Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke snakk om antall kriger eller andre metrics her, dette handlet om hvor mye Trump lyver. 

Ikkeno moving goalposts her takk, det blir bare spinn og whataboutism. Det antyder at du ikke liker sannheten om et tema, så du velger å snakke om et annet.

Når det gjelder Trump så får vi i snitt et halvt dusin løgner hver dag hvorav hva han sier om media og FBI bare er en liten del av det hele. Vi snakker om en president som ikke kan åpne munnen uten at en gjør klokt i å faktasjekke hva han sier, og typisk finner at det han sa ikke stemmer. Vi snakker om en president hvor de som har i oppgave å drive faktasjekking har nærmest en fulltidsjobb, og kunne dokumentere 2000+ løgner fra Trump bare ila. første år. Vi snakker om en president som serverer "alternative facts" i en magnitüde høyere takt enn hans forgjengere.

Det er ikke noe normalt ved dette, uansett hvor mye en prøver å børste det bort under en annen presidents kriger.

Joda, Trump lyver. Men sammenlignet med for eksempel Watergate-skandalen og begrunnelsene for Irak-krigen så blekner det totalt! Sånn sett er ikke Trump så ille og hans krigstrusler har foreløbig kun vært ord og ikke handling. Han har også tatt til ordet for å trekke USA ut av både Afghanistan og Irak, dog uten å stabilisere landene.

Heller ikke størrelsen på løgnene er poenget her. Omfanget er, antallet løgner, at man ikke kan ta noe av hva han sier på ordet uten å faktasjekke det, og omfanget er enormt. Han lyver så ofte at han anses av mange som en som rett og slett ikke ser verdien i sannferdige uttalelser, verdien i å være etterrettelig, og bryr seg kun om hva som gavner ham i øyeblikket, på et nivå aldri før sett hos noen amerikansk president. Han går Nixon en høy gang.

Uansett om hva han sier ikke stemmer og det dokumenteres for ham at hans uttalelse ikke matcher virkeligheten, så bare fortsetter han med samme løgn, som f.eks. da han under sin første pressekonf som president påstod at han vant med største margin siden Reagan, ble faktasjekket av en av reporterne i rommet på direkten, og da bare skyldte på en av staben sin med "it's what I've been told, someone said that to me", og deretter bare fortsetter å si det samme fordi han liker hvordan det låter, selv om han vet det ikke stemmer. Normal oppførsel her er å innse at folk vet det ikke stemmer, og heller si noe annet fint om seg selv. Men Trump er ikke som normale folk, han gjentar samme løgnen.

Det er som om han ikke vet hva det vil si å "vite" noe, eller hvordan man kan "vite" noe. Han opererer med et verdenssyn av meninger, hvor virkeligheten er hva han mener den er, ikke hva den faktisk er. Hvor målbare verdier som antall, vekt, avstand, temperatur, beløp, alle former for facts betyr mindre enn hans egne meninger basert på hans preferanser.

Antallet, min venn. Antallet løgner, og hans unikt slappe forhold til facts er av en annen verden, på et nivå aldri før sett maken til hos noen amerikansk president i historien.

Og igjen; det er ingenting av dette som er normalt.

• Liker 5
Skrevet

At dine argumenter er whataboutism. Som er en russisk spinfavoritt. Var det ikke tydelig? Two wrongs do not make a right. Det spiller ingen rolle hvor mange andre politikere som er drittsekker, vi snakker om en spesifikk drittsekk.

Så sammenligninger er ikke relevant? Trump har bruk ord mens andre har brukt krig.

Og hva gjør egentlig Donald Trump til en "drittsekk"? Jeg hadde ikke særlig mye til overs for ham i starten, men jeg synes han har bedret seg. Ordkrigen mot media er ikke bra, men økonomien bedres og det blir flere arbeidsplasser. Ting ser ut til å gå den rette veien i USA. Samt at det er altfor tidlig i Trumps presidentperiode til å komme med en endelig dom over ham!

Skrevet

At du snur deg etter vinden. 

Ser flere ultrapro Trump folk har lagt ham for hat nå. "He wanna take our guns..."

Jeg snur meg ikke etter vinden. Jeg syntes Trump var en stor fiasko i starten, men etter hvert synes jeg han har bedret seg. Hvordan det kommer til å gå kan bare tiden vise.

Skrevet

At dine argumenter er whataboutism. Som er en russisk spinfavoritt. Var det ikke tydelig? Two wrongs do not make a right. Det spiller ingen rolle hvor mange andre politikere som er drittsekker, vi snakker om en spesifikk drittsekk.

Så sammenligninger er ikke relevant? Trump har bruk ord mens andre har brukt krig.

Sammenligninger er relevant når man sammenligner. Du sammenligner ikke, du avleder for å unngå å svare på spørsmål. 

Eller som du ville sagt: Åja, så rosiner er liksom ikke lov å ha i grøten nå, plutselig?

• Liker 2
Skrevet
Trump vurderer å bevæpne lærere i USA

USAs president Donald Trump lover å ta grep og innføre strengere bakgrunnssjekk av personer som kjøper våpen.

– Vi skal ha streng bakgrunnssjekk og vi skal gjøre mange andre ting, sa Trump i sin innledning under et møte med overlevende, foreldre og lærere som har vært berørt av skoleskytinger i landet.

Presidenten sa også at han vurderer å fjerne den våpenfrie sonen ved landets skoler, og at han støtter ideen om at trente lærere kan være bevæpnet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2018/02/22/195374249/trump-vurderer-bevaepne-laerere-i-usa?autoplay=1

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...