Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få dama til å gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Har vært sammen med kjæresten i 3 år nå. For ca. 1-2 år siden var hun veldig tynn, men nå har hun lagt på seg en del, og det plager meg litt. Exen hennes var veldig kontrollerende med kosthold osv, så jeg vil helst ikke være den typen. Hun trener fortsatt, så det er ikke noe problem. Men kan man si det på en snill måte? Hun vet at hun har lagt på seg litt, og sier det inniblant. Er det ok å nevne det, og spørre på en bra måte om hun vil gå ned til det hun var før? 

 

Vi er begge 25.  



Anonymous poster hash: faab8...0aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig å legge på seg litt i 20-årene. Med mindre hun er blitt svært overvektig, bør målet heller være å ikke gå opp mer. Varig vekttap er vanskelig nok å få til selv med tilstrekkelig indre motivasjon, men hvis det bare handler om at du ikke synes hun er like stram lenger, blir det et drøyt krav.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

bruk ord som: komme seg i form, eller komme oss ut litt for frisk luft

 

si f.eks skal vi begynne å jogge sammen om morgenen før jobb?

 

eller

 

kan du hjelpe meg å begynne å spise bedre med å støtte meg å ikke kjøpe usunne matvalg?

 

kanskje vet du om et plagg som hun brukte før, som hun nå gjerne ikke passer - spill uviten og spør om hun ikke kan ha på seg det plagget igjen, da det du syntes det var hot og gir deg gode minner

 

----

 

husk, gå rundt grøten

Lenke til kommentar

Som han over er inne på; benytt sjansen til å også gjøre noe med deg selv. Foreslå å trene sammen.

 

Hun er helt sikkert ikke happy selv med at kroppen trenger mer vedlikehold jo eldre vi blir.

 

Jeg og jenta mi har nettopp begynt så smått å trene sammen fordi jeg synes jeg har blitt for feit. Hun brye seg lite - hun har uansett sagt at hun vil heller ha en feit type enn en som røyker. :p

Lenke til kommentar

Som han over er inne på; benytt sjansen til å også gjøre noe med deg selv. Foreslå å trene sammen.

 

Hun er helt sikkert ikke happy selv med at kroppen trenger mer vedlikehold jo eldre vi blir.

 

Jeg og jenta mi har nettopp begynt så smått å trene sammen fordi jeg synes jeg har blitt for feit. Hun brye seg lite - hun har uansett sagt at hun vil heller ha en feit type enn en som røyker. :p

som mann til mann, vær forsiktig med å ikke vedlikeholde deg selv. hold din markedsverdi oppe. at hun ikke bryr seg om du blir feit kan jo bety at hun absolutt elsker deg max, eller underbevisst/bevisst vet at du ikke "stikker av" hvis du blir feit og lite attraktiv. 

 

bare et lite innskudd der

Lenke til kommentar

Stakkars dame. Først vært med en mann som er kontrollerende når det kommer til kosthold så må hun nå gå ned i vekt for en ny type. Det der ender med ødelagt selvtillit om hun ikke allerede sliter med det.. Dump henne i stedet uten å si hvorfor, mindre sårende det enn at hun skal få knust selvtilliten sin! :) 



Anonymous poster hash: 51500...e52
Lenke til kommentar

Jeg har ett lignende tilfellet her.. Dama har gått mye opp i vekt det siste året.. Jeg sliter med å si det til henne direkte, men har spøket mye med det derimot , hvor jeg ser at hun faktisk tenker over det og ikke er så glad over situasjonen hun er i..

 

Jeg sier alltids at om hun blir "så" stor så dumper jeg henne på flekken (spøkefult).. Men føler at hun er unna det nivået, men tenker litt over det.. Det er trossalt en grense på hvor stor dama kan være før man mister totalt sexlysten...

 

Det er høres kanskje overfladisk ut.. men det er viktig å ha noe sexuelt som trekker man til hverandre.. Løsningen kan kanskje være å gjøre noe sammen...Om du er tynn og slank, så kan du gå med i ett komprimiss.. Trene sammens på studio etc..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vanskelig situasjon.

 

Jeg for min del har tydelig kommunisert til kjæresten min at det er viktig for meg at vi begge holder oss slanke og er i form. Hun var slank når vi møttes, er det fortsatt og jeg har gitt tydelig beskjed om at jeg ønsker at hun fortsetter å være slik, på samme måte som jeg gjør det. 

 

Har også gitt eksempler på jenter jeg kjenner som har forfalt ved å legge på seg. Så, hun vet hvor standarden ligger og det har blitt lagt fram på en fin og ryddig måte i forkant.

 

Det er mulig noen jenter som leser dette blir såret, men jeg nekter å være med på å forfekte et middelmådighetens ideal hvor man skal sitte på rumpa og spise smågodt dagen lang. Mennesket var ment å være aktivt og spise sunt. Ikke sitte foran TV-en og konsumere godteri og realityserier.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette aldri vil bli en issue for min del mht overspising og inaktivitet hos dama da hun har i store deler av sitt liv slitt med spiseforstyrrelser og er ellers meget fysisk aktiv.

men husk nå på at jenter har ganske forskjellig fysikk fra oss menn og det krever mye mer av en jente å beholde fasongen enn for oss menn.

 

(Jeg må selvfølgelig innrømme at jeg er veldig takknemlig for at svangerskap og fødsel ikke har satt noen fysiske spor selv om det nok ikke ville påvirket vårt samliv.)

 

Vil man være "sikker" på at dama ikke mister fasongen så er et safe råd at man søker eldre jenter som allered har gjennomgått de største endringene kroppen gjennomgår i de forskjellige fasene ettersom alderen tærer :)

 

Blir man sammen med ei jente på 20 så må man nesten forvente at ting endrer seg.

Lenke til kommentar

Alle her snakker om trening, men det er kostholdet som er det viktigste for å kontrollere vekten. Kjøp inn sunn mat, grovt brød, frukt, fisk, kylling etc. og spør om dere kan ha *insert random healthy meal here* til middag oftere. Si at du kan lage middag, så lager du et sunt måltid. Server frukt, nøtter, smoothie, yoghurt uten sukker etc. til kveldskos. Ha sunn mat fremme og tilgjengelig. Har dere usunn mat liggende fremme, så gjem det bort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Alle her snakker om trening, men det er kostholdet som er det viktigste for å kontrollere vekten. Kjøp inn sunn mat, grovt brød, frukt, fisk, kylling etc. og spør om dere kan ha *insert random healthy meal here* til middag oftere. Si at du kan lage middag, så lager du et sunt måltid. Server frukt, nøtter, smoothie, yoghurt uten sukker etc. til kveldskos. Ha sunn mat fremme og tilgjengelig. Har dere usunn mat liggende fremme, så gjem det bort.

 

Godt poeng. 

 

Jeg tror mange er av den misoppfatning at om man trener, så kan man spise omtrent hva man vil. Faktum er at man skal være på toppidrettsnivå før dette stemmer.

 

En løpetur på 30 minutt forbrenner kanskje 2-300 kalorier. En neve med nøtter (50g) inneholder 450 g kalorier. 

 

Jeg kom i mitt livs form med forholdsvis lite aktivitet (kun vekter og null kardio). En kamerat av meg gikk ned 20 kg uten å trene (ikke til å anbefale, men illustrerer et poeng). 

 

Ellers er det vel vanskelig å kontrollere hva andre gjør som i en slik situasjon som dette, men man kan naturligvis være med på å prøve å påvirke i positiv retning slik du foreslår. :) 

Lenke til kommentar

Alle her snakker om trening, men det er kostholdet som er det viktigste for å kontrollere vekten. Kjøp inn sunn mat, grovt brød, frukt, fisk, kylling etc. og spør om dere kan ha *insert random healthy meal here* til middag oftere. Si at du kan lage middag, så lager du et sunt måltid. Server frukt, nøtter, smoothie, yoghurt uten sukker etc. til kveldskos. Ha sunn mat fremme og tilgjengelig. Har dere usunn mat liggende fremme, så gjem det bort.

Man får jo ikke stram kropp eller sprettrumpe av kostholdet? 

 

Anonymous poster hash: 51500...e52

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Man får jo ikke stram kropp eller sprettrumpe av kostholdet? 

 

Anonymous poster hash: 51500...e52

 

 

Kalorier inn - kalorier ut = overskudd/underskudd.

 

Med trening kan du stimulere til muskelvekst og "stramme opp". I tillegg øker du "kalorier ut". 

 

Men kostholdet avgjør hvor mye muskler du bygger og hvor mye vekt du eventuelt går opp eller ned (kalorier inn). Store og feite styrkeløftere trener hardere enn folk flest, men når dietten består av pizza og sjokolademelk så forblir muskulaturen isolert av et spekklag og de ser mer ut som michelinfigurer enn greske guder.

 

Kameraten min som gikk ned 20 kg uten trening ser fortsatt slapp og utrent ut, men er tynn...

Lenke til kommentar

Selv har jeg fått meg en app som gjør det ganske enkelt å scanne strekkodene på matvarer så jeg kan se hvilke produkter jeg bør unngå.

 

Jeg fikk sjokk når jeg scanna osten....

Herregud.... Ei skive med ost er jo en hel romjul med fråtsing :p

 

Og jeg som elsket ost :p

 

Det er faktisk ganske enkelt å bruke en sånn app til å bli litt mer bevisst på hvor mye man faktisk får i seg

Lenke til kommentar

Selv har jeg fått meg en app som gjør det ganske enkelt å scanne strekkodene på matvarer så jeg kan se hvilke produkter jeg bør unngå.

 

Jeg fikk sjokk når jeg scanna osten....

Herregud.... Ei skive med ost er jo en hel romjul med fråtsing :p

 

Og jeg som elsket ost :p

 

Det er faktisk ganske enkelt å bruke en sånn app til å bli litt mer bevisst på hvor mye man faktisk får i seg

Trenger ikke en sånn app jeg.

Kan kun holde meg til skummet produkter. Prøver jeg noe annet, kan jeg like så godt knaske lakserende piller.

 

Og jeg som virkelig elsket kaker, ost, m.m. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like greit å bare lese næringsdeklarasjonen. Har gått ned 30 kilo i år, spiser ost og kefir (som forsåvidt ikke er noen meieriversting) stort sett daglig. Bruker ordentlig smør i stekepannen uten å være særlig forsiktig med mengden. Men jeg holder meg unna snop, kaker, øl og brus. Det viktigste med ost og annet pålegg er at man ikke skjærer fire ekstraskiver som man stapper i seg mens man smører matpakken. Og melk er mat, og hører bare hjemme på muslien. Ikke som tørstedrikk ved siden av.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...