Gå til innhold

Hjelp! Høgskole - Administrasjon setter meg tilbake 50stp, og krever jeg tar enda flere fag enn først planlagt


Backbone

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Har gått på høgskole i noen år nå for å få tatt min bachelorgrad som maskiningeniør, og har slitt med flere fag. 

Dette har gjort at jeg har havnet på etterskudd ift mitt originalt planlagte studieforløp. 

Driver nå å "lapper hullene" med å ta fag jeg ikke har bestått. 

 

I løpet av étt eneste halvår, klarte jeg å krampe meg igjennom masse fag (70stp). 

Hittil er jeg kommet til 140 av 180 studiepoeng, og mangler altså 2 fag + bacheloroppgave. 

 

I mellomtiden er det kommet nye "ordninger"/omlegginger av studier. Nå kommer høgskolen med meldingen om at jeg må ta enda flere fag, pga denne omleggingen. De setter meg så tilbake til 90stp, og krever at jeg tar fagene etter den nye planen heller. 

 

Ser ikke noe ende på studiet når Høgskolen stikker disse kjeppene i hjulene mine. 

 

I tillegg har jeg allerede tatt bacheloroppgave, men pga avtalebrudd fra min veileders side, strøk jeg på denne. 

 

Høgskolen fusjonerte forøvrig også med en større institusjon i Januar i år. 

Hva gjør jeg? 

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre slik at de som gikk ut etter den gamle rammeplanen for ingeniørutdanningen 1.1.2005, var 2014-kullet.

 

Det er vanligpraksis at et utgått emne har eksamener i ett år til to år, jmf. høgskoleloven. Nå har det gått to år siden de siste studentene som fulgte den gamle ordningen var uteksaminert, og det er derfor de gamle fagene ikke eksisterer lenger.

 

Jeg vil anta at du kun får lov til å ta utdanningen etter den nye rammeplanen, og ikke etter den gamle. Derfor blir du satt tilbake med X-studiepoeng, men ett alternativ kan være å spørre en annen høgskolen om du kan ta færre emner der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dessverre slik at de som gikk ut etter den gamle rammeplanen for ingeniørutdanningen 1.1.2005, var 2014-kullet.

 

Det er vanligpraksis at et utgått emne har eksamener i ett år til to år, jmf. høgskoleloven. Nå har det gått to år siden de siste studentene som fulgte den gamle ordningen var uteksaminert, og det er derfor de gamle fagene ikke eksisterer lenger.

 

Jeg vil anta at du kun får lov til å ta utdanningen etter den nye rammeplanen, og ikke etter den gamle. Derfor blir du satt tilbake med X-studiepoeng, men ett alternativ kan være å spørre en annen høgskolen om du kan ta færre emner der.

Forresten, jeg stod på 2011, men er satt på 2014-kullet nå. Er det altså en fordel for meg?

Lenke til kommentar

 

Det er dessverre slik at de som gikk ut etter den gamle rammeplanen for ingeniørutdanningen 1.1.2005, var 2014-kullet.

 

Det er vanligpraksis at et utgått emne har eksamener i ett år til to år, jmf. høgskoleloven. Nå har det gått to år siden de siste studentene som fulgte den gamle ordningen var uteksaminert, og det er derfor de gamle fagene ikke eksisterer lenger.

 

Jeg vil anta at du kun får lov til å ta utdanningen etter den nye rammeplanen, og ikke etter den gamle. Derfor blir du satt tilbake med X-studiepoeng, men ett alternativ kan være å spørre en annen høgskolen om du kan ta færre emner der.

Forresten, jeg stod på 2011, men er satt på 2014-kullet nå. Er det altså en fordel for meg?

 

 

2014-kullet betyr at du avsluttet studiene dine i 2014, og begynte i 2011. Slik jeg tolker det, så er du 2017-kullet din og det er ingen fordel for deg,bortsett fra at du antakeligvis er avgangsstudent i år.

Lenke til kommentar

 

 

Det er dessverre slik at de som gikk ut etter den gamle rammeplanen for ingeniørutdanningen 1.1.2005, var 2014-kullet.

 

Det er vanligpraksis at et utgått emne har eksamener i ett år til to år, jmf. høgskoleloven. Nå har det gått to år siden de siste studentene som fulgte den gamle ordningen var uteksaminert, og det er derfor de gamle fagene ikke eksisterer lenger.

 

Jeg vil anta at du kun får lov til å ta utdanningen etter den nye rammeplanen, og ikke etter den gamle. Derfor blir du satt tilbake med X-studiepoeng, men ett alternativ kan være å spørre en annen høgskolen om du kan ta færre emner der.

Forresten, jeg stod på 2011, men er satt på 2014-kullet nå. Er det altså en fordel for meg?

 

 

2014-kullet betyr at du avsluttet studiene dine i 2014, og begynte i 2011. Slik jeg tolker det, så er du 2017-kullet din og det er ingen fordel for deg,bortsett fra at du antakeligvis er avgangsstudent i år.

 

 

Er på kull Høst 2014, og siden studier avsluttes på våren må dette være oppstartsår. 

Lenke til kommentar

Dersom du stryk på ein eksamen, og du ikkje får bestått eksamenen i løpet av dei tre forsøka som skulen må legge til rette for så kan du risikere å kome opp i ein slik situasjon.

 

Det som skjer ved slike omleggingar er at det faget du manglar ikkje lenger eksisterer. Etter at du har brukt opp dei forsøka som skulen må tilrettelegge for deg så skal det mykje til for at du får fortsette med gamal ordning. Fyrst og fremst fordi det krever at det må lagast eigen eksamen kun for deg, og det må være ein eigen sensor som kun retter din eksamensbesvarelse. Dette koster for skulen langt meir enn studieavgiften din dekker, derfor blir du berre henvist til den nye ordninga slik at du kan avlegge same eksamen som alle andre.

 

Ofte blir det faget som ikkje lenger eksisterer erstatta med andre fag som har ei anna samansettning, slik at for å ta dei delane som du treng for å få bachelorgraden så må du også ta oppigjen det du har tatt frå før då dette ikkje kan skillast ut.

 

 

For deg er derfor utfordringa at du kjem midt mellom to undervisningsopplegg som ikkje kan kombinerast. Og den einaste måten å for deg å fullføre studiane på er då å henge deg på den nye ordninga sjølv om det innebærer at du må ta oppigjen fag som inneholder delar av emner som du har bestått i andre fag, men som ikkje lenger gir deg uttelling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...