Gå til innhold

Politivold i Norge


Anbefalte innlegg

 

 

Konklusjonen er da at Staten (ved Politiet) har monopol på illegitim voldsutøvelse mot befolkningen. ;)

 

Nei!

Konklusjonen er da at Staten (ved Politiet) har monopol på legitim voldsutøvelse mot illegitime handlinger hos befolkningen. 

 

Heldigvis vokser de fleste av seg denne fiendtligheten mot lov og orden - som oppstår i puberteten.

Du blander sammen legitimitet og lovlighet. Det er ikke det samme.

 

Lovligheten av diverse handlinger diskuteres i jussdelen av forumet, legitimiteten diskuteres i politikk og samfunn.

 

Politiet har intet monopol på legitim voldsutøvelse (dvs selvforsvar) i Norge.

 

Dog, det innebærer en vurdering av hva som er legitim voldsutøvelse som du muligens ikke er enig i?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Poenget er at hvis det var propaganda til fordel for politiet så hadde de ikke vinklet det slik at mannen som prøvde å drepe politifolk og ble skutt som et resultat av dette ikke var noe annet enn en vanlig stakkars familiefar.

 

nja, politiet var også raske med å fortelle at mannen var "kjent av politiet fra tidligere"

 

En trafikkbot for ti år siden? Urinering på off. sted en lørdagskveld?

 

Strengt tatt bør det være forhold av en viss alvorlighet, hvis man vinkler det slik i omtale. Det kan forøvrig godt hende fyr'n var en kjent voldsmann etc. i så fall har uttalelsen fra politiet relevans.

VG har lest gjennom familiefarens tidligere dommer, der den nyeste stammer fra 2007. To av hendelsene dreier seg om kjøring i ruspåvirket tilstand mens et tredje tilfelle omhandler forulemping av offentlig tjenestemann.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politietaten/mann-35-drept-av-politiet-for-familien-er-dette-uforstaaelig/a/23859860/

 

PS. Trukket over fra propaganda og indoktrinasjons-tråden.

 

 

Politiets versjon "straight from the horses mouth" (Video av politiets pressekonferanse):

 

http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/Mann-skutt-av-politiet-i-Kristiansand---dode-av-skadene-694558b.html

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er vel heller et ganske "tafatt" politi i Norge , i forhold til andre land vi bør sammenligne oss med..

 

Er jo ytterst skjeldent at de skyter folk, og når det en skjelden gang skjer, har jeg ingen motforestillinger med det..

 

en kriminell mindre, kort og godt..

 

For vanlige lovlydige er dette et " ikke problem ", snarere tvert om..

 

Ser en helt annen respekt for politiet her i Spania, en i Norge, her henger nok våpenet betydelig løsere på hoften en i Norge..

 

Spesielt Guardia Civil, de tidligere "guttene" til Franco..

Endret av the 3 X
Lenke til kommentar

Det er vel heller et ganske "tafatt" politi i Norge , i forhold til andre land vi bør sammenligne oss med..

 

Er jo ytterst skjeldent at de skyter folk, og når det en skjelden gang skjer, har jeg ingen motforestillinger med det..

 

en kriminell mindre, kort og godt..

 

For vanlige lovlydige er dette et " ikke problem ", snarere tvert om..

 

Ser en helt annen respekt for politiet her i Spania, en i Norge, her henger nok våpenet betydelig løsere på hoften en i Norge..

 

Spesielt Guardia Civil, de tidligere "guttene" til Franco..

 

Du får det til å høre positivt ut med ett våpenglad politikorps hvor våpenet sitter løst, det er vel strengt tatt det stikk motsatte av dette som har vist seg å være en vinnende oppskrift. Nemlig at erfaringen med ubevæpnet politi viser at kriminelle speiler denne holdningen hvorav det hele resulterer i mindre våpen og færre dødsfall. Folket må kunne kjenne seg igjen i politiet og dets holdninger, det må finne sted gjensidig respekt og forståelse og slikt skapes ikke av hjelm m visir og maskingevær for å si det sånn.

 

Bare vi får Anundsen og resten av politistat politikerne ut av regjering nå så tenker jeg ting kan normalisere seg igjen. At vi skal ha folk (politi eller ikke) gående i gatene våre med våpen i fredstid er ett uakseptabelt virkemiddel for folk flest, dette har glidd ut og må straks strammes inn igjen samtidig som vi får gå igang med å se på tiltak rundt optimalisering av fremskutt lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det? Eller skjer det bare med folk "vi" ikke liker? 

 

 

Edit: At det er værre i kjipere land teller ikke

 

Ordentlig bevis kommer LANG vei til å faktisk overbevise noen som er åpen til idéen om at det er mye politivold her i Norge.

 

Så langt ser jeg søppel fra MSM fra situasjoner som er tatt ut at kontekst og vridd på en måte til å få det til å høres ut som om det er politiet sin feil.

Lenke til kommentar

 

Faen er detta for no tråd? Nesten mere idiotisk enn "Spør en pedofil".

 

Politivold her i Norge er det EKSTREMT lite av. Skjønner ikke hvorfor denne tråden eksisterer.

Hvordan vet du at der er "EKSTREMT lite" politivold i Norge?

 

Om du ikke forstår hvorfor tråden eksisterer kan du lese førstepost, eller eventuellt spørre om hva du lurer på. ;)

 

 

VMan-P277060.jpg

Robert Michael Aconcha-Kohn. Drept ved kvelning i politiet forvaring (2004). Ingen Politimenn straffet

 

Young-Man-Face-Silhouette-Graphics.jpg

Tonny Askevold (1990). Kvalt av beruset Politimann. Politimann ikke straffet.

 

1221307.jpg

Tómasz Wacko. Kvalt av Poltimann i 2003. Politimann ikke straffet.

 

fot2007050812203712325017_eugene_ejike_o

Eugene Ejike Obiora. Kvalt av Politimann (2006). Poltimann ikke straffet.

 

2476070.jpg

Erik Are Stedt. Kvalt av ambulansepersonell hjulpet av Politiet. Ingen straffet.

 

man-silhouette-1428379.jpg

Ukjent navn (35år). Skutt og drept av Politiet (2016). Politiet hevder selvforsvar (som vanlig), under etterforskning av "spesialenheten", usannsynlig at noen politimenn blir straffet.

 

Så har man jo endel saker lengre tilbake i tid, inkludert noen hundre jøder som det norske politet sendt til gassing i Tyskland.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Faen er detta for no tråd? Nesten mere idiotisk enn "Spør en pedofil".

 

Politivold her i Norge er det EKSTREMT lite av. Skjønner ikke hvorfor denne tråden eksisterer.

Fordi politiet dreper unødvendig om og om igjen og ingen blir stilt til ansvar.

Lenke til kommentar

Da begynner historien til politiet å endre tone.

 

Da

Politiet om den dødelige skuddvekslingen i Kristiansand: - Vi handlet i nødverge

http://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-om-den-dodelige-skuddvekslingen-i-kristiansand---vi-handlet-i-nodverge/65377918

 

Seneste

Det jeg har sagt er at det fortonte seg for tjenestemennene, som var på stedet, som en nødvergesituasjon. Det vil si at de oppfattet at de måtte forsvare sitt liv, sier Austad til NRK.– Vi har ikke konkludert med at det var nødverge, for det kan ikke vi konkludere med. Vi kan bare si at vi oppfattet det slik.

https://www.nrk.no/sorlandet/familien_-_-vanskelig-a-forholde-seg-til-politiets-forklaring-1.13250784

 

Hvor er våpenet som denne mannen angivelig brukte for å skyte mot politiet?

22406190._UY200_.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen endring av situasjonen her? Politimennene mener fortsatt de handlet i nødverge, uten at dette har noen betydning. Det vil etterforskning vise, og det ville være særdeles merkelig om den mistenkte ikke har skutt etter politiet. Det er jo helt meningsløst for politiet å lyve om noe som enkelt kan motbevises.

Hvis han skjøt etter politiet, er det nødverge.

Endret av Spectryx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne også være nødverge om han kjørte rett mot en politimann i et blindgatesmug med null klaring på sidene av bilen (tenk dårlig actionfilm). Siden bildene av bilen med hull i ikke viste noen bygninger, tviler jeg på at så ville være tilfelle.

 

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over saken, men det påstås jo at han skjøt mot politiet. Siden bildene viser bare ett kulehull i frontruten (som formodentlig var politiets, basert på plasseringen i forhold til førerplass), og at passasjervinduet er oppe, kan han vanskelig ha skutt ut noen av de vinduene (med mindre vi antar at politiet forstyrrer åstedet ved å heve vinduet i døren). Bilens andre vinduer ser også hele ut, så jeg vil nok mene at det er vanskelig å argumentere for at mannen har skutt etter politiet umiddelbart før han selv ble skutt. Da står vi igjen med muligheten for at han var dekket opp forfra med våpen på kort hold, mens en betjent nærmet seg sidedøren, og så foretok en brå bevegelse som ble tolket som at han frembrakte et våpen, hvorpå betjenten som dekker ham opp skyter. Jeg klarer ikke å se for meg noe annet scenario i farten som skulle rettferdiggjøre overlagt bruk av dødelig makt. Et annet potensielt scenario er at politiet dro en NOKAS, skjøt for å skremme (eller stoppe bilen) og bommet.

 

Men jeg ville tro vi ville fått vite det nå om der var våpen i bilen...

Lenke til kommentar

Det kan hende han har skutt på politiet før dette? Det har jo vært en biljakt slik jeg forstår saken, han har skutt på politiet og stukket av, eller skutt ut av vindu i fart og lukket det igjen?

Hvis han på et tidspunkt har skutt mot politiet viser han jo helt klart vilje til å drepe eller alvorlig skade noen.

Når du har blitt beskutt og han ikke viser vilje til å overgi seg er det vanskelig å vurdere, skal politiet sjanse på at han ikke skyter igjen.?

Endret av Spectryx
Lenke til kommentar

Om han har skutt tidligere, men ikke fremdeles skyter eller gjør mine til å skulle skyte så kan det ikke kalles nødverge. Om han har lukket vinduet skyter han ikke lengre, og det er ikke nødverge.

 

Husk at politiet har tilgang til mange ulike ressurser, om det var en reell frykt for at han ville skyte tjenestemenn som nærmet seg (den antageligvis stoppede) bilen kunne man brukt skjold.

 

Det eneste jeg kan se som et sannsynlig scenario, er at mannen har blitt konfrontert mens noen har ham i siktet, og når mannen gjør noe som gir politiet grunn til å skyte så skytes det.

 

Men igjen, frem til vi får informasjon om hvilket våpen den avdøde hadde er det fullstendig mulig at han ikke hadde noe i det hele tatt. Mennesker er i stand til å innbille seg mye rart i en stresset situasjon, og politifolk er som kjent mennesker som gjerne vil hjem til familien på egne ben...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...