Gå til innhold

Sort skjerm forsinkelse Windows 10


Anbefalte innlegg

Hei

PC: HP Probook 4730s 2012 modell. (Med offisiell Windows 8.1 støtte)

Edit: AMD grafikk og Intel i5.

 

PC er oppgradert til Windows 10 og har fungert veldig bra ett halvt års tid etter det.

Etter Windows oppdatering tar det ett og ett halvt minutt ekstra tid før Windows starter.

 

Boot:

1) Bios; 2 sek 
2) Windows logo: 2 sek
3) Sort skjerm 90 sek
4 Normal oppstart, få sekunder 
 

Noen tips?

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en liten snurredisk i maskinen, eller SSD?  

 

Hvis du har SSD ville jeg formatert, for da er noe galt.  

Kan jo muligens hjelpe med en HDD også, men ikke like mye

 

Og på hvilket grunnlag mener du at det er noe så galt at han bør formatere???

 

Jeg hadde samme problem på min forrige bærbare (også fra 2012), og fant aldri noen løsning på dette. En gang i blant startet den kjapt opp, for det meste ikke. Ble anbefalt å fjerne skjermdriveren og legge den inn på nytt, men kom aldri så langt. (har ny bærbar nå).

Det hjelper ikke med formatering i alle fall. Samme feil oppsto etter litt på helt ny fresh innstall også. Heldigvis ikke så ofte jeg restartet pcen, så problemet var ikke noe mer enn noe jeg irriterte meg over de få gangene jeg startet pcen på nytt. Men prøv ev. skjermdriver tipset.

Lenke til kommentar

 

Har du en liten snurredisk i maskinen, eller SSD?  

 

Hvis du har SSD ville jeg formatert, for da er noe galt.  

Kan jo muligens hjelpe med en HDD også, men ikke like mye

 

Og på hvilket grunnlag mener du at det er noe så galt at han bør formatere???

 

Jeg hadde samme problem på min forrige bærbare (også fra 2012), og fant aldri noen løsning på dette. En gang i blant startet den kjapt opp, for det meste ikke. Ble anbefalt å fjerne skjermdriveren og legge den inn på nytt, men kom aldri så langt. (har ny bærbar nå).

Det hjelper ikke med formatering i alle fall. Samme feil oppsto etter litt på helt ny fresh innstall også. Heldigvis ikke så ofte jeg restartet pcen, så problemet var ikke noe mer enn noe jeg irriterte meg over de få gangene jeg startet pcen på nytt. Men prøv ev. skjermdriver tipset.

 

 

Så du hadde lignende problem tidligere, som du aldri fikk løst, og derfor hjelper det ikke med formatering? 

 

Hvis en maskin har fungert fint og fortsatt tidvis fungerer normalt, men av og til slår seg vrang, syntes jeg ikke det er hårreisende å anta at det software som skaper krøll. Han må gjerne prøve å å reinstallere driverne, men han sier selv at problemet oppstod etter en oppdatering av Windows. 

Jeg personlig ville derfor prøvd en formatering istedenfor potensielt timesvis med feilsøk og sletting av oppdateringer. 

I tillegg vet jeg av erfaring at en liten formatering i ny og ne kan gjøre underverker for en gammel treg maskin.  

 

Så på det grunnlaget anbefaler jeg en formatering. Det er verdt et forsøk, og det bør ikke ta mer enn et par timer å få alt på plass igjen. 

Lenke til kommentar

 

Så du hadde lignende problem tidligere, som du aldri fikk løst, og derfor hjelper det ikke med formatering? 

....

Så på det grunnlaget anbefaler jeg en formatering. Det er verdt et forsøk, og det bør ikke ta mer enn et par timer å få alt på plass igjen. 

 

 

Hadde du lest posten min så hadde du sett at jeg skrev at jeg formaterte pcen i forsøk for å løse problemet, men at det fortsatte likevel. Så i denne saken er ikke formatering den riktige løsningen, for hardwaren er den samme, driverene er de samme og etter en formatering får du jo de samme oppdateringene. Så da er du like langt.

 

Du glemmer også det faktum at det kan være store mengder med data filer som TS ikke har backup av, og da er det ikke bare å formatere i vei. Men slikt bryr vel du deg ikke om?

Lenke til kommentar

 

Har du en liten snurredisk i maskinen, eller SSD?  

 

Hvis du har SSD ville jeg formatert, for da er noe galt.  

Kan jo muligens hjelpe med en HDD også, men ikke like mye

Hvorfor er det noe galt om han har ssd?

TS skriver etter win update, formater og win update installerer "feilen" på nytt.

 

 

Dårlig formulert av meg. Tanken var at en maskin med SSD bør boote relativt radig, mens en med HDD kan være ekstremt treg. 

Helt enig, men ettersom dette ikke er noe som skal skje etter en oppdatering, ville jeg heller formatert og håpet på at problemet forsvant enn å lete årsaken. Korrupt installasjon? Skyter i blinde, men man kan treffe blink da og

 

 

 

Så du hadde lignende problem tidligere, som du aldri fikk løst, og derfor hjelper det ikke med formatering? 

....

Så på det grunnlaget anbefaler jeg en formatering. Det er verdt et forsøk, og det bør ikke ta mer enn et par timer å få alt på plass igjen. 

 

 

Hadde du lest posten min så hadde du sett at jeg skrev at jeg formaterte pcen i forsøk for å løse problemet, men at det fortsatte likevel. Så i denne saken er ikke formatering den riktige løsningen, for hardwaren er den samme, driverene er de samme og etter en formatering får du jo de samme oppdateringene. Så da er du like langt.

 

Du glemmer også det faktum at det kan være store mengder med data filer som TS ikke har backup av, og da er det ikke bare å formatere i vei. Men slikt bryr vel du deg ikke om?

 

 

Flott tilsvar, takk for snappy åpning. 

Jeg leste posten din, men det at ditt problem ikke ble løst av en formatering betyr jo ikke at det ikke kan løse problemet til trådstarter. 

Med mindre du vet at årsaken til problemet du hadde er identisk problemet beskrevet her, så syntes jeg det er utrolig dumt av deg å skyte ned andre potensielle løsninger. 

 

Neida, jeg har ikke glemt det, men jeg ble heller ikke bedt om å lage en beskrivelse av hvordan TS bør gå frem for å formatere. Derfor sier jeg, med all mulig respekt, at du bør ta deg sammen. Hvis du ikke tolererer at folk er uenige med deg uten å svare på den måten du gjør, bør du kanskje finne noe annet å bruke tiden din på. Du er tross alt en moderator og bør fremstå som et godt eksempel. Jeg kommer ikke til å kaste bort mer tid på å diskutere med en som deg. 

 

Til trådstarter: Jeg står fortsatt ved min første anbefaling. Du kan godt avinstallere drivere og installere på nytt, og jeg håper det virker for deg. Hvis det ikke fungerer ville jeg heller brukt litt tid på å formatere enn å feilsøke. Lykke til

Lenke til kommentar

 

 

Har du en liten snurredisk i maskinen, eller SSD?  

 

Hvis du har SSD ville jeg formatert, for da er noe galt.  

Kan jo muligens hjelpe med en HDD også, men ikke like mye

 

Og på hvilket grunnlag mener du at det er noe så galt at han bør formatere???

 

Jeg hadde samme problem på min forrige bærbare (også fra 2012), og fant aldri noen løsning på dette. En gang i blant startet den kjapt opp, for det meste ikke. Ble anbefalt å fjerne skjermdriveren og legge den inn på nytt, men kom aldri så langt. (har ny bærbar nå).

Det hjelper ikke med formatering i alle fall. Samme feil oppsto etter litt på helt ny fresh innstall også. Heldigvis ikke så ofte jeg restartet pcen, så problemet var ikke noe mer enn noe jeg irriterte meg over de få gangene jeg startet pcen på nytt. Men prøv ev. skjermdriver tipset.

 

 

Så du hadde lignende problem tidligere, som du aldri fikk løst, og derfor hjelper det ikke med formatering? 

 

Hvis en maskin har fungert fint og fortsatt tidvis fungerer normalt, men av og til slår seg vrang, syntes jeg ikke det er hårreisende å anta at det software som skaper krøll. Han må gjerne prøve å å reinstallere driverne, men han sier selv at problemet oppstod etter en oppdatering av Windows. 

Jeg personlig ville derfor prøvd en formatering istedenfor potensielt timesvis med feilsøk og sletting av oppdateringer. 

I tillegg vet jeg av erfaring at en liten formatering i ny og ne kan gjøre underverker for en gammel treg maskin.  

 

Så på det grunnlaget anbefaler jeg en formatering. Det er verdt et forsøk, og det bør ikke ta mer enn et par timer å få alt på plass igjen. 

 

Jeg har ikke reinstallert (jeg hadde ikke media med Windows 10) men jeg har kjørt tilbakestilling av Windows. Det hjalp ikke. 

Lenke til kommentar

Da har jeg Googlet "boot black screen delay windows 10" og det virker som det mest sannsynlig er et grafikk-kort problem. 
Jeg prøvde å få til å slå av Intel integrert grafikk, men det eneste valget jeg har i den merkelige HP bios er ett punkt som heter "Grafikk som kan byttes".

Når jeg slår av dette valget skjer akkurat det motsatte: AMD kortet blir deaktivert. Etter dette starter PC normalt rask med 1 sek black screen delay, i stedet for 80 sek.

Da da forsvinner altså forsinkelsen, men PC er nesten ubrukelig siden jeg kun kan velge 1024X800 eller 800X600 oppløsning på integrert grafikk.

 

Ellers så er hardisk clonet over til SSD uten at det hjelper.

Jeg har også prøvd å "nedgradere" driverne med HP's Windows 8.1 drivere, men det hjelper heller ikke.

Installering av ADM's siste grafikkdrivere hjelper heller ikke. Jeg får melding om at jeg allerede har siste versjon. (Windows 10 drivere er samme eller nyere)

Lenke til kommentar

Gå til amd og hent drivere til gpu der. Samme gjelder alle drivere. Du har i5 da kan du kanskje finne nyere drivere der osv. Netverk kort, lyd osv. Husk å velge 32/64 bit os.

Jeg lastet først ned driver ved å angi HD7400M og fikk versjon 15.* som Windows nektet å installere siden jeg allerede hadde en nyere versjon.

Løst: 

Senere installerte jeg siste AMD drivere uten å angi hvilket skjermkort jeg hadde. Da ble problemet løst med driver versjon 21.19.164.1

Problemet oppstod opprinnelig etter en Windows update for ett par uker siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...