Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygget nylig egen PC - Vil ikke boote


Anbefalte innlegg

Når jeg slår på pc-en kommer det ingen boot-up meny!

Jeg kjøpte nylig en pc fra komplett https://www.komplett.no/product/896019/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1060-edition# , og denne pc-en må man bygge selv. Jeg har desverre ingen tidligere erfaring med å bygge en pc, men jeg hoppet rett inn i det og fulgte veilednings videoen på bunnen av siden der jeg kjøpte pc-en... Når jeg var ferdig med å bygge pc-en, så prøvde jeg å skru den på. Det så ut som alt fungerte som det skulle, siden man kunne høre viften gå, lyset på "power-knappen" skrudde seg på, og jeg hørte ingenting "galt" med den...Derfor valgte jeg å "write" et operativ system som heter Ubuntu på en CD-Plate bare for å sjekke om pcen "faktisk" fungerer... Jeg koblet til en ekstern CD spiller, med installasjons cd-en inni til Pc-en, og det skjedde absolutt ingenting. Jeg hadde forestilt meg at det skulle komme en slags boot-up meny, men ingenting skjedde...
Senere fant jeg ut av at jeg hadde tilkoblet HDMI kabelen til motherboardet og ikke skjermkortet, så jeg byttet plass på kabelen til skjermkortet, men det skjedde fremdeles ingenting! Alt som står på skjermen er "Intet Signal". 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke hvilket ubuntu image du har brent osv, men jeg vil anbefale at du kanskje først bare prøver å lage en ubuntu boot USB istedet og prøver å boote til denne, kanskje det ikke er selve PC'en som er problemet her, spesielt om du ikke har problemer med å komme inn i BIOS for å boote til CD.

Jeg kommer desverre ikke i det helet tatt inn i BIOS-en til pc-en heller...Jeg mener, absolutt ingenting skjer enten om jeg bare skrur på pc-en eller om jeg prøver å koble til den eksterne cd-spilleren, alt som står på skjermen er "Intet signal"

Lenke til kommentar

Det hovedkortet har jeg hatt "trøbbel" med selv. Den integrerte GPU'en krasjer med GPU'en, start opp uten GPU i og slå av den integrerte GPU'en fra BIOS. Jeg drev og testa et par forskjellige kort og måtte resette BIOS et par ganger. Det er to pins på HK'et man bruker for å resette BIOS, men det fulgte ikke med jumper (i min eske hvertfall?) så du må muligens bruke et skrujern.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Flytt skjermkabelen til et uttak på maskinen som er aktivert.

Mitt tips er at DVI på hovedkortet er aktivert. Deretter prøver du HDMI på hovedkortet.

Om det ikke skulle være det, så prøv å ta ut skjermkortet.

Lenke til kommentar

Når jeg slår på pc-en kommer det ingen boot-up meny!

 

Jeg kjøpte nylig en pc fra komplett https://www.komplett.no/product/896019/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1060-edition# , og denne pc-en må man bygge selv. Jeg har desverre ingen tidligere erfaring med å bygge en pc, men jeg hoppet rett inn i det og fulgte veilednings videoen på bunnen av siden der jeg kjøpte pc-en... Når jeg var ferdig med å bygge pc-en, så prøvde jeg å skru den på. Det så ut som alt fungerte som det skulle, siden man kunne høre viften gå, lyset på "power-knappen" skrudde seg på, og jeg hørte ingenting "galt" med den...Derfor valgte jeg å "write" et operativ system som heter Ubuntu på en CD-Plate bare for å sjekke om pcen "faktisk" fungerer... Jeg koblet til en ekstern CD spiller, med installasjons cd-en inni til Pc-en, og det skjedde absolutt ingenting. Jeg hadde forestilt meg at det skulle komme en slags boot-up meny, men ingenting skjedde...

Senere fant jeg ut av at jeg hadde tilkoblet HDMI kabelen til motherboardet og ikke skjermkortet, så jeg byttet plass på kabelen til skjermkortet, men det skjedde fremdeles ingenting! Alt som står på skjermen er "Intet Signal". 

 

Kan noen hjelpe?

Brukte du manualen til hk? Den viser deg alt du skal gjøre. Satte minne brikkene riktig plass, alle ledningene riktig. Svaret er i manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...