Gå til innhold

Norsk journalistikk - bunnivå nådd?


Studenten!

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg deler din frustrasjon og har bare noen momenter i tillegg. Ta for eksempel siste uka som begynte med en varslersak i Bergenspolitiet men saken forstummet da alle sauene i pressekorpset begynte å breke om pedofili. Det virker iscenesatt av et PR-byrå.  For selve saken Dark Room er syltynn.

Hvorfor mener du den er syltynn? Saken er stor og omfattende, og meget alvorlig.

 

At Dark Room-saken er en stor del av forklaringen på hvorfor det er en reduksjon i antall store narkotikasaken er ganske relevant her. Mye av saken om varsleren faller jo fra hverandre når man vet mye av grunnen til prioriteringene som ble gjort.

 

Planlegging av voldtekt av ufødte barn i et chatterom sorterer inn under psykiatrien. Det samme med de fleste pc-onanistene som er i samme miljøet. Hypen omkring Dark Room er en kampanje. Om ett barn reddes er hele Dark Room rettferdiggjort, men her er jo ufødte barn reddet og bergensere arrestert for å lest tekster.

 

Dark Room-saken er høyst reell, og mange barn har blitt reddet fra brutale overgripere. Hvorfor velger du bare å nevne f.eks. det med å lese en tekst når du vet at flere overgripere som faktisk misbrukte barn seksuelt nå sitter bak lås og slå?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

God journalistikk koster penger. De siste årene har mediebedrifter nedbemannet kraftig, blant annet grunnet lavere annonseinntekter. Presset blir stort på de som er igjen. En clickbait-sak tar kort tid å produsere. Gravejournalist tar ofte lang tid og krever mye ressurser før noe publiseres.

 

Det er tendenser til at folk har blitt mer villige til å betale for god journalistikk. Når dette blir vanligere, vil forhåpentligvis kvaliteten også gå opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

God journalistikk koster penger. De siste årene har mediebedrifter nedbemannet kraftig, blant annet grunnet lavere annonseinntekter. Presset blir stort på de som er igjen. En clickbait-sak tar kort tid å produsere. Gravejournalist tar ofte lang tid og krever mye ressurser før noe publiseres.

 

Det er tendenser til at folk har blitt mer villige til å betale for god journalistikk. Når dette blir vanligere, vil forhåpentligvis kvaliteten også gå opp.

 

Veldig viktig poeng! og det er så synd at det har blitt slik... :/

 

Selv har jeg sluttet å klikke inn på "clickbait"-artikler og -aviser (VG, DB, osv.), og betaler gjerne for aviser som Morgenbladet, Dagsavisen og internasjonale magasiner som Times, osv. Tenker at det koster jo, men det er et "bidrag" til å opprettholde god journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

VG - Norges største avis, og deretter Dagbladet, og sørgelig også i stadig større grad Aftenposten - har nådd et bunnivå?

 

Jeg blir frustrert av at Norges største aviser ikke klarer å ha god journalistikk. De er pepret med tabloidnyheter kopiert rett fra amerikanske tabloidsider, ureflekterte og uinformative moteartikler, one-sided og manglende redegjøresler der de med unntak faktisk skriver om noe poltikk/samfunnsrelevant. For ikke å nevne manglende korrekturlesning.

 

Det er dypt tragisk å scrolle ned f. eks VG, der et av de sakene de har ønsket å fremheve er at Kim K tok seg fri fra en fest for å være med ektefellen i sykehus (!). Seriøst liksom? Videre gir MinMote-redaktørene tips om hva som er "trendy" uten å vise hvor det kommer fra annet en at "jeg synes dette er kjempefint"... MinMotes såkalte motereportasjer inneholder sjeldent/aldri nærmere informasjon om motebildet bak det de velger å fremme. Dette etterfølges av utallige artikler om Farmen, Marcus og Martinius.

Det er lite politikk og for øvrig samfunnsnyttige artikler, og der de forekommer er de veldig one-sided, korte og lite informative.

 

Dagbladet følger samme mønster, og dessverre også Aftenposten i stadig større grad.

 

Det er synd at landets største aviser er blitt slik. Tragisk rett og slett, at det er disse journalistene som skal informere oss.

 

Jeg selv har begynt å lese bare Dagsavisen og den ukentlige utgaven av Morgenbladet.

 

Hva tenker dere om norsk journalistikk?

 

Jeg forstår frustrasjonen din MEN - denne prioriteringen forteller mer om det norske folk enn om avisens prioriteringer. De selger nemlig det kundene vil ha og betale for. Folk flest er faktisk enkle og helt uinnteresert i å lese om politikk, internasjonale forhold, økonomiske og sosiale forhold. De vil ha pupper og øl. Før har man basert seg på markedsundersøkelser; men nå med Internet og klikk er det enda tydeligere for mediene hva "folk flest" faktisk er innteresert i å lese. Jeg er enig med deg; blir lett irritert jeg også, men da burde irritasjonen rettes mot den enkle almuen som for det meste ikke er intellektuelle og samfunnsengasjerte. Mediene gir dem bare det de vil ha.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes ingen objektiv journalistikk. Det velges, og det velges bort. Hva som skal være tema, hvordan saker blir vinklet, hvilke intervju-objekter som får muligheten til å komme med deres meninger...

 

Det er bare en liten flik av virkeligheten som blir tolket, basert på journalistenes egne meninger og interesser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...