Gå til innhold

På 20 år ble tiden det tok å bore en brønn doblet. Så ble den halvert igjen på ett år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel en slags generell mekanisme...

 

Jeg tror man vil kunne få se eksakt det samme i boligbyggebransjen den dagen denne bransjen eventuelt går på en tilsvarende smell.

 

Altså, at man "over natten" vil oppdage at det fortsatt er mulig å bygge boliger så og si like billig som man klarte å bygge de for 15 eller 20 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel en slags generell mekanisme...

 

Jeg tror man vil kunne få se eksakt det samme i boligbyggebransjen den dagen denne bransjen eventuelt går på en tilsvarende smell.

 

Altså, at man "over natten" vil oppdage at det fortsatt er mulig å bygge boliger så og si like billig som man klarte å bygge de for 15 eller 20 år siden.

 

Bygging er ikke så dyrt egentlig, det er byggherren eller investoren som skal ha veldig mye tillegg for risiko og casher ut store summer på enkelte salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Investeringer i olje er dumt. Det er funnet nok olje for verden. Nå er det å effektivisere slik at vi kan tjene så mye penger som mulig på den oljen vi har satt i gang med.

 

Elektrisk kommer raskere enn noen aner. Eksponensiell vekst i elektrisk er faktisk det, eksponensiell reduksjon i olje.

 

Økt kapasitet (investeringer i nye funn) fører bare til prispress. Jeg tror nye investeringer nå kommer til å være tapsprosjekter, uansett hvor mye vi investerer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt sikkert at prisnivået har gjenspeilet hele kostnadsbildet. Tror nok det har vært en periode i oljebransjen hvor enkelte har kunnet skumme fløten ganske godt ;)

 

Vi snakke om tidsbruken pr brønn, merkelig at folk som leser TU ikke leser hele teksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Investeringer i olje er dumt. Det er funnet nok olje for verden. Nå er det å effektivisere slik at vi kan tjene så mye penger som mulig på den oljen vi har satt i gang med.

 

Elektrisk kommer raskere enn noen aner. Eksponensiell vekst i elektrisk er faktisk det, eksponensiell reduksjon i olje.

 

Økt kapasitet (investeringer i nye funn) fører bare til prispress. Jeg tror nye investeringer nå kommer til å være tapsprosjekter, uansett hvor mye vi investerer.

 

umh, har du fått med deg at verden vil forbruke mer olje om 5 år enn hva vi bruker i dag ? feks det ble i Kina registrert 20 millioner nye biler i 2015.. Her blir ikke de gamle skrotet.. se statistikken i India og andre Asiatiske land.

DU forstår ikke hvor mye energi som må erstattes hvis vi skal slutte å bruke olje over natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke helt sikkert at prisnivået har gjenspeilet hele kostnadsbildet. Tror nok det har vært en periode i oljebransjen hvor enkelte har kunnet skumme fløten ganske godt ;)

Vi snakke om tidsbruken pr brønn, merkelig at folk som leser TU ikke leser hele teksten.

 

Jeg har blitt slepphendt. Skrevet akkurat det samme som deg tidligere ved et par anledninger ;)

God helg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...