Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - k.n.b - Nikkor 35mm f/1.4 AI


Anbefalte innlegg

17. Oktober

Åpen garasje

 

post-166172-0-25087600-1476747328_thumb.jpg

 

Kjører på videre med full blenderåpning...

 

 

RandiA: Takker for det. Var ganske heldig med forholdene når det gjaldt frostbildet. Måtte over en viss høyde før det var rim på trærne, og det var allerede borte dagen etter.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15. Oktober er helt nydelig, både motivet og bildet! Fin kontrast mellom frosten og de varme fargane i gresset.

 

Fin og kreativ komposisjon i 16. Oktober. Liker at treet er sentrert (og at man ser dess form så tydlig til tross for at det er helt ur fokus) og plaseringen av kvisten i forgrunnen.

 

Artig bruk av uskerpe og dess effekter i 17. Oktober. Fine linjer også.

Lenke til kommentar

18. Oktober

Svanepar

 

post-166172-0-85830600-1476813932_thumb.jpg

 

Jeg sto egentlig og fotograferte omgivelsene da ei canadagås og to svaner gradvis nærmet seg. Vet ikke om de trodde jeg hadde mat eller om de så meg som en trussel. Jeg satte meg så på huk og begynte å fotografere disse fuglene i stedet. Etter hvert kom den nærmeste svanen innenfor halvmeteren fra frontlinsa. Svaner er ikke småfugler, og da den i tillegg begynte å hvese, fant jeg det best å trekke meg unna. Er ikke helt fornøyd med at den fikk nebbet inn i luftetårnet i bakgrunnen, men da jeg forsøkte å endre vinkelen littegrann så hadde de ikke lenger denne innbyrdes plasseringen.

Lenke til kommentar

HelenaN: Noen ganger har man flaks og er på rett sted til rett tid. 15. oktober-motivet var ganske så flott å se på uten kamera også. Det kan være litt tilfeldig at man forsøker sånt som det treet ute av fokus, men jeg syntes det fungerte såpass greit at det måtte bli denne dagens bilde. Disse kraftige vaierne som danner den ene veggen i garasjen var mye av grunnen til at jeg tok dette bildet. Takk for utfyllende kommentarer.

 

polljen: Takker. Om du nå synes det blir repetisjon, så er det uansett hyggelig at du tar deg tid til kommentering.

 

JorunT: Jeg ble faktisk litt overrasket selv over hvor bra det fungerte med det treet ute av fokus. At andre lar seg overraske også, tar jeg som en hyggelig bonus. Egentlig greit å finne ut at man fremdeles kan bli overrasket over noe. Takk for kommentarer.

 

RandiA: Man kan alltids lure på om man viser for mye eller for lite noen ganger. Hvis det gir rom for fantasien så er det uansett bra. Hvis du har kvittet deg med bilen så har du kvittet deg med en del utgifter med det samme, alltids en grei bieffekt. Takker så mye.

Lenke til kommentar

BjørnÅgeS: Takker så mye. Disse svanene så ut til å være drevne modeller, om enn litt nærgående. Det siste var kanskje en nødvendighet da jeg ikke akkurat hadde noe typisk fugleobjektiv.

 

JorunT: Ja, jeg måtte bare få tatt et bilde når de først stilte seg opp slik. Neppe behaglig å bli kløpet, vingeknoken er kanskje et vel så farlig våpen. Takk for kommentar.

 

RandiA: Takker, selektiv fokus hjelper kanskje akkurat for det.

 

HelenaN: Mange takk. Vet ikke hva som gjør at svanen ser ut til å være i bevegelse, om det er beinplassering eller hvor jeg har plassert den i billedruta. Men den sto i hvert fall helt stille der en liten stund.

Lenke til kommentar

Det ble noe tull med kommentarene, satt bare med iPhone - fikk ikke slettet det ene.

Det er ikke så farlig. Men om du ønsker det, kan du enten redigere vekk innholdet eller rapportere den posten du ønsker å slette. Men som sagt, det kan bare stå for min del.

 

JorunT: På snøballbusken så er fokusplanet særdeles smalt ja. Gitt en blender, så vil dybdeskarpheten variere etter hvor nærme fokusplanet ligger (hvor stor forstørrelsen er akkurat der). Her var jeg på nærgrensen til objektivet, og da blir det smalt. Bakgrunnen blir jo litt smak og behag, mener jeg har hatt verre (les mer hysterisk) bakgrunn enn dette, f.eks. 14. oktober. På det neste bildet forsøkte jeg å sette fokus litt forskjellige steder, men syntes altså dette så best ut. Jeg oppfordrer gjerne til å eksperimentere litt. Mange takk for kommentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...