Gå til innhold

[Løst] Kjøkkenmasking til brød, Bjørn Teddy eller Kenwood?


teho

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt å begynne å bake mine egne brød (vært på bakekurs :) ) og er på leting etter en god kjøkkenmaskin for å elte deigen.

 

Jeg har sett på Bjørn Teddy fra Wodschow, Danmark og Kenwood KMM 060.

 

Begge er nok gode maskiner men jeg har lest at Kenwood kan ha en ulempe under elting ved at deigen kryper oppover eltekroken. Det er ikke noe problem på Bjørn da den "drar" deigen ned mot bunnen av bollen hele tiden.

 

Bjørn koster det dobbelte av Kenwood. 8-9000,- mot 4 500,-. Det er bare at om deigen setter seg på kroken slik at man må stoppe å skrape av av og til kommer jeg til å bli mektig lei :hrm:

 

Noen erfaringer?

 

 

http://www.kenwoodworld.com/nb-no/alle-produkter/kjokkenmaskiner/chef-major/titanium-major-kmm060-0wkmm06070

 

http://www.whiteaway.no/kjokkenutstyr/kjokkenmaskiner/kjokkenmaskin/

 

Bjørn selges av Whiteaway som har tre datterselskaper som driver liksomkonkurranse med hverandre og garanterer lavesteste nettpris.  tretti.no, skousen.no og whiteaway.no

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Kenwood og er godt fornøyd med den, og har ikke noe problemer med at deigen kryper oppover. Men hvis du først og fremst skal bruke den til vaking, ville jeg også vurdert Ankarsrum.

 

Kan nok bli brukt til andre ting også så det er enten Kenwood eller Bjørn for min del.

Lenke til kommentar

Har ikke akkurat slitt ut min kenwood, men har forstått det slik at rekkefølgen på ingrediensene har en del å si for krypingen.

 

Ellers tenker jeg som så at du får en 1500w maskin med en halv palle med tilbehør og mye mer i katalogen for samme pris som en maskin på 500w som ikke har noen av de andre mulighetene. Om du leter litt får du også en maskin som har induksjonsvarmer på bollen, så du kan i prinsipp bare sette grøten på til kok og helt unngå sviing med silikonmikseren.

 

Jeg ser heller ikke hva som skulle gjøre at Bamsemaskinen unngår kryping, om man ser på eltekrokene er de tilforlatelig like.

 

Dagens Kenwood er riktignok ikke de samme dommedagssikre maskinene som våre bestemødre kunne kjøpe, men gjennom mine briller ser Bamsestyret ut som overpriset designershait som ikke gir reell valuta for pengene.

 

Om du kjøper Kenwood og skal ha foodprocessor til (vi har faktisk brukt vår en del, relativt sett) så sørg for å få den nye varianten. Den gamle er rett og slett en dårlig patent.

Lenke til kommentar

Har ikke akkurat slitt ut min kenwood, men har forstått det slik at rekkefølgen på ingrediensene har en del å si for krypingen.

 

Ellers tenker jeg som så at du får en 1500w maskin med en halv palle med tilbehør og mye mer i katalogen for samme pris som en maskin på 500w som ikke har noen av de andre mulighetene. Om du leter litt får du også en maskin som har induksjonsvarmer på bollen, så du kan i prinsipp bare sette grøten på til kok og helt unngå sviing med silikonmikseren.

 

Jeg ser heller ikke hva som skulle gjøre at Bamsemaskinen unngår kryping, om man ser på eltekrokene er de tilforlatelig like.

 

Dagens Kenwood er riktignok ikke de samme dommedagssikre maskinene som våre bestemødre kunne kjøpe, men gjennom mine briller ser Bamsestyret ut som overpriset designershait som ikke gir reell valuta for pengene.

 

Om du kjøper Kenwood og skal ha foodprocessor til (vi har faktisk brukt vår en del, relativt sett) så sørg for å få den nye varianten. Den gamle er rett og slett en dårlig patent.

 

Utstyrsmessig er det jo himmelvid forskjell, det er klart. Induksjon i bollen er meget fristende det og. 

 

Det kan nok være måten kroken roterer på også som virker inn på krypingen kanskje. Kanskje små variasjoner på vinkelen i kroken. Faktum er at de som har en Bjørn forteller at det er helt ukjent fenomen på Bjørn.

 

For Kenwood så ser jeg at der problemet er omtalt så er artiklene 3-4 år gamle. Så kanskje er det skjedd en endring som har eliminert kryping?

 

At den er overpriset, ja kanskje.

 

Wattstyrken er ikke noe problem, den regnes som en sterk maskin. Synes heller ikke det er noen designersak men et pent støysvakt verktøy. Den er betydelig mer støysvak enn en Kenwood og andre tilsvarende maskiner.

 

De jeg kan lese om som omtaler den er glade for at de la inn ekstra penger i den isteden for en billigere maskin med mye annet utstyr.

 

 
Jeg sikler nok mest etter Bjørn men det er jo et poeng å være litt realistisk og.  :confused:
 

Bjørn demo (fra en sølebaker): Se ca. 2:06 ut i denne 

 så kan man se hvordan deigen på en vis trykkes ned mot bunnen av bollen.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare lage eltefritt brød, så sparer du deg for de 4-8000 en slik maskin koster. Synes det smaker bedre også jeg, og er utrolig enkelt å lage :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1737224

 

Av maskiner har jeg kun erfaring med Kenwood. Var ikke veldig fornøyd i starten, men etter å ha lært meg hvordan maskinen faktisk skal brukes så har den fungert helt strålende. 

Lenke til kommentar

Ikke så overbevist av den videoen. "Gitteret" over bollen er bare i veien og monteringen av sprutdekselet var klønete. Ved litt tung belasting (ca 2:00) ser det ut som bollen gir etter eller er for myk i festet. Eller er det maskinen i seg selv?

 

Kenwood fungerer veldig bra hvis man justerer visp/eltekrok korrekt og er en veldig fleksibel maskin med masse tilberhørsmuligheter. For mest gjærbakst er nok, som tidligerfe sagt, Ankarsrum den beste.

Lenke til kommentar

Har eltet mye med min Ankarsrum, og noe jeg tror er lettere med den enn andre er å tilsette mer vann under eltingen. Ikke at det er veldig lett å få i gang deigen igjen, men tror nok det er lettere med den siden det er lettere å komme til.

 

Det skal evt. tilsettes mer vann og ikke mer mel under elting.

 

Ankarsrumen greier 1.5 liter væske ved elting av grovbrød. Det er en del mer enn hva Kenwood greier, som jeg kan huske fra da jeg undersøkte sist.

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar

Jeg har søkt mer på nett og funnet at Kenwood på sin Cooking Chef 096 har en eltekrok som er spiraltype og ikke C-type som de andre modellene er utstyrt med. Den er lik den Bjørn har så da vil jeg tro at problemet ikke eksisterer på Kenwood sin heller.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

 

Det ble Bjørn Teddy. Elter som en drøm!

Takk for tilbakemelding , har en KW selv som begynner å bli gammel, har samme utfordringene som du ang elting, rett og slett elendig til å elte deigen, snurrer seg bare rundt kroken,

 

 

Ingen problemer med kroken her. Det at den begynner å krabbe litt oppover men formen på kroken gjør at deigen faller av igjen og kastes mot bollen og blir eltet. Har en følelse av at jeg ofte må elte kortere tid enn anbefalt for ikke å elte for mye (om det er mulig). Det har kanskje også noe med at jeg bruker autolyse når jeg lager brøddeig, det gjør eltejobben lettere. Har kun brukt den til brøddeig foreløpig. 

 

Derimot måtte den første maskinen byttes da den begynte å bråke under elting. Ingen problemer med retur og fikk ny maskin ganske raskt. God service på reklamasjonen.

 

Kan ikke si meg annet en veldig fornøyd med Bjørn. 

Lenke til kommentar

 

 

Det ble Bjørn Teddy. Elter som en drøm!

Takk for tilbakemelding , har en KW selv som begynner å bli gammel, har samme utfordringene som du ang elting, rett og slett elendig til å elte deigen, snurrer seg bare rundt kroken,

 

 

Ingen problemer med kroken her. Det at den begynner å krabbe litt oppover men formen på kroken gjør at deigen faller av igjen og kastes mot bollen og blir eltet. Har en følelse av at jeg ofte må elte kortere tid enn anbefalt for ikke å elte for mye (om det er mulig). Det har kanskje også noe med at jeg bruker autolyse når jeg lager brøddeig, det gjør eltejobben lettere. Har kun brukt den til brøddeig foreløpig. 

 

Derimot måtte den første maskinen byttes da den begynte å bråke under elting. Ingen problemer med retur og fikk ny maskin ganske raskt. God service på reklamasjonen.

 

Kan ikke si meg annet en veldig fornøyd med Bjørn. 

 

Jeg tror at problemet delvis skyldes at bollene er litt små og mengden deig er litt liten, i forhold til større maskiner. Tror ikke om man anvender autolyse eller ei burde ha så stor betydning. Men, det er godt å høre at du er fornøyd, -den er jo bloody dyr.

Lenke til kommentar

 

 

Det ble Bjørn Teddy. Elter som en drøm!

Takk for tilbakemelding , har en KW selv som begynner å bli gammel, har samme utfordringene som du ang elting, rett og slett elendig til å elte deigen, snurrer seg bare rundt kroken,

 

 

Om det er til deig så ville jeg helt klart valgt denne.

 

 

Denne så veldig bra ut, takk for tipset. Ser at det blir litt ball med rulle, skrape og krok, men den ser jo ut til å fungere bra. Har du brukt den selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...