Gå til innhold

IBM 60GXP problemer


enl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en IBM Deskstar 20GB. For en liten stund siden begynnte den å oppføre seg ganske rart. I begynnelsen hadde den problemer med å skru seg av, når jeg skrudde av Windows. Harddisken stod og laget tre-fire klikkelyder før maskinen skrudde seg av. Så begynnte dette å skje under oppstart. Og da jeg fikk feilmeldingen "Unmountable Boot Device" under oppstarten og disken forsvannt fra BIOS, bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Så jeg nappa disken ut av kabinettet mitt for å sjekke datoen på disken. Selv trodde jeg at disken var over tre år gammel, men det viste seg at det var to månder igjen på garantien. I gledesrus over at jeg kunne få en ny disk på garatien, løp jeg bort til telefonen og ringte IBM Norge i Kollerud eller noe sånt. De kunne jo selfølgelig ikke hjelpe meg så de satt meg over til en "International Helpdesk".

Det første den engelsktalende franskamannen spurte om var om jeg fannt disken i BIOS. Nei! sa jeg... "Har du prøvd softwaren på hjemmesiden vår da?" Nei! sa jeg... "Det må du gjøre", sa han.

Jeg forstod egentlig ikke hva jeg kunne bruke dette programmet til visst jeg ikke fannt disken i BIOS, men jeg måtte visst kjøre det uansett for å få meg et referanse nummer til disken min. Så jeg boota fra disketten og plutselig dukka disken opp i BIOS. Så kjørte jeg programmet og fikk beskjed om at disken hadde "One or more Bad Sectors" Dette ser ikke bra ut tenkte jeg, og fikk beskjed om å "Erase Disk". "This will erase all of your data on the disk" var meldingen jeg fikk på skjermen. "OK" trykkte jeg. "Are you sure?" spurte programmet... Etter fire slike "Are you sure?" meldinger. Begynnte endelig operasjonen.

Når alt dette var ferdig såg alt ut til å fungere. Ingen flere klikkelyder og ingen flere "Bad Sectors" Faktisk så funker disken enda... Så jeg var forbausett over at denne greia til IBM faktisk virket, i og med at jeg har hørt så mye dritt om IBM. Men jeg syns at dette var helt ok i og med at det var en snart tre år gammel disk. Nå har jeg tre IBM disker og alle er "still going strong". Så jeg kan ikke komme på noe slemmt å si om IBM.....faktisk....IBM Ruler wildt!

Lenke til kommentar

Jeg har en IBM 60gxp, 60GB harddisk. Før hadde jeg IBM 37gxp, 27,3GB. Har ikke hatt problemer med noen av dem. Jeg bruker Noise-Control "Novibes" drevramme + 80x80mm Papst vifte.

 

Hører nesten ikke støy fra disken + at den får bra med kjøling. Tror mye av problemene med IBM disker skjer når disken bli overopphetet. Så riktig kjøling er viktig.

Lenke til kommentar

Problemer: JEPP

 

i løpet av to uker har jeg mista både 45-gigaen min, en IBM deskstar, og som om ikke det var nok rauk den jeg fikk i bytte, en 60 giga av samme merke. SAMME FEIL... først en skrapelyd, og så enorme sektortap på c:

 

IBM, BRENN EN PLASS DER DET ALDRI KOMMER TIL Å SNØ

(nå ryker jeg vel samme veien som Extreme, men... får våge seg. Flaming av IBM er verdt en liten temp-ban. i hvertfall etter denne måneden)

Lenke til kommentar

har selv hatt to krasj med min 40gb 60gxp disk. begge gangene var det bad sectors. lav formaterte disken med drive fitness test, og disken fungerer helt fint igjen.

 

grunnen til at de krasjer, er hovedsaklig overopphetning. det anbefales VELDIG at man kjøper en harddiskkjøler til denne disken.

 

synd for meg så har jeg ikke plass til det i kassa mi.. knøttlite miditower. bah! hehe..får vel bytte ut med et servertower eller noe.

 

Men kjøling er viktig!

Lenke til kommentar

nja er ikke helt enig med deg der at det skyldes overoppheting ..... i så tilfelle ville det bli fryktelig varmt i toweret mitt ... med 4 ibm disker og 1 WD disk..... gjett hvilke som lager problemer ?

 

 

har en haug med vifter i kabinettet ( høres ut som ei katte i tørketrommelen ... men hvem bryr seg om dyre beskyttelsen

 

ellers stiller jeg meg tvilende til drive fitness progget ..... er ikke helt til å stole på etter min mening ........... har kjørt det flere ganger .... av og til sier den at diskene er 100 % i orden andre ganger kaputt ..... merker jo selv at diskene ikke er bra når skrape lyder og andre skumle lyder høres når jeg kjører advanced disk checking men fex scandisk

 

Takk og pris IBM ... dere har hjulpet meg å bli kvitt ca 500 GB med stuff jeg gjerne skulle beholdt ....

Lenke til kommentar

Fitness programmet hjalp ivertfall ikke her.

Nå går IBM disken i søpla.

Den har ikke vært overoppheta, ble nesten ikke lunken engang.

Bråkete og sviktet etter drøyt ett år.

Finner ikke kvitteringa, så jeg må glemme garantien.

ALDRI noe mer fra IBM her ihverfall.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-02 00:47, Anubis skrev:


synd for meg så har jeg ikke plass til det i kassa mi.. knøttlite miditower. bah! hehe..får vel bytte ut med et servertower eller noe.


 

 

Hadde ikke plass jeg heller så jeg tok å stripsa det fast under kassa. Funker helt fint :]

 

_________________

Jens Uvant slår til igjen

 

[ Denne Melding var redigert av: General Rev på 2002-03-04 01:17 ]

Lenke til kommentar

Hvor varmt er varmt for en HD ?

 

Er litt plaget med klikkelyder under oppstart, og noen ganger kan det oppstå under kjøring.

Men jeg fikk ikke det før jeg satte de to IBM 45 Gb 75 GXP dikene i raid. (striping)

 

Kan jeg kjøre disk progget til IBM når de står i RAID ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-27 14:30, Spaz skrev:

Jeg har en IBM 60gxp, 60GB harddisk. Før hadde jeg IBM 37gxp, 27,3GB. Har ikke hatt problemer med noen av dem. Jeg bruker Noise-Control "Novibes" drevramme + 80x80mm Papst vifte.


Hører nesten ikke støy fra disken + at den får bra med kjøling. Tror mye av problemene med IBM disker skjer når disken bli overopphetet. Så riktig kjøling er viktig.


 

Hvor får man kjøpt rekvisitaen du viser til her?

Lenke til kommentar

Fikk svar på en e-post jeg sendte til IBM der jeg beskrev problemet. Svaret var en smule vagt...

 

Quote:


IBM Skrev:


Dear Mr Bergstrom



From the information we have regarding your problem we cannot make a

reliable diagnosis of your problem and how to resolve it.


In order to gain more information about your problem you need to run a

utility called Drive Fitness Test on the drive. This will establish the

cause of your problem.


Please download Drive Fitness Test from the following URL:




If possible we would recommend backing up any important data at this time

before running the test.


Run the quick test first, and if you receive the result 0x00, then run the

advanced test.


When you have completed the test please contact our Customer Support Centre

with the results to hand and our agents will be able to advise you further

on how your problem can be resolved.


When calling our centre about this problem. Please quote the reference

number included in the subject of this note.


Many Thanks


Rene Krieger, ibm Technology Group


Please use our official e-Mailadress only





Homepage :



 

Vel, bare å prøve dette da...

Lenke til kommentar

Jeg skulle kjøpe ny HD for en stund siden, og etter mange timer på diverse forum, og research på nettet, fant jeg ut at det oppsto diverse problemer med IBM-diskene av og til. Best å holde seg unna problemer. Så til slutt falt valget på en 60gb Seagate Barracuda IV 7200 rpm Silent. Meget stillegående og med en søketid på litt over 9 ms, så er dette en meget stabil og rask HD, som jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...