Gå til innhold

Problem med partisjoner på HDD


andershf

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ble litt tull med partisjoner på ny HDD når jeg installerte Windows Server 2012. 

 

Se bildet. Kun den første som står "Unallocated" kan jeg opprette ny partisjon på, med maks størrelse på 1901,51GB. Den andre unallocated får jeg ikke gjort noe med. 

partisjon.png

 

 

 

Hva kan jeg gjøre her?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken er vel formatert med MBR, og ikke GPT.

MBR har en 2 TB max per partisjon.

Boota fra den gamle harddisken og fikk konvertert den nye til GPT i Diskbehandling. Fikk denne feilmeldingen når jeg skulle installere Windows Server 2012 på nytt:

install.jpg

 

Har lest litt og det står som du sier at jeg må bruke GTP, men at hovedkortet må støtte UEFI for at det skal fungere. Har funnet frem kvittering fra steinalderen (2008) når hovedkortet ble kjøpt, kan det rett og slett være at det kun kjører BIOS? https://www.asus.com/Motherboards/M3A78T/

Lenke til kommentar

Success! Takk for all hjelp :)

 

Sammendrag av hva som fungerte for meg i tilfelle noen skulle finne denne tråden senere.

Harddisken min på 4TB, som jeg planla å ha både OS og data på, var formatert i MBR som er en eldre standard som kun støtter opp til 2TB. 

Jeg formaterte disken i GPT som er en nyere standard som støtter mye større disker, men da nektet Windows å installere på den disken. Da var problemet at hovedkortet jeg bruker er så gammelt at det kjører BIOS og ikke UEFI, noe den må gjøre for å kunne installere/boote Windows på en GPT-disk.

Løsningen ble da å kjøpe en SSD til OS (formatert i MBR), og bruke 4TB disken kun til data, formatert i GPT. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...