Gå til innhold

Fins drømmejobben?


tven

Anbefalte innlegg

Hvis dere hadde hatt ca 8-9 millioner på bok, altså nok penger til mat og normalt husly for resten av livet, hva hadde dere valgt å jobbe med da? Og fins slike jobber?

 

Jeg kunne tenkt meg en stilling mellom 30-60%. Den må ikke være tung fysisk, men heller ikke en kjedelig kontorjobb. Helst en jobb som innebærer reising til utlandet en gang i blant iallefall. Vil styre langt unna noe rutinejobb, så ønsker noe der jeg lærer underveis i jobben og hvor jeg får brukt flere sider av meg selv. Ikke bare analytiske sider, men også menneskelige f.eks. Altså kort fortalt en type jobb som ikke føles som en jobb, en jobb som blir en naturlig del av livet og ikke noe påtvunget. Vil heller ikke at den skal være preget av negative ting som tidspress, stress eller konflikt. 

Jobben må være lønnet, men lønnen kan godt være lav. Jeg hadde ikke hatt noe imot å også studere lenge for en slik jobb forutsatt at studiet også oppfyller ønskene mine over. 

 

Har dere forslag til noen slike jobber som faktisk eksisterer og som det faktisk er mulig å bli ansatt i?

-eller eventuelt noe som ligner litt?

 

Og hvilke type jobber hadde dere selv valgt hvis dere hadde greit med penger fra før av til det mest grunnleggende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast vitenskapelig ansatt (på sikt professor) ved et norsk universitet innenfor det området som interesserer mest. Halvparten av tiden undervisning, den andre på forskning. Jevnlig reise på konferanser rundt om i verden (andre universiteter) for å møte 'kolleger' med de samme interessene.

 

Ellers så ville jeg nok gjort som i dag. Jobbet tverrfaglig grafisk design og utvikling. Men med mye penger i bakhånd, tatt meg tid til å jobbe veldig med konsepter / større idéer for hvordan forsøke å gjøre ting på en nyskapende måte. Og antakelig vært veldig sær på hvilke oppdrag jeg tok - men da brukt mye tid på de jeg faktisk valgte.

Lenke til kommentar

Fotograf / kameramann som jobber freelance evt som ambassadør for store selskap muligens?

Ja kanskje, men ble ikke overbevist etter å ha googlet det: https://freak.no/forum/showthread.php?t=263522

 

 

 

8-9 millioner er ikke nok til vare livet ut.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: jeg hadde pensjonert meg, og aldri jobbet en dag til i hele mitt liv.

 

Du vet jo ikke hvor gammel jeg er eller hvor jeg ser for meg å bo. La oss si jeg er 22 år og har 9 mill og at jeg får ingen avkastning i det hele tatt utenom å holde tritt med inflasjon og formuesskatt. Da har jeg 9mill/50 = 180.000kr per år frem til pensjonsalder. Det er det samme som en minstepensjonist får. Det dekker mat og et enkelt sted å bo i Norge. I utlandet dekker det betydelig mer. 

Men hva legger du i å pensjonere deg? Legge deg ned på sofaen og ikke komme opp igjen? Eller drive med frivillig arbeid? Det er lurt å ha noe å fylle dagene med. 

 

 

Fast vitenskapelig ansatt (på sikt professor) ved et norsk universitet innenfor det området som interesserer mest. Halvparten av tiden undervisning, den andre på forskning. Jevnlig reise på konferanser rundt om i verden (andre universiteter) for å møte 'kolleger' med de samme interessene.

 

Ellers så ville jeg nok gjort som i dag. Jobbet tverrfaglig grafisk design og utvikling. Men med mye penger i bakhånd, tatt meg tid til å jobbe veldig med konsepter / større idéer for hvordan forsøke å gjøre ting på en nyskapende måte. Og antakelig vært veldig sær på hvilke oppdrag jeg tok - men da brukt mye tid på de jeg faktisk valgte.

For å komme inn på et PhD studium i Norge må en minst ha B i snitt. Det er vanskelig å få fast stilling og høy konkurranse om post.doc stillinger. De er 100% stillinger og veldig teoretisk. Så derfor blir nok det trolig ikke noe for meg. Grafisk design høres spennende ut. Men det er vanskelig å få arbeid uten talent tror jeg. Det krever en portefølje av kreativt arbeid og jeg er redd for at store deler av tiden vil gå med til å finne jobboppdrag som frilanser. 

Lenke til kommentar

 

8-9 millioner er ikke nok til vare livet ut.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: jeg hadde pensjonert meg, og aldri jobbet en dag til i hele mitt liv.

 

Du vet jo ikke hvor gammel jeg er eller hvor jeg ser for meg å bo. La oss si jeg er 22 år og har 9 mill og at jeg får ingen avkastning i det hele tatt utenom å holde tritt med inflasjon og formuesskatt. Da har jeg 9mill/50 = 180.000kr per år frem til pensjonsalder. Det er det samme som en minstepensjonist får. Det dekker mat og et enkelt sted å bo i Norge. I utlandet dekker det betydelig mer. 

Men hva legger du i å pensjonere deg? Legge deg ned på sofaen og ikke komme opp igjen? Eller drive med frivillig arbeid? Det er lurt å ha noe å fylle dagene med.

 

Jeg ville bare drivet dank. Dratt på fylla. Reist rundt i verden. Levd livet, rett og slett.

 

Jeg bor allerede i et fattig land i den tredje verden, men selv her hadde jeg ikke kommet langt med 180.000 i året, føler jeg. Da hadde jeg måtte levd veldig spartansk. Jeg liker fart og moro, og da trenger man penger. For 8-9 millioner, så måtte jeg ha fortsatt å jobbe en god stund til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...