Gå til innhold

For andre gang på to måneder havnet Telenors servere på svarteliste: - Snakk om å rote det til!


Anbefalte innlegg

Telenor bør kanskje spørre seg selv om epost er kjernevirksomhet for et moderne telecom-selskap? Det er få selskaper som "kan" epost i disse spam/virus tider, og det blir færre og færre av disse.

 

Et effektiv telecom-selskap i dag har fokus på drifte "the dump pipe" effektivt og styre unna innholdsproduksjon/tjenester. Telenor kunne med fordel overføre det foreldede online.no til gmail, slutte med utgående epost server osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor bør kanskje spørre seg selv om epost er kjernevirksomhet for et moderne telecom-selskap? Det er få selskaper som "kan" epost i disse spam/virus tider, og det blir færre og færre av disse.

 

Et effektiv telecom-selskap i dag har fokus på drifte "the dump pipe" effektivt og styre unna innholdsproduksjon/tjenester. Telenor kunne med fordel overføre det foreldede online.no til gmail, slutte med utgående epost server osv.

 

Nå er vel problemstillingen en helt annen. Epostleverandører som bruker mailspike og lignende til å stoppe epost er jo helt latterlig. Disse burde heller legge opp. Bare mine tanker..

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at e-post er avleggs. Men, det er på tid å forsøke å komme spam til livs.

 

En løsning er å skrive en helt ny e-post protokoll. Altså innføre et e-post system 2, som ikke er bakoverkompatibelt. Altså å parkere det gamle e-post systemet.

 

Jeg tenker som så at brukere fort vil oppdage hvor genialt et spamfritt system er, og derfor velge å hoppe over på det sakte men sikkert.

 

Jeg tenker også som så. Hvorfor i all verden ha e-post hos Telenor. Er vel sikrere å ha den hos Google, med hensyn på at ingen tør å blokke gmail.com.

 

Google har vært blokkert i over ett døgn nå. En kunde av oss ringte nettopp og sa at e-post ikke har kommet frem siden i går. Fant til slutt ut at de er listet i hele 5 ulike spamdatabaser 209.85.214.67 BACKSCATTERER, CASA CBL, DNS Realtime Blackhole List, SORBS NEW og SORBS SPAM.

 

Jeg antar dette kun er en av Gmail sine mailservere, men tydeligvis brukes samme utgående lenge. Jeg testet selv og fant ut at ingen epost kommer frem så lenge den er fra Google.

 

Nå er jeg ikke stor fan av Telenor i utgangspunktet, men ville heller hatt den hos en norsk leverandør man kan kontakte og holde ansvarlig. Det har skjedd langt flere ganger enn to at de har blitt listet, men da kommer de iallefall i media. Har selv prøvd å si ifra til Telenor direkte, men da ber de om at kunden tar kontakt direkte. Så kunne vært enklere å si ifra om sånt.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at e-post er avleggs. Men, det er på tid å forsøke å komme spam til livs.

 

En løsning er å skrive en helt ny e-post protokoll. Altså innføre et e-post system 2, som ikke er bakoverkompatibelt. Altså å parkere det gamle e-post systemet.

 

Jeg tenker som så at brukere fort vil oppdage hvor genialt et spamfritt system er, og derfor velge å hoppe over på det sakte men sikkert.

 

Jeg tenker også som så. Hvorfor i all verden ha e-post hos Telenor. Er vel sikrere å ha den hos Google, med hensyn på at ingen tør å blokke gmail.com.

 

Flaks at vi ikke har hørt på deg da, gmail.com har vært på spamlisten i over ett døgn.

 

Men ellers er jeg helt enig at det er tungvint måten spam håndteres på i dag og jeg er sikker på at det i fremtiden kommer bedre metoder for å validere avsender. Nå er det for mye tilfeldige blokkeringslister som man kan ha problemer med å komme seg ut av etter et angrep fordi mange av disse listene drives på hobbybasis og i andre tidssoner enn våre.

Lenke til kommentar

En løsning kan kanskje være å bruke dagens system. Sette opp e-post tjenesten i revers. Altså at alt blokkes, dersom de ikke legges til en whitelist.

 

Men, det blir jæklig tungvint for brukeren å skulle syssle med å legge en etter en kontakt til denne "hvitelisten", ettersom man ønsker å motta e-post i fra noen nye kontakter.

 

Og dersom man kjøper et produkt fra en nettbutikk, som har fordelt ymse funksjoner utover ymse antall servere, så mottar man kun e-post i fra en server, og alt det andre er man lykkelig utvitende om at blir sendt i retur som en Mail Delivery System (failure) Notifications (eller hva det heter for noe) til avsender  :)

 

Eventuellt, at det håndteres som en mottatt men slettet e-post, som gjør forholdet bare enda verre for alle parter.

 

 

Det er heller ikke helt ideellt, selv om det er avsender sin komplekse serverstruktur som er myntet mot E-post protokoll versjon "0.1.1.x betaversjon" som "er skyld i denne typen hendelser" på "hviteliste-systemer".

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Flaks at vi ikke har hørt på deg da, gmail.com har vært på spamlisten i over ett døgn.

 

 

Det er jeg uenig i.

 

Alt det som skjer er jo en underordnet ting av den første e-post protokollen som fremdeles er i bruk.

 

Bedrifter burde sperre øynene opp, og sette foten ned. Tenk på alle pengene som går med hver dag noen må syssle med spam. Det gjelder alle kontorrotter uansett hvor hype filtersystem bedriften måtte ha på plass. Før eller siden så må noen sile litt i spam'en.

 

Og om bedriftene har fått betalt seg til et fint system som fånyttes tråler e-poster, så må likevel noen betales timelønn for å administrere litt på det?

 

Kanskje Hovedorganisasjonen burde sette spam på dagsorden for å hjelpe bedriftsnorge i å spare penger. For nå er de jo mest opptatt av å få på plass regelverk som gjør det enklere å få inn midlertidig arbeidskraft og bygge ned noe av de rettighetene som ble kjempet på plass av arbeiderne på 1900-tallet.

 

Når noen først får øynene opp for: "Hvorfor pokker er det blitt sånn, går det ikke an å bli helt spam-fri?"

Da kan du kreditere meg litt for at jeg kanskje tente en gnist..

Endret av G
Lenke til kommentar

Skjønte ikke hva du var uenig i. Det er jo fakta jeg viste til. Gmail er ikke noe bedre enn Telenor sånn sett, de har begge vært på samme spamliste og hverken e-post fra Google eller Telenor kunne mottas over tid.

 

Det hadde vært ganske kjedelig om alle gikk for Gmail f.eks. og vi kun hadde en aktør. Ingen konkurranse, ingen nyvinning og stor sårbarhet. Event. angrep kunne bare rettes mot Gmail og således lammet hele landet.

 

Veldig for at man velger andre leverandører enn Gmail og Telenor.

 

 

 

 

Flaks at vi ikke har hørt på deg da, gmail.com har vært på spamlisten i over ett døgn.

 

 

Det er jeg uenig i.

 

Alt det som skjer er jo en underordnet ting av den første e-post protokollen som fremdeles er i bruk.

 

Bedrifter burde sperre øynene opp, og sette foten ned. Tenk på alle pengene som går med hver dag noen må syssle med spam. Det gjelder alle kontorrotter uansett hvor hype filtersystem bedriften måtte ha på plass. Før eller siden så må noen sile litt i spam'en.

 

Og om bedriftene har fått betalt seg til et fint system som fånyttes tråler e-poster, så må likevel noen betales timelønn for å administrere litt på det?

 

Kanskje Hovedorganisasjonen burde sette spam på dagsorden for å hjelpe bedriftsnorge i å spare penger. For nå er de jo mest opptatt av å få på plass regelverk som gjør det enklere å få inn midlertidig arbeidskraft og bygge ned noe av de rettighetene som ble kjempet på plass av arbeiderne på 1900-tallet.

 

Når noen først får øynene opp for: "Hvorfor pokker er det blitt sånn, går det ikke an å bli helt spam-fri?"

Da kan du kreditere meg litt for at jeg kanskje tente en gnist..

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...