torest Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 De er allerede verdens mest miljøvennlige gassferger. Nå kan de bli enda grønnere
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Dette er foreldet teknologi. Hvorfor det er i bruk må man vel spørge seg, dei dilter vel etter og har ikke løftet blikket. Her er en link, om teknologi som er billig og passer som hånd i hanske for større lokale deplasment båter: Endret 5. oktober 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV
V4WI1OCJ Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 "I seks år har de tre fergene gått mellom Oslo sentrum og Nesoddtangen med minimalt NOx-utslipp, ikke sot og partikkelutslipp og 30 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med dieselferger." Ser meg litt lei av at TU konsekvent bruker teoretiske tall, uten å ta høyde for om det brukes Otto-syklus eller diesel-syklus. LNG med Otto-motor gir denne situasjonen: Klarer Tier 3 NOx krav (som kommer om x-antall år i Norge), fjerner 99% av all SOx/Sot, opptil 30% lavere CO2 utslipp. MEN, sliter med Metan slip.. Hvor mange CO2-ekvalienter utgjør dette? Ganske mye i følge mine kilder som har jobbet hos Marintek og DNV tidligere. LNG med Diesel-syklus: Fortsatt høy forbrenningstemp = NOx utslippene er høye og ikke i nærheten av å kunne kalles minimalt, SOx/Sot = minimalt, CO2 = 30% !?, og mindre metan-slip. LNG har blitt pyntet på som noe sexy i lange tider, spesielt av DNV. Glad for å se at batterier kommer på det kommersielle markedet. Vil kanskje bli vanskelig for deep sea shipping, men er perfekt for norske ferjer. 3
Odd Solberg Skrevet 6. oktober 2016 Skrevet 6. oktober 2016 Dette er foreldet teknologi. Hvorfor det er i bruk må man vel spørge seg, dei dilter vel etter og har ikke løftet blikket. Her er en link, om teknologi som er billig og passer som hånd i hanske for større lokale deplasment båter: https://youtu.be/sqB1vMmuhFQ Fyren er full av piss... han overselger. 75% effektivitet.. 25% av elektrisiteten forsvinner i batteriet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå