Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksomkostninger som selvprosederende


Running Fox

Anbefalte innlegg

Jeg er nødt til å være selvprosederende i sak om barnefordeling for tingretten da mor til min datter vil redusere samvær. Jeg forventer å bli stevnet inn for tingretten på nyåret. Er det noen som vet hvordan jeg bør formulere meg ift. saksomkostningene? Kan jeg søke mine egne saksomkostninger dekket av motparten som følge av at jeg bruker tid osv. på saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden du har brukt regnes vanligvis ikke som en kostnad. Rettslig sett reguleres dette av tvisteloven § 20-5 første ledd:

 

(1) Full erstatning for sakskostnader skal dekke alle partens nødvendige kostnader ved saken som ikke særlige regler gir grunnlag for å unnta. Ved vurderingen av om kostnadene har vært nødvendige, legges det vekt på om det ut fra betydningen av saken har vært rimelig å pådra dem. Parten kan kreve rimelig godtgjøring for eget arbeid med saken når det har vært særlig omfattende eller det ellers måtte ha vært utført av en prosessfullmektig1 eller annen fagkyndig hjelper.

Kravet for å få dekket din egen tidsbruk er altså enten at det har vært "særlig omfattende" (saksrelativt, dvs. at du må ha arbeidet betydelig mer enn gjennomsnittlig med saken, hvor gjennomsnittlig er det som er vanlig for barnefordelingssaker), eller at arbeidet ellers måtte ha vært utført av fagekspertise. I barnesaker vil disse vilkårene sjelden være oppfylt.

 

I tillegg tilsier rettspraksis at man er tilbakeholden med å ilegge sakskostnadsansvar i barnesaker, jf. tvisteloven § 20-2 tredje ledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prosedert på egenhånd tidligere og har vunnet frem med min påstand. Jeg får også hjelp av en person med betydelig kompetanse. Barnefordeling er strengt ikke noe hokuspokus siden det er den sakkyndiges vurdering som i stor grad legges til grunn for rettens slutning. Når det er sagt, så skulle jeg selvsagt tatt meg betalt for advokat om jeg hadde hatt penger til en. Da jeg har vært i retten i 3 rettsomganger og i 8 rettsmøter kun fordi jeg vil stille opp for min datter i tråd med lovens bokstav, så har jeg ikke mer penger. Jeg får heller ikke støtte til fri rettshjelp. Sånn fungerer systemet.

Takk til Krikkert for gode råd. :-)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...