Gå til innhold

Samsung SSD 840 EVO - firmware spørsmål


G

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lastet ned Samsung Magician. Siden jeg for tiden mest har mulighet til å kjøre fra bærbar PC, så blir det også helt naturlig å forsøke en USB dock å koble S-ATA SSD'en til via.

 

Jeg får lest og skrevet til disken. Men den dukker opp som en ASTM-enhet som sikkert er USB-docken (StarTech et eller annet merke).

 

Jeg føler på meg at jeg må koble 840 EVO'en til rett på S-ATA for å kunne oppgradere firmware. Kan noen bekrefte om det er nødvendig, eller om det finnes vei rundt.

 

Ellers har jeg lastet ned en 840 EVO firmware på .ISO-fil i fra Samsung også. Fikk mount'et den i Win10, men inni den ligger det noen ISOLINUX-filer og ymse. Er en .bin-fil der. Kanskje det er selve firmwaren. Problemet er jo at Samsung Magician ikke ser på 840 EVO'en som en gyldig Samsung-disk inne i fra Windows kan det se ut til (tilkoblet via USB-dock).

 

Så må jeg brenne .ISO til CD, eller kopiere noe av det over på USB-minnepenn, og boot'e det opp? Altså at jeg kanskje må til å grave opp veldig gammel hardware for å i det hele tatt kunne legge inn ny firmware?

 

Det er jo helt nødvendig å legge inn ny firmware på 840-generasjonen, ellers så går de jo i sirup. Hadde tenkt å benytte en slik SSD som systemdisk på en gammel laptop.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du verden. Jeg har kastet kabinettet til noe gammelt skrot, og forsøker nå å få liv i det gamle skrotet. Jeg fikk kortsluttet de riktige power-pinnene på hovedkortet og den startet jo som et skudd. Fikk skjermbilde og greier.

 

Nå må jeg vel forsøke å finne et verktøy for å lage om .ISO til minnepenn. Rufus var det vel noe som het ja..

Lenke til kommentar

Antiviruset likte ikke Rufus.

 

EDIT:

Må jeg legge inn Rufus sine bootskreddersøm til minnepenn som steg 1 først, så bare kopiere inn alt som finnes på en ISO ved en enkel mount- og copy-operasjoner over på minnepenn?

 

EDIT2:

 

Ok, 20 sek. ut i video så er det en knapp for å endre vekk fra FreeDOS til ISO Image

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Åh, sånn gammel DOS-boot er noe skjit.

 

Får til å boot'e minnepennen, men den svarer med noe exeption handling i kernel..

Ser jo ut til at den er riktig konfigurert i og med at jeg får opp minnepennen som stasjon A:

og jeg får navigert rundt omkring i DOS. Til og med AUTOEXEC.BAT har orden i sakene. Den starter den ene .EXE-filen som besvarer med exeption.. Firmware'n ligger i en egen litt dypere katalog med navn FW i forhold til .EXE-filen, og AUTOEXEC.BAT ligger på A:\ som er en katalog høyere enn .EXE-filen.

 

Har forsøkt /? og /help på den EXE-filen uten at det gir noe resultat. Er det samsung som har rotet, eller er det noe rot i BIOS-innstillinger hos meg?

Lenke til kommentar

Klør meg i hode:

 

 

What do you mean failing? If you can't boot into the firmware updater, use Rufus to flash the ISO to a USB stick. Boot from it, trying AHCI, RAID, and IDE/Legacy modes (all non-UEFI).

If you get into the DOS-like prompt to update and it fails from there, check you're using the chipset's SATA ports. Different modes listed above may also help. Different motherboard next, even something super old should work fine.

 

Kilde: https://www.pcper.com/news/Storage/Samsung-840-EVO-Standalone-ISO-Updater-Now-Available

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...