Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Planer om å ta MC-lappen (tung)


yosraz

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg oppretter like godt en ny tråd om det jeg lurer på og dersom admin/moderator mener at den hører til et annet sted, så kjør på.

 

Kan starte med å skrive at jeg er en mann på 36 år som har endelig fått tid til å ta MC-lappen. Jeg har aldri kjørt moped eller lett motorsykkel før, men har hatt førerkort for bil siden 2003 (har kjørt mye).

 

Jeg har allerede sett i den første sticky posten på denne siden om alt man trenger å vite om MC-lappen. Planen min er å ta lappen for tung motorsykkel. Jeg er omtrent 162 cm høy og lurer på hva slags sykkel som vil passe meg (elsker Ducati forresten). Må nok kjøpe brukt og lurer på hva jeg må se etter osv.

 

Videre lurer jeg også på hvordan førerprøven blir. Regner med at en sensor evaluerer det hele. Noen som har noe å si om det?

 

- Hvor mye må motorsykkelen ha kjørt før den klassifiseres som gammel eller slitt? 

- Hvilke nettsider/forum er "must" å følge med på om MC?

- Hvilke forhandlere er billigst og dyrest?

 

Er takknemlig for svar. Jeg gjør min research, men takker ikke nei til råd og tips.

 

Disse motorsyklene digger jeg :D

 

VjZwajJj.jpeg

Zmt2bDlq.jpeg

Z3IwS2Rx.jpeg

Endret av yosraz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerprøven er todelt, med minst to dager mellom del en og del to.

Den første delen er ikke på vei, men på bane, altså et asfaltert område med mange oransje kjegler som du helst skal unngå å velte for mange av. Her har du fem øvelser, inkludert krypkjøring, bremsing, bremsving i sving, sving og unnamanøver. Du har 2 forsøk på alle øvelsene.

Du må også svare på et tilfeldig utvalgt teknisk spørsmål. Denne må du bestå før du kan ta oppkjøring del 2.

 

Oppkjøring del 2 er i trafikken. Sensor kjører bak på en annen sykkel, og dere har intercom. Turen går gjennom ulike typer vei med ulike utfordringer.

Her er det viktig å holde farten høy nok, men selvsagt lovlig. Hvis du kjører for seint for å "være sikker på å bestå" så er det også feil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Førerprøven er todelt, med minst to dager mellom del en og del to.

Den første delen er ikke på vei, men på bane, altså et asfaltert område med mange oransje kjegler som du helst skal unngå å velte for mange av. Her har du fem øvelser, inkludert krypkjøring, bremsing, bremsving i sving, sving og unnamanøver. Du har 2 forsøk på alle øvelsene.

Du må også svare på et tilfeldig utvalgt teknisk spørsmål. Denne må du bestå før du kan ta oppkjøring del 2.

 

Oppkjøring del 2 er i trafikken. Sensor kjører bak på en annen sykkel, og dere har intercom. Turen går gjennom ulike typer vei med ulike utfordringer.

Her er det viktig å holde farten høy nok, men selvsagt lovlig. Hvis du kjører for seint for å "være sikker på å bestå" så er det også feil.

Takk for svar. 

Lenke til kommentar

Førerprøven er todelt, med minst to dager mellom del en og del to.

Den første delen er ikke på vei, men på bane, altså et asfaltert område med mange oransje kjegler som du helst skal unngå å velte for mange av. Her har du fem øvelser, inkludert krypkjøring, bremsing, bremsving i sving, sving og unnamanøver. Du har 2 forsøk på alle øvelsene.

Du må også svare på et tilfeldig utvalgt teknisk spørsmål. Denne må du bestå før du kan ta oppkjøring del 2.

 

Oppkjøring del 2 er i trafikken. Sensor kjører bak på en annen sykkel, og dere har intercom. Turen går gjennom ulike typer vei med ulike utfordringer.

Her er det viktig å holde farten høy nok, men selvsagt lovlig. Hvis du kjører for seint for å "være sikker på å bestå" så er det også feil.

 

Jeg hadde personlig oppkjøring for A1 i sommer, og da var ikke førerprøven todelt. Jeg hadde heller ikke 2 forsøk på alle øvelsene, jeg måtte klare å gjøre øvelsene 2 ganger, så ikke akkurat forsøk. Det kan være de har byttet tilbake til todelt, det vet ikke jeg, men sier bare hvordan jeg erfarte det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok tung lappen i år, aldri rørt en scooter eller moped før, hatt billappen 10år men gikk rett på tung MC.

Tok meg 34 dager fra start til slutt, og kostet ~25k, kjørte 0 timer privat.

 

Ikke noe vanskelig, men du sier noe viktig med høyden. 162cm kan gi deg en del utfordringer, dette burde du sjekke ut også ang. hvilken kjøreskole du tar timer hos, noen har ganske høye sykler (650GS er populær), jeg synes den var høy og jeg er 180cm.

Spesielt i starten er det ubehagelig å ikke ha stabil kontakt med bakken når du ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok tung lappen i år, aldri rørt en scooter eller moped før, hatt billappen 10år men gikk rett på tung MC.

Tok meg 34 dager fra start til slutt, og kostet ~25k, kjørte 0 timer privat.

 

Ikke noe vanskelig, men du sier noe viktig med høyden. 162cm kan gi deg en del utfordringer, dette burde du sjekke ut også ang. hvilken kjøreskole du tar timer hos, noen har ganske høye sykler (650GS er populær), jeg synes den var høy og jeg er 180cm.

Spesielt i starten er det ubehagelig å ikke ha stabil kontakt med bakken når du ønsker det.

Takk for tips. Jeg har sett en del på nettsidene til norske trafikkskoler og ser at det eksisterer sykler for lave personer. Uansett skal jeg på forhånd undersøke det med trafikkskolen så det ikke blir noe problem. 

 

Er det en fordel å ha førerkort for bil fra før når man skal kjøre ta lappen for MC? Jeg har hatt førerkortet for klasse B siden 2003 og har kjørt en del bil. 

 

Apropos MC-lappen; kan man gå rett på klasse A uten å måtte gå veien om A2 og A1? (jeg er 36 år)

Lenke til kommentar

 

Tok tung lappen i år, aldri rørt en scooter eller moped før, hatt billappen 10år men gikk rett på tung MC.

Tok meg 34 dager fra start til slutt, og kostet ~25k, kjørte 0 timer privat.

 

Ikke noe vanskelig, men du sier noe viktig med høyden. 162cm kan gi deg en del utfordringer, dette burde du sjekke ut også ang. hvilken kjøreskole du tar timer hos, noen har ganske høye sykler (650GS er populær), jeg synes den var høy og jeg er 180cm.

Spesielt i starten er det ubehagelig å ikke ha stabil kontakt med bakken når du ønsker det.

Takk for tips. Jeg har sett en del på nettsidene til norske trafikkskoler og ser at det eksisterer sykler for lave personer. Uansett skal jeg på forhånd undersøke det med trafikkskolen så det ikke blir noe problem. 

 

Er det en fordel å ha førerkort for bil fra før når man skal kjøre ta lappen for MC? Jeg har hatt førerkortet for klasse B siden 2003 og har kjørt en del bil. 

 

Apropos MC-lappen; kan man gå rett på klasse A uten å måtte gå veien om A2 og A1? (jeg er 36 år)

 

 

Det er absolutt en fordel å kunne trafikk fra før ja, det sparer du mye på.

Du trenger ikke gå innom A2 eller A1, går rett på A så lenge du er fylt 24år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tok tung lappen i år, aldri rørt en scooter eller moped før, hatt billappen 10år men gikk rett på tung MC.

Tok meg 34 dager fra start til slutt, og kostet ~25k, kjørte 0 timer privat.

 

Ikke noe vanskelig, men du sier noe viktig med høyden. 162cm kan gi deg en del utfordringer, dette burde du sjekke ut også ang. hvilken kjøreskole du tar timer hos, noen har ganske høye sykler (650GS er populær), jeg synes den var høy og jeg er 180cm.

Spesielt i starten er det ubehagelig å ikke ha stabil kontakt med bakken når du ønsker det.

Takk for tips. Jeg har sett en del på nettsidene til norske trafikkskoler og ser at det eksisterer sykler for lave personer. Uansett skal jeg på forhånd undersøke det med trafikkskolen så det ikke blir noe problem. 

 

Er det en fordel å ha førerkort for bil fra før når man skal kjøre ta lappen for MC? Jeg har hatt førerkortet for klasse B siden 2003 og har kjørt en del bil. 

 

Apropos MC-lappen; kan man gå rett på klasse A uten å måtte gå veien om A2 og A1? (jeg er 36 år)

 

 

Det er absolutt en fordel å kunne trafikk fra før ja, det sparer du mye på.

Du trenger ikke gå innom A2 eller A1, går rett på A så lenge du er fylt 24år.

 

Okei. Hvor mye pleier det å koste og betaler man alt med en gang eller over tid?

Lenke til kommentar

De andre har stort sett sagt det jeg ville si, så jeg vil bare opplyse deg om at det kanskje er lurt å starte med en nybegynnervennlig sykkel.

 

Jeg skjønner at det er Ducati Monster, CB650 og Hayabusa som folk vil ha, men mange som kjøper disse syklene har ikke peiling på hvor mye kraft dette faktisk er, og en av årsakene til at de økte aldersgrensen på A-lappen var fordi unge nybegynnere kjøpte seg sportssykler og kjørte seg ihjel. Om du skal ha en sportssykkel så ville jeg faktisk holdt meg til mellomtung sykkel det første året, selv om du tar A-lappen.

Lenke til kommentar

De andre har stort sett sagt det jeg ville si, så jeg vil bare opplyse deg om at det kanskje er lurt å starte med en nybegynnervennlig sykkel.

 

Jeg skjønner at det er Ducati Monster, CB650 og Hayabusa som folk vil ha, men mange som kjøper disse syklene har ikke peiling på hvor mye kraft dette faktisk er, og en av årsakene til at de økte aldersgrensen på A-lappen var fordi unge nybegynnere kjøpte seg sportssykler og kjørte seg ihjel. Om du skal ha en sportssykkel så ville jeg faktisk holdt meg til mellomtung sykkel det første året, selv om du tar A-lappen.

Takk for et godt tips. Hva er en mellomtung sykkel og hvordan kan jeg se det av spesifikasjonene? Er det noen du anbefaler og har Ducati noen innenfor denne kategorien (spør mye og sikkert dumt, men har som skrevet tidligere, lite kjennskap og erfaring med MC).

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

De prøver ofte å selge deg pakker, dette kan du spare på om du kjører intensivt som jeg gjorde.

 

Jeg er ikke enig i at du burde satse på en nybegynnersykkel, ender bare med at du angrer og heller vil sikte på drømmesykkelen innen kort tid.

Hva anses som typiske nybegynnersykler?

Lenke til kommentar

Jepp. De kan fortsatt se utrolig bra ut, selv som nybegynnersykler, og lyden er flott også.

 

300cc er forøvrig mer enn nok på en såpass lett og liten sykkel, så du må ikke tro at du blir en sinke i trafikken. Problemet med 600cc- og 1000cc-modellene er at du har mer kraft enn det du trenger, og den kraften kan være alt for mye for en som ikke er dreven med motorsykkelkjøring.

 

Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper en brukt mellomtung sykkel til å begynne med, så kan du heller angre i ettertid slik som Sampson sier. Når du først begynner på lappen så får du jo en mulighet til å kjenne litt på kraften i en sykkel, så kan du selv vurdere om du har lyst på større motor.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jepp. De kan fortsatt se utrolig bra ut, selv som nybegynnersykler, og lyden er flott også.

 

300cc er forøvrig mer enn nok på en såpass lett og liten sykkel, så du må ikke tro at du blir en sinke i trafikken. Problemet med 600cc- og 1000cc-modellene er at du har mer kraft enn det du trenger, og den kraften kan være alt for mye for en som ikke er dreven med motorsykkelkjøring.

 

Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper en brukt mellomtung sykkel til å begynne med, så kan du heller angre i ettertid slik som Sampson sier. Når du først begynner på lappen så får du jo en mulighet til å kjenne litt på kraften i en sykkel, så kan du selv vurdere om du har lyst på større motor.

Nå kommer et skikkelig noob-spørsmål, men hva menes med kraft? 300cc, 600 cc og 1000cc - hvordan kan disse sammenliknes med en bil? 

Lenke til kommentar

 

Jepp. De kan fortsatt se utrolig bra ut, selv som nybegynnersykler, og lyden er flott også.

 

300cc er forøvrig mer enn nok på en såpass lett og liten sykkel, så du må ikke tro at du blir en sinke i trafikken. Problemet med 600cc- og 1000cc-modellene er at du har mer kraft enn det du trenger, og den kraften kan være alt for mye for en som ikke er dreven med motorsykkelkjøring.

 

Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper en brukt mellomtung sykkel til å begynne med, så kan du heller angre i ettertid slik som Sampson sier. Når du først begynner på lappen så får du jo en mulighet til å kjenne litt på kraften i en sykkel, så kan du selv vurdere om du har lyst på større motor.

Nå kommer et skikkelig noob-spørsmål, men hva menes med kraft? 300cc, 600 cc og 1000cc - hvordan kan disse sammenliknes med en bil? 

 

 

300cc = 0,3L motor 600 = 0,6L 1000= 1L 

 

Jeg mener det ikke har mye å si, du klarer fint å kjøre deg ihjel på en lettsykkel også. Har selv 650cc

 

edit: motorstørrelsen har ikke alt å si for antall hk / 0-100 fart heller.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

 

Jepp. De kan fortsatt se utrolig bra ut, selv som nybegynnersykler, og lyden er flott også.

 

300cc er forøvrig mer enn nok på en såpass lett og liten sykkel, så du må ikke tro at du blir en sinke i trafikken. Problemet med 600cc- og 1000cc-modellene er at du har mer kraft enn det du trenger, og den kraften kan være alt for mye for en som ikke er dreven med motorsykkelkjøring.

 

Jeg anbefaler ihvertfall at du kjøper en brukt mellomtung sykkel til å begynne med, så kan du heller angre i ettertid slik som Sampson sier. Når du først begynner på lappen så får du jo en mulighet til å kjenne litt på kraften i en sykkel, så kan du selv vurdere om du har lyst på større motor.

Nå kommer et skikkelig noob-spørsmål, men hva menes med kraft? 300cc, 600 cc og 1000cc - hvordan kan disse sammenliknes med en bil? 

 

 

300cc = 0,3L motor 600 = 0,6L 1000= 1L 

 

Jeg mener det ikke har mye å si, du klarer fint å kjøre deg ihjel på en lettsykkel også. Har selv 650cc

 

edit: motorstørrelsen har ikke alt å si for antall hk / 0-100 fart heller.

 

Og bare for å nevne det innlysende; høyere cc betyr større og raskere sykkel som igjen innebærer at den er dyr og forbruker mye drivstoff?

Lenke til kommentar

Vurdert elektrisk motorsykkel, slik som jeg har?

 

zero-ds-2016.jpg

Registrert som mellomtung, så du trenger ikke egentlig å ta tung-lappen for å kjøre denne. Jeg vil likevel anbefale tung, så det er gjort.

 

Zero er en produsent av kun elektriske motorsykler fra USA. De har flere forhandlere i Norge. Å handle der er null problem.

Jeg kjøpte min hos Carpoint på østlandet før min region fikk forhandler. Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...