne gått i stykker enkelt hvis man har 24 volt eller gjør feil med koblingen. Slik sett trenger ikke billig å være dårlig. Men alt avhening av behov og hva man vil ha.

Men ja muligens skal man spille høyt er dette ikke noe å vurdere.

Ved bilulykke kan slik billig anlegg overleve med mindre maskinvaren hadde vært bedre beskyttet.

Kan jo si samme om nye biler tynne aliminium plater istedenfor tykke stålplater.

 

Men skal teste det om 1-2 uker så blir spennende å se hvor dårlig det er.

Mini Hi-Fi Audio Stereo Amplifier for Cars Motorcycle Boat Home 12v

 

Er ikke så dårlig samme med 30W Bluetooth Car Subwoofer Hi-Fi Bass Power Amplifier Board TF USB 12V/24V/220V

 

Men mangler kanskje hifi da det blir noe susing eller dunking når man slår det på.

Slik som gamle tandberg forsterker var før. Men borsett fra det er de ok i bruk.

Ikke lett å kunne sammenligne om slikt er mye bedre en car audio mini anlegg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det nok mulig å produsere ting billig uten kvaliteten blir dårlig. Da jeg har gjort noen gode kjøp på ebay\dx.com eller miniinthebox.com men noe burde ikke vært solgt i det heletatt.

Selvfølgelig er det mulig å gjøre gode kjøp.

 

Men når noe selges billigt, dvs godt under det andre tar for tilsvarende produkt, så må kostnadene kuttes ett sted. Og her har produsenten muligheten til å kutte i kvaliteten på produkter, kvaliteten på produksjonen, kvalitetskontrollen etterpå, design av produktet, forbrukerrettigheter, mengde med deler/sikkerhet i produktet og lignende. Dette er ting som koster, og som får ned prisen når man kutter det ut. Eg har gjentatt dette ørten ganger før.

 

 

Selv så lurer jeg på hvorfor så mye er luft, da den kan ikke blir så varm at hvis det ikke var så mye luft i den ville enheten smelte. Tror ikke enheten tåler kulde i noe grad, med mindre den var i glava\ull som varmer enheten.

Har du tenkt på at produkter som DVD-spillere, spillere til bil og lignende ofte skal følge en viss størrelse for å passe inn der hvor kunder forventer at det passer inn? Samtidig at det er enklere å pakke ned og sende ting med flater på stede for ujevne? For å ikke nevne at luft kjøler ned komponenter? Ikke? Vel - det er ofte viktigere enn du tror. Skulle eg kjøpt en spiller til bilen min så ville det vært ett _mareritt_ uten like om alle produsentene/modellene kom i sine egne størrelser kun for å "kutte ut luften inni".

 

Selv DVD spiller på elkjøp\lefdal kan gå i stykker f.eks kortslutte hvis man velger feil strømforsyning eller tar feil mellom pluss\minus.

Så er ikke alltid kvalitet er best.

Man ser jo også det på elektisk tannbørste da de ikke er bedre på slitasje eller holdbarhet.

 

Så det blir ikke helt riktig det heller.

Produktene er ikke idiotsikre bare fordi de er laget godt. Husk og at på Elkjøp, Lefdal, Biltema osv så har du forbrukerrettigheter som er ganske gode. Dette koster butikken penger, og er noe du må betale for.

 

Dersom du ikke bryr det om dette så er det jo bare å handle på Ebay - men da må du og håndtere garantisaken selv, og det er ikke alltid like enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Produktene er ikke idiotsikre bare fordi de er laget godt. Husk og at på Elkjøp, Lefdal, Biltema osv så har du forbrukerrettigheter som er ganske gode. Dette koster butikken penger, og er noe du må betale for.

 

Dersom du ikke bryr det om dette så er det jo bare å handle på Ebay - men da må du og håndtere garantisaken selv, og det er ikke alltid like enkelt.

Tja spørs hvor gode de er alltid, noen deler fordel med garanti, men en del tilfeller tar butikkene betalt for å teste varer, særlig hvis de ikke finner feil. Eller feilen er brukeren som har ødlagt produktet ved feil bruk.

 

Nå er vel egentlig ikke slike bil lydanlegg beregnet på DIV utstyr f.eks konvertere til lydanlegg som jeg hadde tenkt å teste det ut.

Kan nesten garantere deg hvis produktet hadde luktet svidd på grunn av strømforsyningen hadde garantert reklamasjonsretten blit borte, dermed taper jeg mindre penger på å handle på ebay.

 

Finnes jo selgere på ebay som gir pengene tilbake hvis jeg ikke blir fornøyd og kan beholde produktet.

Eller kunne jeg gitt selgeren dårlig rykte, noen gir halv pris tilbake andre gir ingenting egentlig burde selgerne informere hva man kan forvente av produktet, uten å legge skjuld på det.

41704d1362098419-need-some-help-identify

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Så det blir ikke helt riktig det heller.

Produktene er ikke idiotsikre bare fordi de er laget godt. Husk og at på Elkjøp, Lefdal, Biltema osv så har du forbrukerrettigheter som er ganske gode. Dette koster butikken penger, og er noe du må betale for.

 

Dersom du ikke bryr det om dette så er det jo bare å handle på Ebay - men da må du og håndtere garantisaken selv, og det er ikke alltid like enkelt.

 

Faktisk er noe tillfeller ebay selgere fra kina ganske snille, fordi jeg kjøpte et dårlig produkt fikk jeg pengene tilbake og jeg beholdt produktet.

Kan bekrefte slike spillere er slik rykter sier, for svak forsterker og dårlig FM radio.

Neppe egnet for vinteren da kulde vil nok gi kondens og gjøre produktet ubrukelig.

 

Nå er også SD kort leseren dårlig klarer fint å lese av men en del låter klarer den ikke å spille av, eller hopper tilbake til FM radio.

Men uansett ganske mye for pengene. Særlig til DIV prosjekter eller testing.

Men forsterkeren er litt svak,  klarer bare til level 20 av 40 noen tilfeller klarer den 30 hvis det er lite bass i låten.

Så den spiller neppe særlig høyt kanskje 2x10-20 watt før lyden blir vesentlig dårligere. Men man kunne brukt RCA og egen forsterker i så fall.

 

Men uansett viser det kan være mulig å lage slike til 300-400 kr muligens som er full brukbare.

Hvis noen har erfaringer med andre en ebay må dere bare gi deres mening.

Lenke til kommentar

Så du har testet slike og fått dårlig leser for SD-kort, dårlig og svak forsterker, dårlig FM-radio, utsatt for kulde og kondens? Og så anbefaler du de? Fordi noen selgere er snille og gir pengene tilbake?

 

Klassisk eksempel på å spare seg til fant. Eg er ikke interessert i en dårlig spiller med rare feil og potensielt ødelagt av klimaet vi har i norge. Eg vil ha noe som fungerer - selv i DIY-prosjektene mine velger er produkter eg ikke risikerer at dør helt uten videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle gjerne prøvd:

Spesialspiller 7'' DAB+ Passer for alle biler - Universal Stereo GPS

 

Men litt usikker om det finnes noe billigere\ bedre på finn.no i så fall, som har god levetid\nyeste android 7 N og HDMI usb 3.0 etc og 32\64 GB minne av rask type? Noen forslag, da denne er umulig å finne erfaringer på. Hadde det vært det hadde jeg muligens kjøpt. Mangler blueray spiller, kun DVD.

 

Skjermoppløsningen er nok ganske dårlig med 800x600, selv 1280x 720 er ganske liten oppløsning, så tror skjermen ser veldig kornete ut. At den over har kanskje 120x60 oppløsning merker man neppe da man forventer ikke særlig høy oppløsning av led lys.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...